Sida 5 av 24

Postat: 26 okt 2011, 21:40
av tture
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Selma den ser helt underbar ut .grymt grymt fin .men du blir ju klar med ditt vinterbygge innan ens vintern har kommit . 8) Har du en E-type på bakgården eller något annat kul objekt :Simtus han är helt supergrym <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 okt 2011, 21:44
av selma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Hur kommer det sig att du lackade om moppen i samma kulör?
Gillar kulören.Sen är det Crescent för mej,alla racercyklar båtmotorer mm mera hade Crescentorange på -70 talet
Det doftar lite racer,å det är tanken att det ska bli så småning om :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 okt 2011, 21:59
av selma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tture skrev:Selma den ser helt underbar ut .grymt grymt fin .men du blir ju klar med ditt vinterbygge innan ens vintern har kommit . 8) Har du en E-type på bakgården eller något annat kul objekt :Simtus han är helt supergrym
Ha ha,jag får dra ut på det :D
Nej det är ju inget större projekt det här,den ska bara bli funktionell den här gången och få lite mer kraft :wink:
Jag har tänkt fixa det jag har i garaget under vintern,så nästa patient blir att snygga till min stummis som jag sprayade i bapelsin lack i våras.
E-type ej inköpt än men det kommer,jag lovar :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 okt 2011, 19:55
av selma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Började pilla lite med motorn idag,plockar fram den nya vevslängen.
Börjar mäta lite på den för in shimsningen,sneglar lite på vevstaken..........12mm kolvbult på den :evil:
Vad trött man blir på sig själv,har 14mm på alla andra och tar för givet att det är samma på dennna med.
Har naturligtvis köpt 2st nya kolvar med 14mm kolvbult...... cocos_acc.gif cocos_acc.gif
Stängde snabbt garaget,pakerade mej i soffan med en god öl...... slider_cheers.gif .......känns redan bättre :D

Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 okt 2011, 20:02
av Ari
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bara att inhandla nytt nål-lager för 14 mm kolvbult :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 okt 2011, 20:23
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ari skrev:Bara att inhandla nytt nål-lager för 14 mm kolvbult :thumb:
Så det räcker med att byta nål-lager? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 okt 2011, 20:27
av selma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ari skrev:Bara att inhandla nytt nål-lager för 14 mm kolvbult :thumb:
Finns det? Borde bli lövtunnt,men det låter bra.
Får ringa vrm Roffe på måndag....tack för tipset :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 okt 2011, 20:41
av tture
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
selma skrev:
Ari skrev:Bara att inhandla nytt nål-lager för 14 mm kolvbult :thumb:
Finns det? Borde bli lövtunnt,men det låter bra.
Får ringa vrm Roffe på måndag....tack för tipset :D
japp det fins köpte ett av roffe vrm <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 okt 2011, 20:54
av selma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tture skrev:
selma skrev:
Ari skrev:Bara att inhandla nytt nål-lager för 14 mm kolvbult :thumb:
Finns det? Borde bli lövtunnt,men det låter bra.
Får ringa vrm Roffe på måndag....tack för tipset :D
japp det fins köpte ett av roffe vrm
Å genast smakade ölen ännu bättre :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 okt 2011, 15:38
av selma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Plockade ihop motorn idag,naturigtvis gick inte detta smärtfritt.
Shimslådan var naturligtvis inte påfylld ordentligt,letar i hela garaget hittar massor av shims med fel dimension och storlek.
Så det blev att klyva ett fastrostat lik till motor för att få tag i ett passande shims till utg axel.

Mailade Roffe ang kolvbultslager,fick snabbt svar att han har passande på hyllan :D

Cylindern tänkte jag först porta själv,men insåg snabb att porta spolkaner på riktigt sätt utan en vinkelväxelslip blir svårt.
Så den är ivägskickad på mätning tillsammans med kolv och insug,för att se vad det går att göra med den.
Förgasarinköp väntar vi med tills vi vet vad det blir för tider i cylinder.
Avstämd pipa ska byggas senare när cylindern är klar.

Så det blir nog lite stopp ett tag här nu,tills cylinder anländer

Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 okt 2011, 18:40
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vem portar cylindern? Är det en Athena 80? 8) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 okt 2011, 20:59
av selma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Vem portar cylindern? Är det en Athena 80? 8)
Karl Magnus på racepipe,Athena 80 ja <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 nov 2011, 19:59
av selma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blev lite mecklande med stöd och broms idag.
Monterade ett sidostöd nu.
Stöd hade jag inte tidigare,det fick jag plocka bort för att få plats med ljuddämpare (centralstöd orginal)
Hade mecklat ihop ett litet stöd som förvarades i packväskan,som då skulle packas upp å ner vid varje stopp på mopperallyn.
Irriterande!

Bromsen tidigare hamnade precis under förgasaren,å det var inte så optimalt :D
Flyttade tillbaka bromsen och kortade ner pedalen lite.
Får se om det räcker när motor är på plats.

Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 nov 2011, 22:25
av tture
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->grymt fin orange kulör det där, ser ut att vara typ samma som på min tank.
Snyggt jobbat Selma 8)

Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 nov 2011, 22:32
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktigt fint när det är nylackat och rent.
Men Selma, vessad Athena 80, går inte att åka fort med i böjarna, när fotpinnarna sitter så lågt.
Men vad gör Karl Magnus med dom höga överströmmarna, på Athenan? <!-- </EdIndex> --></div>