
Har ju bara kört på halv gas....
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5189
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Läckert Mats...
<!-- </EdIndex> --></div>
Mats T skrev:Det är då inget hemligt alls.Man har alltid för lite tid och lägger all den tid som finns i verkstaden på Amazonen nu ,och så någon attack i bland på att trimma sachs, när man sugit på ideerna en stund.Så därför är man kass på att lägga ut bilder och uppdatera.
Men här en bild som jag hadde när jag mixtrade till koppling som förhoppningsvis ska palla.Den gamla 4 sachs lamelarn med hårda fjädrar och massa trix för att öka friktionen slirade när pipan gick i som man glömt att stoppa dit lameller
På bilden så har jag inte rakskuret ännu,men kan ta en bild när det sitter i hopp.
Det kanske blir en eller två uppsättningar rakskuret till salu om intresse finns![]()
Och så en bild på maskinen för dom som inte redan sett den !
Läckert Mats...


Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
det lilla jag åkt innan annpasningen mot blocket glipade på grund av att jag slipade bort för mycket matrial på ett ställe där vattenkanalen skulle fram,så när max cylinder tryck kom så glipade den där,till följd att det rusade och jag det vart en tur i skogen med full gas där våran väg slutade ,inte bra kan jag säga
så nu blir det NÖD STOPP på den kan jag lova.
Håller bara blocket runt veven och inte för mycket BANZAI starter så blir den ball
<!-- </EdIndex> --></div>
Den går fett i vart fallalf-johan skrev:Mats T : ett härligt Monster



Håller bara blocket runt veven och inte för mycket BANZAI starter så blir den ball


<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rexxy, 
Nu ska jag inte trimma mina Sachsmotorer, har väl kanske två nu om alla bitar finns jag har inte kollat exakt bara uppskattat, i varje fall inte över 2 hk men jag tänker ändå montera en liten magnet inne i motorn, förslagsvis i botten av motorn efter kopplingskorgen. Jag tror det finns utrymme där. Magneten kommer då att fånga upp alla järnpartiklar och spån som annars binds upp i oljan och verkar som slipkorn mot alla friktionsytor.
Det här är ingen raketforskning utan gammal beprövad teknik som använts sedan mycket länge.
Har för mig bl.a. Zündapp hade magnet i växellådan som standard. <!-- </EdIndex> --></div>

Nu ska jag inte trimma mina Sachsmotorer, har väl kanske två nu om alla bitar finns jag har inte kollat exakt bara uppskattat, i varje fall inte över 2 hk men jag tänker ändå montera en liten magnet inne i motorn, förslagsvis i botten av motorn efter kopplingskorgen. Jag tror det finns utrymme där. Magneten kommer då att fånga upp alla järnpartiklar och spån som annars binds upp i oljan och verkar som slipkorn mot alla friktionsytor.
Det här är ingen raketforskning utan gammal beprövad teknik som använts sedan mycket länge.
Har för mig bl.a. Zündapp hade magnet i växellådan som standard. <!-- </EdIndex> --></div>
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Även vissa mopeder hade en magnet fastsatt i pluggen men jag tror aldrig jag sett en magnet i en Sachs mopedmotor. Kanske det skulle passa med magnetplugg i botten av transkåpan på Sachs om det är tillräckligt avstånd från kopplingskorgen förstås men det har jag inte kollat. <!-- </EdIndex> --></div>
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Prova härda oljepluggen och linda ett antal varv med koppartråd runt den och sätt på 12 v från blbatteri en sekund. Om härdningen har tagit (förutsätter att det är stål i oljepluggen) förblir den magnetisk. Eller svarva en ny i stål och härda. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
en oljeplugg med ´magnet i vore kanske en bra ide. den sitter ju på lämpligt ställe. fyrhjulingarna på jobbet har sån plugg har ja lagt märke till. <!-- </EdIndex> --></div>56:an skrev:Rexxy,
Nu ska jag inte trimma mina Sachsmotorer, har väl kanske två nu om alla bitar finns jag har inte kollat exakt bara uppskattat, i varje fall inte över 2 hk men jag tänker ändå montera en liten magnet inne i motorn, förslagsvis i botten av motorn efter kopplingskorgen. Jag tror det finns utrymme där. Magneten kommer då att fånga upp alla järnpartiklar och spån som annars binds upp i oljan och verkar som slipkorn mot alla friktionsytor.
Det här är ingen raketforskning utan gammal beprövad teknik som använts sedan mycket länge.
Har för mig bl.a. Zündapp hade magnet i växellådan som standard.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248