Sachs 2vxl som dör!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Öryd
Inlägg: 217
Blev medlem: 19 jan 2010, 00:00
Ort: västerås

Inlägg av Öryd »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den vita kabeln går in i tändspolen, går inte att byta, men den ser lång ut på bilden så det är nog ingen fara om du gör fel en gång eller två.

Den svarta kabeln går till brytaren, sitter på en kabelsko vid brytaren, går att byta utan problem om så önskas <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är du ovan med att löda så rekommenderas en konding med skruvinfästning. Du kan skada kondingen om den blir för varm. <!-- </EdIndex> --></div>
ponras
Inlägg: 371
Blev medlem: 01 feb 2009, 00:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av ponras »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du ska byta till en konding med skruvfäste behöver du ingen lödkolv. Klipp av kablarna så nära lödningen på den gamla kondingen det bara går. Sen skalar du av lite av kabelhöljet, tillräckligt för att få fast kablarna ordentligt på den nya kondingen... <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
ylva
Inlägg: 58
Blev medlem: 20 apr 2010, 23:00

Inlägg av ylva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vet inte vad det är för kondning jag ska ha, så jag tänkte ta bort den gamla och ta med till affären.. men någon av er kanske vet, så kan jag införskaffa den nya först och därmed veta om jag ska löda loss eller klippa loss ?

:) <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mät diametern. Det enda som är viktigt är att den går ned i hålet. <!-- </EdIndex> --></div>
ylva
Inlägg: 58
Blev medlem: 20 apr 2010, 23:00

Inlägg av ylva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ah okej, då ska jag göra det! Tack! <!-- </EdIndex> --></div>
ylva
Inlägg: 58
Blev medlem: 20 apr 2010, 23:00

Inlägg av ylva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu så! Nu är den loss! Blir moppeaffären innan jobbet och beställa en som kommer på fredag och förhoppningsvis susar jag fram i 30km i helgen! :D <!-- </EdIndex> --></div>
ylva
Inlägg: 58
Blev medlem: 20 apr 2010, 23:00

Inlägg av ylva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det något jag ska tänka på när jag skruvar ihop allt förresten?
Jag har för mig något om någon springa på tändplattan som ska vara i rätt läge osv.. Och hur får jag tillbaka svänghjulet? Är det bara trycka dit det och skruva tillbaka muttern?
:) <!-- </EdIndex> --></div>
ponras
Inlägg: 371
Blev medlem: 01 feb 2009, 00:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av ponras »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du vet hur tändplattan satt innan du tog bort den, så sätt dit den exakt som den satt innan. Annars kolla här för tändinställning: http://raketsport.com/tandinstallning.htm

När du sätter dit svänghjulet så ska skåran vara mitt för Krysskilen(woodruffkilen) på axeln. sen är det bara att dra åt. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
ylva
Inlägg: 58
Blev medlem: 20 apr 2010, 23:00

Inlägg av ylva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ponras skrev:Om du vet hur tändplattan satt innan du tog bort den, så sätt dit den exakt som den satt innan. Annars kolla här för tändinställning: http://raketsport.com/tandinstallning.htm

När du sätter dit svänghjulet så ska skåran vara mitt för Krysskilen(woodruffkilen) på axeln. sen är det bara att dra åt.
Oj, nej jag tänkte inte alls på att hålla koll på det..
Alltså när jag tog bort svänghjulet menar du?
Sachs 50/2 betyder det två växlad? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->50/2 betyder 2-växlad, 50/3 3-växlad.

Man kan markera i vilket läge tändplattan sitter innan man demonterar den. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
ponras
Inlägg: 371
Blev medlem: 01 feb 2009, 00:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av ponras »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du tog bort tändplattan, alltså den som sitter bakom svänghjulet och som kondingen sitter på, så måste du ställa tändningen. om du tog bort kondingen utan att ta bort tändplattan så är det bara att sätta tillbaka svänghjulet å tuta å köra :) <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
ylva
Inlägg: 58
Blev medlem: 20 apr 2010, 23:00

Inlägg av ylva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag visste inte ens att man kunde ta bort tändplattan :oops:
Så, nej, den är inte borttagen :) Bara att skruva ihop då alltså! :) <!-- </EdIndex> --></div>
ponras
Inlägg: 371
Blev medlem: 01 feb 2009, 00:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av ponras »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bara å skruva ihop! Sen hålla tummaran för att det är kondingen som är problemet :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Knacka endast på kondingens kanter vid montering! Använd en mutterhylsa eller liknande. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar