Bimsan: Saab V4 1973

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Byt pacbox i lådan! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du menar när jag ändå har bort drivaxeln?
Idag fortsatte jag med min operation Båtfärgssystem. Grundfärgen jag la på var dock kritvit och smälte inte alls in lika bra som rostskyddsfärgen. Ordningen ska återställas med topplack i en kulör snarlik bilens - om lacken dyker upp någon gång. Beställde den till butiken för en månad sedan... :cry:
Fräscha elefantöron i rätt kulör var dock ett lyft. Visst, emblemet är äldre än bilen men bra mycket snyggare än krackelerade plastblaffor.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visade sig att en kille i Saabklubben jobbar i färgaffär och vad stod på hans hylla?! :D Färgen anlände redan dagen efter med en kille som ändå skulle till Alingsås där jag bor. :) Glad i hågen målar jag på färgen - som visar sig inte ens vara i närheten av min lack! :shock: :evil: Kollade med färgkartan och inte :x stämmer färgen med den heller. Så nu ska färghandelskillen kontakta tillverkaren så får vi se. Men risken är stor att jag får skaffa ytterligare en pyts färg om inte bilen ska fortsätta vara prickig... :( <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oj, vad långt ner Bimsan hamnat! Inte så konstigt, med tanke på att hon varit avställd under vintern. Men nu är hon igång igen! :D
Hon startade snällt i söndags och jag körde henne från uppställningsladan till sommarstugan där dottern sattes i arbete med tvätt och vaxning. Hon gjorde det med stor entusiasm, kanske lite väl stor, för vips stod hon med ena backspegeln i handen! :shock: Jaja, lite spill får man räkna med!
Under vintern har jag lagt på en galonbit överst på ryggsätesdynan, som i sann 96-tradition helt pulveriserats av solen. Nu skulle jag äntligen bli av med den fula överdragsklädseln - trodde jag... Men under klädseln dök en liten reva i galonen på passagerarsätet upp. Motsvarande reva på förarstolen var så stor att klädseln fick åka på igen. :x Tur i oturen att ordföranden i Saabklubben bor i närheten och just börjat jobba med att laga den här typen av skador! :) Så efter det inplanerade bytet av höger drivaxel blir det en tur dit. Sedan väntar sommarvägarna! mefipallina_yahoo.gif
Bild
Barnarbete av det okej slaget.
Bild
Hoppsan!
Bild
Hoppsan igen! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har hela vintern gruvat mig för att jag måste byta höger drivaxel. Enda felet med den var visserligen att ytterknutens damask var av nödtypen, den man limmar ihop för att just slippa plocka loss axeln, men dessa har ju begränsad hållbarhet och denna hade börjat pinka fett.
Inledde optimistiskt i tisdags kväll med demonteringen. Kan ju alltid börja, tänkte jag. Halvannan timme senare låg axeln bredvid bilen! Varenda skruv och mutter hade släppt utan att jag ens behövt tänka på våld!
:D
En iordninggjord axel med ny ytterdamask har legat och väntat i flera månader och efter att ha pressat loss spindel och bromsskiva i pressen på jobbet monterades dessa på axeln igår:
Bild
Och så idag åkte axeln dit, ackompanjerad av väl valda kraftuttryck, som dock inte behövdes i särskilt stor omfattning. Belönade mig för väl förrättat värv med en tur på stan där jag fick samsas med cruisande dubbel-V4:or (=jänkare) i den i alla fall ganska sköna vårkvällen! :car: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar