Sida 5 av 10

Postat: 02 nov 2011, 15:00
av knilsknilsson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:Det kan hända att hela rattstången behöver jordas
den sitter väl med gummi emellan så det sa nog sitta en jordkabel nånstans

Förresten hade inte du verkstadshandbok där finns väl elchema
Ok ska kolla efter det :) men det är ju ändå knasigt någonstans då jag har + i rattstången i stället för -.

Jodå jag har ett elschema i den boken men det är inte riktigt rätt för på det schemat finns inget relä medritat. i och med att man varit och monterat rattlås efteråt kanske man har fippalt med kopplingen till tutan också och kopplat den med reläet. <!-- </EdIndex> --></div>

Re: amazon

Postat: 02 nov 2011, 15:11
av Neifelheim
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Benke skrev:Vad jag vet fanns inte B18 med insprutning.Bara B20 som kom först
till P1800.
vem har sagt något om b18 då?:wink: syrran har b20 i sin. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 nov 2011, 15:16
av Perka
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det ska vara + där! När du jordar ska relät dra och då ska det tuta.... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 nov 2011, 17:21
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Original sitter inget relä, då har du plus direkt till signalhornet och minus fås genom rattstång med kabeln som går därigenom, den i sin tur har ett fjäderbelastat stift som signalringen ska ligga emot, när du trycker på signalringen så jordas den och skickar minus till signalhornet.

Har du då ett relä så måste ju det vara rätt kopplat, alltså styra endera plus eller jord, men styrminus måste komma från signalstiftet i rattstång/signalring. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 nov 2011, 18:52
av knilsknilsson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Perka skrev:Det ska vara + där! När du jordar ska relät dra och då ska det tuta....
Själva rattstången ska väl vara - och kontakten i mitten på ratten vara +.
eller.

för tutan funkar ju som sagt om jag tar + direkt frän batteriet till mitten på kontakten :? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 nov 2011, 18:59
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
knilsknilsson skrev:
Perka skrev:Det ska vara + där! När du jordar ska relät dra och då ska det tuta....
Själva rattstången ska väl vara - och kontakten i mitten på ratten vara +.
eller.

för tutan funkar ju som sagt om jag tar + direkt frän batteriet till mitten på kontakten :?
Läs vad jag skrivit, så ska det vara.

Du ska aldrig ha plus på kabeln/stiftet i rattstången, hur hade du tänkt att de kretsen ska slutas då? Ska du ha en pluskabel ringlandes nånstans till signalkransen?

Som du har det nu blir det en ren kortslutning när du trycker på singalringen, den är ju jordat, har du då plus på stiftet så blir det kortslutning.

Schema i skrift:

Signalring, alltid jordad, läggs emot stiftet när man trycker på signalringen, då går jorden via kabeln i rattstången till tutan, andra sidan på tutan är ansluten direkt via kabel till huvudsäkringen (den lilla).

Sätter du ett relä så ska du ha det kopplat såhär:

Signalhornet kan du ha jordat hela tiden på ena sidan, andra sidan går till reläts utgång (87), 30 på relät går till Plus (på batteriet via säkring eller säkringsdosan), 86 på relät går till 30, en bygel emellan alltså, och 85 ska gå till kabeln från rattstången. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 nov 2011, 21:08
av knilsknilsson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:
knilsknilsson skrev:
Perka skrev:Det ska vara + där! När du jordar ska relät dra och då ska det tuta....
Själva rattstången ska väl vara - och kontakten i mitten på ratten vara +.
eller.

för tutan funkar ju som sagt om jag tar + direkt frän batteriet till mitten på kontakten :?
Läs vad jag skrivit, så ska det vara.

Du ska aldrig ha plus på kabeln/stiftet i rattstången, hur hade du tänkt att de kretsen ska slutas då? Ska du ha en pluskabel ringlandes nånstans till signalkransen?

Som du har det nu blir det en ren kortslutning när du trycker på singalringen, den är ju jordat, har du då plus på stiftet så blir det kortslutning.

Schema i skrift:

Signalring, alltid jordad, läggs emot stiftet när man trycker på signalringen, då går jorden via kabeln i rattstången till tutan, andra sidan på tutan är ansluten direkt via kabel till huvudsäkringen (den lilla).

Sätter du ett relä så ska du ha det kopplat såhär:

Signalhornet kan du ha jordat hela tiden på ena sidan, andra sidan går till reläts utgång (87), 30 på relät går till Plus (på batteriet via säkring eller säkringsdosan), 86 på relät går till 30, en bygel emellan alltså, och 85 ska gå till kabeln från rattstången.
Ok ska titta över det hela imorgon :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 nov 2011, 00:11
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det elektriska på en Volvo Amazon är ungefär lika komplicerat som på en cykel eller moped om man jämför med min AUDI 100 CC 5E -87 och då är faktiskt min bil hela 24 år gammal så ny är den definitivt inte..... :shock:

Elschemat på min bil är uppdelat på många blad, typ ett för elektriska backspeglar, ett för bränslepump osv. osv. så det är många, många sidor. Hela Amazonens elschema ryms lätt på bara en sida.

Jag läste lite ovan och du kan lita på Amarace, Knilsknilsson..... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

insprutning

Postat: 03 nov 2011, 07:28
av Benke
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Råkade jag trampa på en ond tå?.Jag vet att b20 fick insprutningsmotor
1970 på p1800.Inte på b18. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 nov 2011, 13:43
av knilsknilsson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Perka skrev:Det ska vara + där! När du jordar ska relät dra och då ska det tuta....
Kan du beskriva mer utförligt hur du anser att det ska vara kopplat :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 nov 2011, 14:57
av knilsknilsson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu funkar det!!!!!!!!

Ska försöka förklara hur det är kopplat nu.

den bruna som är ansluten längst bak på andra raden. går...
Bild

Hit och sedan...
Bild

hit till det ena signalhornet där den är skarvad med en sladd som går till det andra signalhornet. den svarta sladden på tutan går till sockerbiten tillsammans med den svarta från det andra signalhornet.
Bild

de går ihop i sockerbiten med sladden som går till kontakten i mitten på ratten:
Bild

Bild på det andra signalhornet där den bruna är som sagt skarvad med den andra bruna på det första signalhornet. den svarta här går till sockerbiten.
Bild



Det här reläet har man kopplat varselljuset över samt att det är detta relä som tickar när man tutar.
Bild

dessa sladdar går till reläet
Bild

så här ser det ut uppe i ratten.
Bild


Medans jag skrev detta inlägg slog det mig vad problemet var!
jag kom på det när jag skrev att reläet styr varselljuset när det slog mig att varselljuset lyser bara med tändningen på. så jag vred på tändningen och lade kontakt blecket i mitten på ratten mot ratt-godset och då tutade det. sedan monterade jag dit ratten igen och tryckte men inget hände...
Problemet var att skumgummigudden mellan kontaktblecken i ratten var murken och rutten vilket gjorde att de inte fick kontakt. Så jag klippte ut tre likadana passbitar från en disktrasa och ihop med det hela och nu tutar det igen om man trycker på signalringen :D

Stort tack till alla som hjälpt mig! slider_thankyou.gif

det huvudsakliga problemet låg inte i bilen utan i den trögtänkande mekanikern :oops: <!-- </EdIndex> --></div>

Re: insprutning

Postat: 03 nov 2011, 15:43
av Neifelheim
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Benke skrev:Råkade jag trampa på en ond tå?.Jag vet att b20 fick insprutningsmotor
1970 på p1800.Inte på b18. :lol:
Absolut inte, bara anmärkte :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 nov 2011, 22:08
av knilsknilsson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha då går vi vidare till nästa "problem" då

Har bättre mottagning på radion med motorn avstängd än igång.
Är det generatorn som stör?
Det är en Volvo-originalradio och den original monterade högtalaren vid handskfacket som används.
Finns det i sådana fall någon störningsfilter att anbringa? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 nov 2011, 22:17
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Generator/tändningsstörning yttrar sig som just en störning, inte sämre mottagning (ett surrande/brusande/knastrande läte som ökar/minskar som motorvarvet).
FInns kondensator att sätta på generatorn som tar bort störning, finns även störningsskydd som man sätter på plus/minus till stereon, såldes förr av alla tillbehörsaffärer, nu vete attan.

Kolla så du har nog med spänning till radion, att den är bra jordat och att du har en fräsch ovh bra jordad antenn. Ofta är det ju en gammal antenn som dessutom ärjat mot jord = dålig mottagning. Ibland blir det bra då genom att fuska och dra en kabel mellan antennens jordning/fäste och själva radions jord.

(tidsenligt är radion fel egentligen, den där kom i början på 70-talet, men den passar ju utmärkt ändå :) ) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 nov 2011, 22:33
av knilsknilsson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Generator/tändningsstörning yttrar sig som just en störning, inte sämre mottagning (ett surrande/brusande/knastrande läte som ökar/minskar som motorvarvet).
FInns kondensator att sätta på generatorn som tar bort störning, finns även störningsskydd som man sätter på plus/minus till stereon, såldes förr av alla tillbehörsaffärer, nu vete attan.

Kolla så du har nog med spänning till radion, att den är bra jordat och att du har en fräsch ovh bra jordad antenn. Ofta är det ju en gammal antenn som dessutom ärjat mot jord = dålig mottagning. Ibland blir det bra då genom att fuska och dra en kabel mellan antennens jordning/fäste och själva radions jord.

(tidsenligt är radion fel egentligen, den där kom i början på 70-talet, men den passar ju utmärkt ändå :) )
Ok tack för svaret ska se över antenn och jordningar.
Läste det också på någon sida att den volvo-märkta radion inte kom förän på 70-talet men denna har nog inte haft radio monterad som original då "luckan" ligger i handskfacket. men som du skriver den passar bra och det står volvo på den. <!-- </EdIndex> --></div>