Hade en fin Evinrude 33hk. Fick den aldrig att gå riktigt bra.
Men jäklar vilket skick det var på den. Som ny.
Nu har jag en Evinrude Big twin 40hk på. Krånglar lite den med
Vill inte slänga på en ny motor då jag tycker båt och motor skall passa någolunda tidsmässigt
Skrev ner en halv avhandling åt dig 56:an,men fick trassel med internet så hela skiten försvann
Typiskt när man skriver ner en massa onyttigt vetande om Bolindermotorer och backslag och varpspelskopplingar
1052 i stationär och marinutförande hade alltid ventillyftare men i traktorn saknades den anordningen. Därav mitt ställningstagande, men jag kollade nu bland mina bilder i datorn och då såg jag en 1052 på ett elverk där ventillyftaren saknades så jag får väl byta ut "alltid" mot "vanligen"
Det jag har kvar är en 1113 Volvo-Penta som hör till ett elverk. Oljetråget rymmer 60 liter olja
Oftast skriver jag i Wordpad först och kopierar över till webbsidan sen för jag har också problem att internet faller bort och då är borta som man plitat ned.
Lugna ner dig lite nu.
Bolinder 105 serien fanns i 1051-1054BR,1 till 4 cylindriga.
Tillhörande backslag hade utväxlingarna 1,5:1 eller 3:1.
På ett flertal av 1051 och 1052 satt det en varpspelskoppling för att kunna driva varpspelet i de flottningsbåtar som väldigt ofta utrustades med dessa motorer.
Motorerna utvecklades senare till 111-serien dvs tex motorer till Bm Boxer,Bison osv
Se länkarna för att kanske få en uppfattning om Bolinders inblandning i timmerflottningen