Sida 5 av 6
Postat: 05 feb 2011, 13:25
av Nymans2013
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
MMonarscoot skrev:Ang aspen 2 takt.
Mopeden måste vara helt tom på din vanliga bensin, även förgasaren, innan man byter till Aspen 2 takt, annars skär sig bensinen och oljan från din vanliga bensin sjunker tillbotten och hamnar i förgasaren.
Varför? Ingen aning.
Så ni som tankat Aspen och moppen går dåligt, har ni vanlig bensin i tanken innan? På ren Aspen 2 takt går de bra!
Tog mig ett tag att komma på felet, låg en seg blandning i flottörhuset, i princip enbart olja.
Så gör inte samma misstag som min farsa gjorde, att fyll på aspen , när du har vanlig bensin kvar i tanken.
Har inte provat att göra tvärtom, och vill inte pröva heller, själv kör jag på 98 okt och 3% med bra olja på min moppar.
Testade även med Shell V-Power, men spikade för mig, så gick tillbaka till 98.
Orkade inte ställa om tändningen och byta munstycken, helt enkelt.
Vill absolut inte trycka ner eller framstå som någon som vet allt. Men V-Power är 99oktan. Oktan är måttet på hur pass bra bensinen motstår självantändning pga värme.
Ju högre oktan desto större tålighet mot spikning (alltså självantändning pga värmeutveckling vid exempelvis Kompressionstakten i en motor) Så att det skulle spikat med 99 oktan och gått klockrent på 98 köper jag inte riktigt.
Vad gäller Blandtankning med aspen mot vanlig bensin så stötte jag under trimningsperioden på min Puch aldrig på det problemet du nämner. Då den blandtankades med 95okt och aspen fram tills kompressionen ökades så 100%aspen var tvunget. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 feb 2011, 16:03
av MMonarscoot
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har själv upplevt dessa symtomen, för mig spikade moppen med v-power, oavsett hur det skall fungera enligt beräkningar, körde själv bilen på v-power med gott resultat, var så jag kom på idén att blanda och köra moppen på det.
Min bensin blandade sig inte när man slog på aspen och hade vanlig oljeblandad bensin i tanken.
Om du har andra erfaranheter, är det okej för mig.
Mopeden gick med aspen/bensin blandningen ca 2,5 mil utan problem, sedan stod den ca en timme, för att aldrig starta igen.
Hela flottörhuset var helt igen kletat, såg ut som sågkedje olja ungefär.
Var bara att skruva bort och tvätta ur förgasaren, tömma tanken, fylla på med vanlig oljeblandat, så startade den direkt.
Så var det med det.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 apr 2011, 14:41
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag tog jag fram min Erlan efter vintersömnen. Eftersom den stått
hela vintern med Aspenbensin så var jag ju lite nyfiken.
Med tanke på vilka problem några hade haft med aspen.
Den startade på första kicken och gick klockrent från början.
Packmoppen tankade jag med vanlig 95 oktan och eftersom den är helt nyrenoverad och nyborrad så blandade jag 3 % olja. eftersom så många
propagerar för extra olja. Det tilltaget belöndes med den första loppa på stiftet jag fått sen jag blev återfallsmopedist.
1279an som jag glömde stänga kranen på i höstas gick som en påse nötter. den missen har antagligen bestraffats med en förgasare full med torkad olja.
Uploaded with
ImageShack.us
(bilden är gammal, vi har slut på snö här)
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 apr 2011, 14:46
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev: Eftersom den stått
hela vintern med Aspenbensin så var jag ju lite nyfiken.
Med tanke på vilka problem några hade haft med aspen.
Den startade på första kicken och gick klockrent från början.
Packmoppen tankade jag med vanlig 95 oktan och eftersom den är helt nyrenoverad och nyborrad så blandade jag 3 % olja. eftersom så många
propagerar för extra olja. Det tilltaget belöndes med den första loppa på stiftet jag fått sen jag blev återfallsmopedist.
i'll rest my case... 
<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 apr 2011, 14:54
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det var macksoppan eller extra oljan som orsakade loppan har jag ingen aning om.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 apr 2011, 15:14
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
MMonarscoot skrev:Ang aspen 2 takt.
Mopeden måste vara helt tom på din vanliga bensin, även förgasaren, innan man byter till Aspen 2 takt, annars skär sig bensinen och oljan från din vanliga bensin sjunker tillbotten och hamnar i förgasaren.
Stämmer inte alls ... min fråga blir vilken olja hade du i den vanliga bensinen ?? Sen att något skulle spika med 99 oktan och inte 98

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 apr 2011, 20:25
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det mopeden ser bra ut tycker jag. Stiligt namn också, fattas bara ett "d" i slutet.
Jag har uppmärksammat den i din visningsbild och undrat hur den ser ut i verkligen (för jag trodde hela tiden det var din moped).
Jag har funderat över de utanpåliggande tändspolarna ibland. Hade tidigare flera sådana av Stefas fabrikat men de följde tyvärr med Silverpilsgrejerna jag sålde i höstas men faktiskt fick jag tag på en till för någon vecka sedan då jag köpte en liten låda NOS-prylar.
Jag har gett mig självaste den på att de går att koppla in på mer än ett sätt och det jag då söker efter är inkopplingen som överensstämmer med den på bilar. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 apr 2011, 22:18
av Dan L
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trevlig supersnygg ERLAN moped ,
Vilken årsmodell är det? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 apr 2011, 23:32
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Moppen är köpt för att vara en -62a samma årgång som mig själv.
Men jag har ingen dokumentation som styrker det.
Tändspolen är en vanlig bosch. en eftergift till driftsäkerhet och prestanda. ankarplattan är Noris med primärspole från en Stefa flygtändning, och en nytillverkad boschkondensator. Jag har även tändspolen till flygtändningen men boschspolen gav betydligt kraftigare gnista.
"Jag har gett mig självaste den på att de går att koppla in på mer än ett sätt och det jag då söker efter är inkopplingen som överensstämmer med den på bilar"
Menar du med batteritändning?
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 apr 2011, 00:28
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:Stefa flygtändning
Just det... Precis så hette dom...
Jag tror namnet skulle förknippas med "säkerhet" och då säker tändning.
erlan skrev:Tändspolen är en vanlig bosch
Vanlig och vanlig... Vanlig till vad???
Hörru du, jag kollade i lådan och den tändspolen var också en Bosch med nr 0 212 940 008. Till utseendet liknar den dem som sitter i Briggs & Stratton motorerna. Det kanske går att använda en sådan också?
På den här Boschspolen finns i alla fall två primäranslutningar likt en biltändspole.
Stefa flygtändningsspolarna (det fanns två modeller; en större och en mindre) hade endast en primäranslutning. Den andra var väl förbunden med järnkärnan skulle jag tro. Det mindre spolarna satt även i gamla Partner motorsågar R12 och R14 och kanske R16 i alla fall de tidiga innan tyristortändningen kom.
erlan skrev:Jag har även tändspolen till flygtändningen men boschspolen gav betydligt kraftigare gnista.
Intressant det du säger för jag tyckte aldrig att det var någon riktigt bra "kräm" i de där Stefa flygtändningsspolarna trots att de var stora och kraftiga till det yttre.
Jag har också för mig att primärspolarna till flygtändningarna var stora jämfört med lysspolen och att de hade något klenare tråd. Vad har du för uppfattning om det?
erlan skrev:"Jag har gett mig självaste den på att de går att koppla in på mer än ett sätt och det jag då söker efter är inkopplingen som överensstämmer med den på bilar"
Menar du med batteritändning?
Ja, samma princip alltså att spolen är laddad innan brytarspetsarna öppnar och bryter kretsen så det blir en induktion i sekundärlindningen.
Ärligt talat vet jag inte säkert om jag tänker rätt här och det som jag vill kolla. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 apr 2011, 08:58
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vanlig Boschspole: okej jag erkänner:den är till en zyndapp,men säg inge till nån annan va.

nåja den spolen satt även på vissa sachs och pusch -70 - -80 talet nån gång.
Uploaded with
ImageShack.us
Spolen lägst upp till vänster är en sån jag använder. Den jag fotat heter
0 212 940 001. Ankarplattan nedanför är den som hör ihop med spolen.
Överst i mitten är en Stefa TT tändspole. Den har jag inte hunnit prova än
så den har jag ngen uppfattning om. Längst till höger tändspolen till
stefa flygtändningen. Men min är det två primäranslutningar på.
Tändspolar med en primäranslutning har den andra änden an lindningen
ansluten till ett fästöra så en sån spole måste sitta fast i ramen för att funka.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 apr 2011, 13:08
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Erland,
Jag får lära mig lite nytt här ser jag... vidare har jag tydligen glömt ett och annat...
Jag sa det fanns två varianter av Stefa flygspolar men det fanns fler och då de äldre runda som du visar här, tror också det fanns en svart modell också som satt på HVA Cornette.
Jag slutade med mopeder 1974 så det sena sjuttiotalet och åttiotalet är helt obekant för mig vad gäller mopeder. Därför var det "vanliga" obekant för mig.
Min Bosch spole ser likadan ut fastän den är mindre.
Att hålla på och experimentera med tändningar är kul tycker jag. En kompis till mig ville sätta dit en Stefa tyristortändning från en Partner R16T i sin Crescent Compact med Sachsmotor på den tiden. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 apr 2011, 13:43
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Från en gammal katalog. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 apr 2011, 18:52
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jättekul bild. Jag gillar sådant.
Vilken katalog är den från?
Ser ut att vara precis sådana delar som Erlan visar på sin bild ovan.
Jag skulle tro att det här är första serien av Stefas Flygtändningar. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 apr 2011, 19:45
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mopedägarnas inköpscentral AB, från tidigt 60-tal skulle jag tro. <!-- </EdIndex> --></div>