Sida 5 av 12
Postat: 09 sep 2011, 23:56
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Enligt Graham Bell's bok är +- 0.04mm godkänt, så det är vad jag ska försöka hamna mellan.
Om du mäter med ett digitalskjut mått är tolleransen på denna + - 0.02 mm bra att veta kanske. Du som är lite matte snille kan nog räkna ut det så det blir bra.
Annars så är det vi gubbar som känner ...om det är tokigt..
Mvh billykid..

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 sep 2011, 14:24
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
billykid skrev:Rexxy skrev:Enligt Graham Bell's bok är +- 0.04mm godkänt, så det är vad jag ska försöka hamna mellan.
Om du mäter med ett digitalskjut mått är tolleransen på denna + - 0.02 mm bra att veta kanske. Du som är lite matte snille kan nog räkna ut det så det blir bra.
Annars så är det vi gubbar som känner ...om det är tokigt..
Mvh billykid..

Jovisst, och det var inte enkelt att mäta med skjutmått heller.

Men rasar det så rasar det, bara göra om och göra rätt! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 sep 2011, 20:07
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förgasare anlänt till Rexen. 21mm Dellorto. Funderar dock på att sätta denna på min GLX, som nu har en 20mm Dellorto. Och montera 20mm på Rexen. Den är ju ändå på 50cc.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 sep 2011, 21:13
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Update för Rexen!
Idag åkte jag ut till verkstan för att meka lite mer. Idag ville jag varmköra motorn, för att kolla så allting lirade perfekt. Den har ju inte varit igång förutom några sekunder utan förgasare.
Jag skruvade på förgasaren som passade illa. Gjorde någon provisoriskt gummibussning mellan insug och förgasare. Fungerade den korta stunden. Kopplade in gaswiren och gav cylindern en sup. Började kicka och den vaknade till liv! Men varvade upp som fan! Skruvade ut tomgångskruven och den minskade sakta i varv, tills den fick en fin och stabil tomgång! Den är tät!! Gasade till och den varvade upp utan protest. Lät den stå på tomgång i 3-4 minuter för att få den ljummen. Den stod så fint och puttrade.
Sen fick jag ett sug att provköra den lite. Helt oinställd och utan avgasrör. Slängde på kopplingswiren och tog ut den. Frikopplade, la i en växel och körde iväg! Väldigt råstark men ändå varvvillig! (Notera, utan avgasrör). På 3:an på full varv men en massa 4-taktande visade mätaren 50km/h! Blev lite imponerad, väldigt tama durationer och inget avgasrör. Finns potential i maskinen.
Efter körningen lät jag den stå på tomgång i 10 min, så den var verkligen varm. Den gick så fint..

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 sep 2011, 21:36
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Avgasrör fixat! Detta kör jag med tills jag jagar mer effekt.
Och så liten film när motorn är igång.
http://www.youtube.com/watch?v=kERybMTucfM <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 okt 2011, 21:07
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag bestyckade jag om den lite lätt för att få bort bluddrandet. Samt för att ta en längre runda för att kolla så prylarna håller. Blev en runda på 15min, mest på höga varvtal för att verkligen få det varmt!
På låga varvtal är han relativt pigg, på mellanvarven kommer allt. Men på högvarv.....händer inte mycket då.

Men jag har ju inte börjat trimma den än!
Durationerna är tama och areorna är inget att tala om. Men ändå 60km/h på mätaren.
Kommer bli intressant att se hur den kommer gå när man justerat tiderna lite i den! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 okt 2011, 21:30
av tture
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Suck jag skulle behöva lite av din kompetens om motorer

.men det går sakta framåt <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 okt 2011, 21:34
av P-plats.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tture skrev:Suck jag skulle behöva lite av din kompetens om motorer
...känner de samma när man kollar i dessa trådar!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 okt 2011, 21:48
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är ju bara att skaffa er det.
Skruva och lära sig! Om det går stopp finns det alltid andra personer som kan hjälpa en. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 okt 2011, 21:51
av tture
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Det är ju bara att skaffa er det.
Skruva och lära sig! Om det går stopp finns det alltid andra personer som kan hjälpa en.
he he jo så sant var har du ditt garage numera

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 okt 2011, 21:54
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På ett ställe som heter Hillsta. Ligger mellan Hallstahammar och Västerås. Längs gamla Västerås/hallsta-vägen. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 okt 2011, 10:19
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sachs 6,25 cylindern, skall ge 6,25 hp vid 9000 varv. Men den varvar inte orgina 9000, men är mycket trevlig i hela registret.
Jag fick tag i en NOS Zeta exakt lika men på 70 cc. Den skall på en EKF, senare.
Dessutom en till 70 cc med 4 överströmmare. Den skall fort på en EKF och provköras innan vintern. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 okt 2011, 10:46
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Sachs 6,25 cylindern, skall ge 6,25 hp vid 9000 varv. Men den varvar inte orgina 9000, men är mycket trevlig i hela registret.
Jag fick tag i en NOS Zeta exakt lika men på 70 cc. Den skall på en EKF, senare.
Dessutom en till 70 cc med 4 överströmmare. Den skall fort på en EKF och provköras innan vintern.
Är detta en 6.25hk cylinder?!
Du har bild här hur portarna ser ut.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 okt 2011, 11:13
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Sachs 6,25 cylindern, skall ge 6,25 hp vid 9000 varv. Men den varvar inte orgina 9000, men är mycket trevlig i hela registret.
Jag fick tag i en NOS Zeta exakt lika men på 70 cc. Den skall på en EKF, senare.
Dessutom en till 70 cc med 4 överströmmare. Den skall fort på en EKF och provköras innan vintern.
Känns lite som om man vill förbi på lite kaffe , måste ju bara kolla upp dina fynd Grattis! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 okt 2011, 12:15
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Är detta en 6.25hk cylinder?!
Du har bild här hur portarna ser ut.

Är alla cylindrar till sachs felgjutna?
Botten på avgas är flera mm högre än botten på spolkanalerna
Ser ut som att en höjning av cylindern vore att rekomendera
Förresten rexy kommer du till klubben imorgon så ta med hondagrejorna så tar jag med sachsgrejorna <!-- </EdIndex> --></div>