Har ju bara kört på halv gas....

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mats T : ett härligt Monster mistick_yes.gif <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Alltid lika intressant att se dina special byggen Mats! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mats T skrev:Det är då inget hemligt alls :D .Man har alltid för lite tid och lägger all den tid som finns i verkstaden på Amazonen nu ,och så någon attack i bland på att trimma sachs, när man sugit på ideerna en stund.Så därför är man kass på att lägga ut bilder och uppdatera.

Men här en bild som jag hadde när jag mixtrade till koppling som förhoppningsvis ska palla.Den gamla 4 sachs lamelarn med hårda fjädrar och massa trix för att öka friktionen slirade när pipan gick i som man glömt att stoppa dit lameller :wink:
På bilden så har jag inte rakskuret ännu,men kan ta en bild när det sitter i hopp.

Det kanske blir en eller två uppsättningar rakskuret till salu om intresse finns :D :D

Bild

Och så en bild på maskinen för dom som inte redan sett den !

Bild

Läckert Mats... :worship: spocht_winner <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Perka

Inlägg av Perka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Intresse finns för en sats med rakskuret.... Om det blir till Övers/salu. <!-- </EdIndex> --></div>
Mats T

Inlägg av Mats T »

alf-johan skrev:Mats T : ett härligt Monster mistick_yes.gif
Den går fett i vart fall :twisted: det lilla jag åkt innan annpasningen mot blocket glipade på grund av att jag slipade bort för mycket matrial på ett ställe där vattenkanalen skulle fram,så när max cylinder tryck kom så glipade den där,till följd att det rusade och jag det vart en tur i skogen med full gas där våran väg slutade ,inte bra kan jag säga :shock: :shock: så nu blir det NÖD STOPP på den kan jag lova.

Håller bara blocket runt veven och inte för mycket BANZAI starter så blir den ball :wink: :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Mats T

Inlägg av Mats T »

Perka skrev:Intresse finns för en sats med rakskuret.... Om det blir till Övers/salu.

Fint, återkommer perka !!!! <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rexxy, :)

Nu ska jag inte trimma mina Sachsmotorer, har väl kanske två nu om alla bitar finns jag har inte kollat exakt bara uppskattat, i varje fall inte över 2 hk men jag tänker ändå montera en liten magnet inne i motorn, förslagsvis i botten av motorn efter kopplingskorgen. Jag tror det finns utrymme där. Magneten kommer då att fånga upp alla järnpartiklar och spån som annars binds upp i oljan och verkar som slipkorn mot alla friktionsytor.

Det här är ingen raketforskning utan gammal beprövad teknik som använts sedan mycket länge.

Har för mig bl.a. Zündapp hade magnet i växellådan som standard. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vissa crosshojar har ju magnetisk oljeplugg! <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Även vissa mopeder hade en magnet fastsatt i pluggen men jag tror aldrig jag sett en magnet i en Sachs mopedmotor. Kanske det skulle passa med magnetplugg i botten av transkåpan på Sachs om det är tillräckligt avstånd från kopplingskorgen förstås men det har jag inte kollat. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det skulle nog passa bra <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Prova härda oljepluggen och linda ett antal varv med koppartråd runt den och sätt på 12 v från blbatteri en sekund. Om härdningen har tagit (förutsätter att det är stål i oljepluggen) förblir den magnetisk. Eller svarva en ny i stål och härda. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vissa limmar fast en magnet på oljepluggens skalle. Även om bulten inte är magnetisk själv "leder den" magnetism, som att lyfta en hel rad spikar med en stark magnet. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

56:an skrev:Rexxy, :)

Nu ska jag inte trimma mina Sachsmotorer, har väl kanske två nu om alla bitar finns jag har inte kollat exakt bara uppskattat, i varje fall inte över 2 hk men jag tänker ändå montera en liten magnet inne i motorn, förslagsvis i botten av motorn efter kopplingskorgen. Jag tror det finns utrymme där. Magneten kommer då att fånga upp alla järnpartiklar och spån som annars binds upp i oljan och verkar som slipkorn mot alla friktionsytor.

Det här är ingen raketforskning utan gammal beprövad teknik som använts sedan mycket länge.

Har för mig bl.a. Zündapp hade magnet i växellådan som standard.
en oljeplugg med ´magnet i vore kanske en bra ide. den sitter ju på lämpligt ställe. fyrhjulingarna på jobbet har sån plugg har ja lagt märke till. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Skriv svar