Sida 5 av 17

Postat: 12 feb 2011, 09:36
av Ricky
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vevev har jag kört på en hundradel förrut och det har fungerat bra, jag såg nu i verkstadahandboken att den ska ligga på mellan 5 och 10 hundradelar, det hade jag missat.

däremot uppger dom inget minimimått på julgranen, bara max 5 hundradelar, likaså på huvudaxeln, max 10 hundradelar men inget minimimått.

iallafall i den litteraturen jag har.

Jag tänker dra ihop motorn som jag tänkt, riktigt tight men snurrar lätt.

Skulle det "strula" pga dessa tighta mått blir jag en erfarenhet rikare och kan dela med mig av kunskap, inte bara ställa frågor :)

mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 feb 2011, 11:32
av selma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har stött på problem när jag shimsat huvudaxeln näst intill nollspel,fick problem att växla när jag hade högt varv på motorn.
Motorn var tvungen att gå ner i varv innan nästa växel gick att få i.
Fick riva och shimsa om den.Veven tror jag det är viktigt med lite mer glapp än det du har om du ska ha en varvilligare cylinder på.Funkar säkert med en orginal cylle på.
Har själv gjort bort mej på det,vevaxel alldeles blå.Då hade jag nollspel,vevaxel snurrade lätt.
Efter att ha gjort dessa missar så har jag alltid kört efter rep boken och har alldrig efter det stött på problem.

Mitt tips,kör efter den :D

ps fint bygge :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 feb 2011, 11:36
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lagren sätter sig efter ett tag och ger mera spel. Julgransbussningens ända brukar slita in sig mot brickan ganska fort. Packboxen på utgående axeln fjädrar lite och ökar spelet. Julgran borde man justera om efter en tid för att slippa glapp i kopplingskorgen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 feb 2011, 12:21
av Ricky
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->åfasen, nu blev man ju tveksam...

kanske ska öka spelet ett par hundradelar på utgående och veven då, men det blir inte lätt med shims om jämna tiondelar.

förra motorn la jag veven på 8 hundradelar tror jag, och bara efter en säsongs åkande tyckta jag det glappade bra mycket mer när jag rev den igen...

får ta mig en funderare.

tack för informativa svar.

mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 feb 2011, 13:27
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en fråga? det där 120mm leleu-navet med 5-bultat drev som visas tidigare i tråden, vilken moppe kommer det ifrån?

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 feb 2011, 13:54
av Ricky
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag vet faktiskt inte.... fanns nog en crescent flaka med ett sådant men jag kan ha fel, säkert någon annan här på forumet som vet.

Jag har ett sådant även på min compact med 16" fälg bak

mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 feb 2011, 14:12
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
selma skrev:fick problem att växla när jag hade högt varv på motorn.
På en sachs,konstigt fullgasväxlingarnas motor nr1? :lol: shimsa thight, det tror då jag mer på.. thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 feb 2011, 15:29
av musköchrister
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->blå flaka hade 120mm men med ryckutjämnare,mustang av nån modell hade 120mm med 5bult <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 apr 2011, 19:25
av Ricky
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, slänger in ett par bilder på hur det fortskrider.

Sidokåporna putsade, tänkte göra en lite annorlunda look på motorn.
Eventuellt blir blockhalvorna blanksvarta, tror det kan bli snyggt tillsammans med de blanka sidokåporna. Om det funkar i praktiken får vi se.

Bild

Bild

Tank och sidokåpor lackerade i "Mazda winning blue".
Resten kommer troligen lackeras i svart eller vara krom/polerat.
Dekaler kommer inte vara orginal utan det lutar åt dom ovala monarkdekalerna.

Bild

Bild

Orginal fälgbana putsad och redo för ekring av bakhjul.

Bild

Främre bromssköld som den satt på moppen när jag köpte den.

Bild

Och nu ser den ut så här efter lite puts.
Notera "monark" texten på skölden

Bild

Helhetsbild, snart dags att montera på dom nya däcken :)

Bild

Förhoppningsvis hinner jag få ihop motor och få klart hjulen till påsk, då blir det lite spårningskontroll och troligen distanssvarvning till bakhjulet.

mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 apr 2011, 19:27
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Släkt med tture? :lol:

Ser grymt ut :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 apr 2011, 20:16
av Raketaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kanonsnyggt :clapping: mycket snygg lack på den oxå...ska bli kul att se den i färdigt skick..följer nyfiket tråden... :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 apr 2011, 21:29
av tture
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Härligt att se och följa ett bygge av din kaliber,jag är grymt impad. :clapping: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 apr 2011, 09:31
av Ricky
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack tack!

I morse blev det lite mer puts.

Bakskärmen med enbart autosol, enligt raketsport ska dom vara rostfria men på dessa fastnar en magnet hårt... kan dom vara rostfria ändå?

Bild

Detaljen som håller fast styret innan polering.

Bild

Efter polering.

Bild


//Ricky <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 apr 2011, 09:33
av PipaZ
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:shock:
Blankt blir de iallafall.
Använder du bara autosol? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 apr 2011, 09:35
av Ricky
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej PipaZ, se tidigare i tråden.

mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>