Vad kör du för bil?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
OutbackJack
Forumsponsor

Inlägg av OutbackJack »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
tture skrev:..men bilen var väldigt lätt. Tyvärr dödades dom av rosten alldeles för snabbt.... :cry:
Tack vi vet...Har ju några Italienhojar. "Italienskt krom", säjer allt...
Började min SAAB -tid med en Fiat Croma, ett samarbete med SAAB som hos dem blev 9000-serien.
Som nybliven pangis har jag köpt en äkta pangsisbil, en 9000 turbo m orig 200hk och nu chippad..
Inte ens den nyinhandlade 3421:an hänger med där... <!-- </EdIndex> --></div>
flora

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Saab givetvis, måste ju stötta ett fallande företag:-)
Saab 9-3 Kombi som pendlar bil och en Saab 9-5 Aero Hirch för roliga sommar race, Hirchen är på 310 hkr original men min är lite mer uppskrämd, det är kul att lägga BMW M3 i backspegeln:-) Det som inte är så kul är utgiften på nya framdäck var 500 mil, det sitter ju 18 tum original på den.Det brukar bli ett par framdäck om året. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->bara nybilar här ,själv åker jag 145 express 73 o kadett 67
o på sommarn customline 56 :) <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->på tal om SAAB jobbarpolaren körde in sin -01 9-5'a idag.
Han har nu ledsnat på ett mysko fenomen som han haft en längre tid..
Kanske ngn. SAABfrälst på forumet kan svara på detta.. :roll:
När det blir kallt slutar kopplingen funka sen när det blir varmt så funkar den igen så han måste alltid ha den i garage under vintern (en riktig innebil mao..) Han har provat lufta skiten men det blir inget bättre, verkstaden han frågade spekulerar i att det kan vara ngn av kopplings cylindrarna...
Men att byta dessa i rent spekulationssyfte är ju rätt omständigt å dessutom dyrt (10papp för slaven å ngr till för huvudcyl +mtrl.) det är ju en SAAB så därför måste lådan/motorn ut & separeras för slavcyl.byte..
Så är det ngn. som varit med om ett liknande fenomen kopplingen funkar bra hela sommarhalvåret men när det börjar sjunka i temp så kommer problemet tillbaka.
Vid halvkallt kan han få igång kopplingen med att sitta ett tag å pumpa men sen i nästa korsning tar den längst ner.
Pedalen returnerar som den ska men har inget som helst motstånd. vätska kommer ur luftnippeln vid luftning å ingen luft kommer ut ur nippeln.
När man pumpar på pedalen guppar det som vanligt i reservoaren.
känns som om det vore huvudcyllen men den är inte kul att komma åt på dessa "nya" bilar sitter boxar ABS bromscylle mm. i vägen.
Så man vill ju inte skruva i onödan han började svettas redan av att böja sig ner å försöka hitta muttrarna som såklart sitter på fel sida dvs i motorrummet!! Hade dom suttit tvärt om hade det tagit 5 minuter så säg efter mig SAAAAABBB!!
Att kanske tillägga är det är: gemensam reservoar till broms/koppling
inga problem med broms eller ABS om det nu har ngn betydelse.. <!-- </EdIndex> --></div>
OutbackJack
Forumsponsor

Inlägg av OutbackJack »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om jag minns rätt så luftar man "baklänges" på en SAAB.
Suger inte ut, utan trycker in vätska annars kan det bli luft kvar.. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag vet int men han sa att han hade varit in på nåt SAABforum å där skrev dom att man luftar traditionellt men inget pumpande utan bara "en tramp lufta.. en tramp lufta" <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

flora skrev:Saab givetvis, måste ju stötta ett fallande företag:-)
Saab 9-3 Kombi som pendlar bil och en Saab 9-5 Aero Hirch för roliga sommar race, Hirchen är på 310 hkr original men min är lite mer uppskrämd, det är kul att lägga BMW M3 i backspegeln:-) Det som inte är så kul är utgiften på nya framdäck var 500 mil, det sitter ju 18 tum original på den.Det brukar bli ett par framdäck om året.
En M3:a värd namnet ser du nog snarare försvinna ur sikte via framrutan typ 420 hk original i en lite nyare... <!-- </EdIndex> --></div>
Jimmy Lillsund

Inlägg av Jimmy Lillsund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Övningskör i en Volvo 240 GL -88 (min Ferrari) biggrin
Den må va rostig som en svin men den startar och går i alla väder
Bild

Uploaded with ImageShack.us
På skolan kör man lite störe saker HeHe, Scania R500 V8 biggrin
Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Till å från jobb kör jag en S70... :)

Hemma kring en Vollvo 244 TURBO - 81

Bild

http://medlem.spray.se/kennethx07/Turbo.htm <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tittade på Volvon den såg fin ut. Dragkrok också, det är viktigt för mej. 81:a såg jag, är den skattefri nu?

Jag läste ni diskuterade bromsar ovan, länge sedan jag höll på men jag brukade sätta lite luftryck i behållaren, kanske 0,5-1 bar, och sedan börja lufta längst ifrån behållaren. Det har funkat för mej i alla fall och då kan man enkelt göra det ensam. Dock får man hålla behållaren under uppsikt så den inte töms. Samtidigt får man då bromsvätskan bytt i systemet och det är jättebra eftersom den absorberar vatten.

Kan tänkas vara speciellt på SAAB och det är säkrare att sätta vätsketillförsel vid hjulcylindrarna då de som regel är under huvudcylinderns nivå och luft vill ju i vätska som bekant stiga uppåt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej 56:an...japp skatta fri...besk...a: vart 2:an år. 1435kr försäkring om året halvför. Finns det drag finns det ork....244 Turbo... :D ***L**...

Åkt 190km....enligt mätaren. Då håller man i ratten stadigit...vill jaa lova...cvill man bränna däck går det ganska lätt.....

Brukar ta det lungt med å bränna däcken....då det dyrt om nåt pajar...
ladd trycket uppstället bara 0,3 bar....

Inf så finns det en ventil som stänger av bensinpumpen vid 0,9 bar....detta blir som en mototorbroms vid högretryck....än detta.

Orginal Volvo turbo har ett tryck på max 0,5bar....gäller modeller utan intercoller....intecoller har mindre..tryck tror det är 0,47bar. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

56:an skrev:Jag läste ni diskuterade bromsar ovan...Kan tänkas vara speciellt på SAAB och det är säkrare att sätta vätsketillförsel vid hjulcylindrarna då de som regel är under huvudcylinderns nivå och luft vill ju i vätska som bekant stiga uppåt.
Det var luftning av kopplingen som diskuterades det kan vara lite lurigt
Har ibland bytt både huvud och slavcylindern utan att det blivit bra
då kan det vara slangen som börjar lösas upp inifrån så den fungerar som backventil <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

Braxmatte skrev:
56:an skrev:Jag läste ni diskuterade bromsar ovan...Kan tänkas vara speciellt på SAAB och det är säkrare att sätta vätsketillförsel vid hjulcylindrarna då de som regel är under huvudcylinderns nivå och luft vill ju i vätska som bekant stiga uppåt.
Det var luftning av kopplingen som diskuterades det kan vara lite lurigt
Har ibland bytt både huvud och slavcylindern utan att det blivit bra
då kan det vara slangen som börjar lösas upp inifrån så den fungerar som backventil
Oki Braxen...koppilingen kan tvingas bakåt...vid luftning. En slang på nippetn...å en slang högre än behållaren...ofta bromsvätskebehållare.

Låt det rinna földigt...stäng nippeleln till slav cylle på kopplingen.

Så gör vi på porffi volvos....på verkstan kör de med en pump bakvägen från nippeln.
Överkurs enlig mig...en slang å extra behållare överhuvvud behållaren gör samma sak på längre tid......

Vid luftning av bromsar...pumpa inte som en iddi...du bara för luft fram å tillbak i ledningarna.....
Bättre att öppna luft ventilen i fråg...å se till att du har bromsvästska i behållaren.
DEN får alldrig bli tomm...låt det rinna å du kan tag någrta lätta broms tag ttan pumpningar...
å luft denn ledningen...gör om samma sak på alla med början av den längsta ledningen.... <!-- </EdIndex> --></div>
flora

Inlägg av flora »

S_Compakt skrev:
flora skrev:Saab givetvis, måste ju stötta ett fallande företag:-)
Saab 9-3 Kombi som pendlar bil och en Saab 9-5 Aero Hirch för roliga sommar race, Hirchen är på 310 hkr original men min är lite mer uppskrämd, det är kul att lägga BMW M3 i backspegeln:-) Det som inte är så kul är utgiften på nya framdäck var 500 mil, det sitter ju 18 tum original på den.Det brukar bli ett par framdäck om året.
En M3:a värd namnet ser du nog snarare försvinna ur sikte via framrutan typ 420 hk original i en lite nyare...
Jag har nog ca 400 hkr i min också <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmmm 9-3...från 1981...kan vi jämföra......flora eller fölora***L*** :D <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar