Sida 5 av 12

Postat: 28 mar 2011, 21:22
av Rexxy
Nu är det bara jaga rätt på personen som använde den motorn som en bajamaja och läxa upp den!

Postat: 28 mar 2011, 21:34
av HUSQVARNA SPORT
Det ligger några remhjul på tradera nu.

Postat: 28 mar 2011, 21:44
av ilogurra
Rexxy skrev:Nu är det bara jaga rätt på personen som använde den motorn som en bajamaja och läxa upp den!
Sen när började du bry dig om ilo? :roll:
HUSQVARNA SPORT skrev:Det ligger några remhjul på tradera nu.
Enda jag ser är det. http://www.tradera.com/JLO-primardrev-auktion_100707_130373489

Postat: 28 mar 2011, 21:54
av 56:an
Det är jättebra ni är för härliga.... :)

Jag ska kolla Tradera.... Vet inte hur man gör där men det går att sätta sig in i. Varför inte börja med en tandrulle som träning?

Hördu ilogurra.... jag har lekt med tanken om fotpinnar och få köra lite "trial" i något skogsbryn när ingen ser på. Det vore att uppleva gamla minnen för mig men för det fordas en "kickmotor". Har för mig det går att bygga om trampmotorn till kick. Jag skickar dig ett PM någon dag så vi får komma i kontakt och se om det går att få till något med pengar, byten eller vad det nu kan vara.

Postat: 28 mar 2011, 21:56
av ilogurra
56:an skrev:Det är jättebra ni är för härliga.... :)

Jag ska kolla Tradera.... Vet inte hur man gör där men det går att sätta sig in i. Varför inte börja med en tandrulle som träning?

Hördu ilogurra.... jag har lekt med tanken om fotpinnar och få köra lite "trial" i något skogsbryn när ingen ser på. Det vore att uppleva gamla minnen för mig men för det fordas en "kickmotor". Har för mig det går att bygga om trampmotorn till kick. Jag skickar dig ett PM någon dag så vi får komma i kontakt och se om det går att få till något med pengar, byten eller vad det nu kan vara.
Ska höra med polaren där nån dag om han kan göra några rullar!


Gör så kul. jag är inte helt omöjlig :wink:

Postat: 28 mar 2011, 22:03
av 56:an
ilogurra skrev:jag är inte helt omöjlig :wink:
Låter som en kanonfin början.... måste kolla vad KIL ligger har inte en susning....

Vad det inte du som hade en trimmad JLO Monarscoot förresten???

Postat: 28 mar 2011, 22:57
av Öryd
en fråga av ren nyfikenhet.
Vad är det främre remhjulet gjort av original?

Postat: 28 mar 2011, 23:12
av 56:an
Om jag fattat rätt är det så här:

Från början tillverkades tandrullen helt av gjutlättmetall. Tyvärr visade det sig att tandrullen lossnade från vevaxelns kona p.g.a. deformation av materialet. Tandrullen var för mjuk helt enkelt. För att råda bot på problemen gjordes en konstruktionsändring där tandrullen fick ett ingjutet nav i stål som skulle tåla trycket bättre från mutter och kona.

Postat: 28 mar 2011, 23:32
av BING
ilogurra skrev:
BING skrev:Hej Jag var och rotade bland mitt ilo skrot i kväll, och hittade en kopplings korg med ett kedje drev!!?? fanns det sånna med??
Vad ska du ha för den?!?!?!?!

Om du säljer :roll:

PMa mig om du säljer :)
drevet är rätt slitet på det, och jag orkar inte kasta den ända till kil. de främmre drevet såg jag inte till. men jag har haft sakerna i en gles pärlåda så efter närmare 20års flyttande hit o dit har jag bara ilosaker av lite större modell kvar :? , och tyvärr inte nått frächt främmre tandrems drev, för de var det jag letade från början.. (det är av lättmetall,alu) osså tror jag oxå att tandrem är att föredra, finns ingen anledning till kedja, den tandrem jag har i min monarped är minst 20-25 år för den bytes då pga fel olja..och de är det enda som är bytt på den motorn från 1960 de är kvalite de'

Postat: 29 mar 2011, 17:10
av ilogurra
56:an skrev:
ilogurra skrev:jag är inte helt omöjlig :wink:
Låter som en kanonfin början.... måste kolla vad KIL ligger har inte en susning....

Vad det inte du som hade en trimmad JLO Monarscoot förresten???
hehe, jorå!
Det ligger vid karlstad, värmland :)

Nix! Monarped :wink:
Öryd skrev:en fråga av ren nyfikenhet.
Vad är det främre remhjulet gjort av original?
Konan är gjort i metall sen är det andra i aluminium :)
56:an skrev:Om jag fattat rätt är det så här:

Från början tillverkades tandrullen helt av gjutlättmetall. Tyvärr visade det sig att tandrullen lossnade från vevaxelns kona p.g.a. deformation av materialet. Tandrullen var för mjuk helt enkelt. För att råda bot på problemen gjordes en konstruktionsändring där tandrullen fick ett ingjutet nav i stål som skulle tåla trycket bättre från mutter och kona.
Jag har för mig att det är som jag skrev ovanför :roll:

BING skrev:drevet är rätt slitet på det, och jag orkar inte kasta den ända till kil. de främmre drevet såg jag inte till. men jag har haft sakerna i en gles pärlåda så efter närmare 20års flyttande hit o dit har jag bara ilosaker av lite större modell kvar :? , och tyvärr inte nått frächt främmre tandrems drev, för de var det jag letade från början.. (det är av lättmetall,alu) osså tror jag oxå att tandrem är att föredra, finns ingen anledning till kedja, den tandrem jag har i min monarped är minst 20-25 år för den bytes då pga fel olja..och de är det enda som är bytt på den motorn från 1960 de är kvalite de'
Okej okej, med eftertanke är det när bättre med rem, om man fixar ett drev i stål!:)

Tack ändå :wink: :wink:

Postat: 29 mar 2011, 20:35
av 56:an
Med en tandrem från en Husqvarna (som är längre) kan du göra en större tandrulle och få högre utväxling redan i motorn och utan att byta ut kedjedrevet och/eller kuggkransen på bakhjulet. :wink:

Postat: 29 mar 2011, 21:22
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Med en tandrem från en Husqvarna (som är längre) kan du göra en större tandrulle och få högre utväxling redan i motorn och utan att byta ut kedjedrevet och/eller kuggkransen på bakhjulet. :wink:
Det har du helt rätt i :wink: Men eftersom jag har en extra ilo rem hemma så kör ja med den! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 mar 2011, 22:27
av Tobbe-38
Primärdrevet/remrullen/drivrullen/tandrullen...kärt barn har många namn :lol:

först fram till 56(om ja minns rätt) så var rullarna helt i alu och då var felet att rullarna började slira på axarna trots att det var tillräckligt åtdraget, men de kompenserades med en kona i stål inguten i rullen och så vitt ja vet funkade de.

Edit: göra rulle i stål de hade ja glömt :oops:, de skulle underlätta slippa byta rulle så ofta, sen får man lite mer svängmassa på veven :lol: .

vid trimning skulle inte hqa rulle vara fel, med tanke på att de är fler tänder borde den hålla längre?

Postat: 30 mar 2011, 22:57
av 56:an
.......

Postat: 31 mar 2011, 00:40
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var det 45 tänder på den då kanske? Jag hade en gång en Ilo med just 45 tänders rem på, minns dock inte mer än att det just var en sån rem på den och att det var ett Noris tändsystem på den, har för mig det var årsmodell -56 på den och att det var en väldigt tidig som hade vev för kedjetransmission men med specialhjulet för rem som passade på den veven. Hade ett helsike o hitta rem, men fick tag på en par stycke tillsammans med en hel bunt av vanliga. <!-- </EdIndex> --></div>