Sida 5 av 14

Postat: 11 apr 2011, 21:05
av Wiklund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilka häftiga linjer!! 8) Riktigt läcker! :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 apr 2011, 21:15
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->[quote="
Någon som vet var en sådan kan ha suttit från början?
(Min gissning: i en väldigt liten Dodge :lol: )

Bild[/quote]

kanske i en sån här

Bild

Uploaded with ImageShack.us

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 apr 2011, 21:15
av Amstaff_Loco
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:respekt: Bara att lyfta på hatten! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 apr 2011, 13:02
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mycket snyggt och välarbetat! Jag misstänker att det kommer fler applåder än från fotbollsgrabbar.

Din granne måste ju ha fått tillfälligt hjärtflimmer då den drog igång... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 apr 2011, 13:16
av selma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Imponerande,helgrym slider_score.gif <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 apr 2011, 16:04
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktig GULDFISK mefipallina_yahoo.gif <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 apr 2011, 20:59
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har nu testat den ordentligt!

Det var förgasarstrul från början..
Jag började med en Bing 17 (Ubåt) för enkelhetens skull.
Men den levde sitt eget liv i den milda grad att den fick sluta
sitt moppeliv på en hylla!
(Typiskt Zündapp grejor att inte funka, det visste jag ju i.o.f innan! Bli inte
sura nu, ni som åker på dessa åbäken, spar det tills ni blir ifrånåkta istället <skämt)

Så det fick bli en 19mm:s Tillotson hemmahörande i en gammal Jonsered
motorsåg. Svårigheterna med dessa membranförgasare är att få ihop
den lilla "armen" som styr gas-spjället med gaswiren.

Jag har "luskat" runt och försökt ta del av andras lösningar, men det
varierar på vilken moppe arangemanget ska sitta på. Så man får
tänka till lite och försöka "pickla" ihop det efter de förutsättningar man har.

I mitt fall blev det så här:

Bild

Körde fallförgasarmodellen, mest för enkelheten att kunna justera den även
när alla kåpor är monterade, men vet även att andra högpresterande hojar har liknande lösningar. :nod:
Filade till den lilla aluminiumbiten som sitter på spjällaxel och som förbinder
den med gaswiren på rekordtid, endast 2 timmar! :?
Vidare ser man slangen som skickar pulserna från vevhuset
så att mebranet får jobba lite. Borrade ett litet hål i ena överströmmaren
och gängade i den fina nippeln, (Tack Mats T!) kopplade slangen mellan den och
insugsplattan som har en likadan nippel monterad mitt för det lilla hålet på förgasaren.
Och vips så funkade det!

Bild

Svarvade även ett litet hjul som vajern kunde löpa i
(ideen snodd från Conrad :wink: ), monterat med presspassning
på ett 22mm:s spårkullager från Jula 8)

Hoppas ni förstår bilderna och att andra med "konstiga ideer" kan ha hjälp av dessa.

Var ute på en 3 mila test/injusteringsrunda idag. Till en början var
hon lite tjurig. Men eftersom jag inte har ngn erfarenhet av dessa skapelser
sedan tidigare var jag lite villrådig...
Skruvade lite "random" på både låg och högfarts skruvarna och efter ett tag började hon svara!
Hade ingen GPS med mig, men tror att vi kom upp i ca 70km/h.
det tycker jag är OK med en 50cc Victoria.
(Men det går att justera mera!)

Fint väder var det också! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 apr 2011, 21:52
av tture
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->riktigt snygga lösningar du knåpar med fatchance .Det är just den biten som jag inte är så haj på men hoppas att lära mig snabbt :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 apr 2011, 23:57
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mikuni is the shit spocht_winner , skämt å sido det där blir greeeaat.. slider_cheers.gif <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 apr 2011, 04:26
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktigt grymt 8) Ser ut som om den skulle passa i Boneville spocht_winner

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 apr 2011, 07:39
av Lason
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktigt snyggt!
Fräcka linjer, och smart lösning med förgasaren :)

Har du lite fler bilder på bromsen med? Såg ut som en snygg installation :)
Har du provkört ännu? Hur funkar det? En moppe är ju något tyngre än en MTB-cykel tänker jag... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 apr 2011, 08:42
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev: Ser ut som om den skulle passa i Bonneville spocht_winner
Been there.... :nod: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 apr 2011, 09:04
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack, tack!

Det är bra bett i bromsen, man justerar bara in så att beläggen har
rätt avstånd från skivan med de röda rattarna på oket.
Skulle nog kunna påstå att den är dubbelt så bra som den gamla trumbromsen.
Själv är jag ganska lätt, så totalvikten på ekipaget blir nog inte så
mycket högre än en "fullvuxen" på en MTB.
Och för er som inte provat skivbromsarna på en sådan kan jag bara
säga: Var försiktiga första gången!


Här är en bild på "adaptern" som jag svarvat, med plats för ett extra
kullager på utsidan.
Man måste tänka på att få rätt avstånd mellan skivan och ekrarna så
att oket får plats. (Det glömde jag på första försöket :oops: )

Bild


Och sedan en bild på baksidan av den, med urfräsningarna som passar
gjutförstärkningarna i trumman.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 apr 2011, 16:52
av turbouffe
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Faaeen va bra det blir!

Vi får tacka för tipset om fäste för Tillotson, har en 24'a som ska dit på nåt fordon sen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 apr 2011, 20:28
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
turbouffe skrev:Faaeen va bra det blir!

Vi får tacka för tipset om fäste för Tillotson, har en 24'a som ska dit på nåt fordon sen.
Inga problem Uffe!

Ska du ha mikuni 33:an och i såfall, räcker det med att jag tar med den till Vår-Rallyt? <!-- </EdIndex> --></div>