Postat: 04 apr 2011, 21:58
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Känner mig lite feg, men eftersom jag har ett speciellt förhållande till moppen så vill jag inte riskera att inte få ihop den igen.
Imorgon fortsätter iaf jobbet med att rengöra motorn. Är riktigt äcklig nu faktiskt, men oljan har iaf konserverat motorn. Ska kolla upp var man kan få tag i tänddelar också. <!-- </EdIndex> --></div>
Jösses. Var inte medveten om att det var så avancerat. Lite blåögt av mig kanske. Får väl kanske bara bli en service av tänddelar och det som redan är gjort. Jag vil ju hinna åka i år...dr.novolette skrev:När du får bort den så kommer fler problem..en medbringare som kräver speciell avdragare.
Sen när den är borta skruvar du bort dom försänkta skruvarna som täcker vevhuset. Om motorn ska klyvas demonteras vevstaken från tappen (Seegersäkring) staken tas bort när den är i sitt nedersta läge. Sen behövs en press som skruvas i hålen där den trekantiga brickan med korkpackningen satt med den pressar du ut vevaxeln. samtidigt som blocket delas med en annan press som pressar på utgående axel.
När sedan motorn är delad så använder man en speciell avdragare för att få lös utgående axelns bottenlager.
Jag kan fota alla verktyg så du får en inblick hur den ska demonteras.
Min 1a Novolettemotor demonterade jag utan specialverktyg men man får använda värme å knacka försiktigt å det finns alltid risk att man pajar prylarna så därför tillverkade jag mina verktyg allt eftersom..
mvh/Dr
Känner mig lite feg, men eftersom jag har ett speciellt förhållande till moppen så vill jag inte riskera att inte få ihop den igen.
Imorgon fortsätter iaf jobbet med att rengöra motorn. Är riktigt äcklig nu faktiskt, men oljan har iaf konserverat motorn. Ska kolla upp var man kan få tag i tänddelar också. <!-- </EdIndex> --></div>