<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->på tal om SAAB jobbarpolaren körde in sin -01 9-5'a idag.
Han har nu ledsnat på ett mysko fenomen som han haft en längre tid..
Kanske ngn. SAABfrälst på forumet kan svara på detta..

När det blir kallt slutar kopplingen funka sen när det blir varmt så funkar den igen så han måste alltid ha den i garage under vintern (en riktig innebil mao..) Han har provat lufta skiten men det blir inget bättre, verkstaden han frågade spekulerar i att det kan vara ngn av kopplings cylindrarna...
Men att byta dessa i rent spekulationssyfte är ju rätt omständigt å dessutom dyrt (10papp för slaven å ngr till för huvudcyl +mtrl.) det är ju en SAAB så därför måste lådan/motorn ut & separeras för slavcyl.byte..
Så är det ngn. som varit med om ett liknande fenomen kopplingen funkar bra hela sommarhalvåret men när det börjar sjunka i temp så kommer problemet tillbaka.
Vid halvkallt kan han få igång kopplingen med att sitta ett tag å pumpa men sen i nästa korsning tar den längst ner.
Pedalen returnerar som den ska men har inget som helst motstånd. vätska kommer ur luftnippeln vid luftning å ingen luft kommer ut ur nippeln.
När man pumpar på pedalen guppar det som vanligt i reservoaren.
känns som om det vore huvudcyllen men den är inte kul att komma åt på dessa "nya" bilar sitter boxar ABS bromscylle mm. i vägen.
Så man vill ju inte skruva i onödan han började svettas redan av att böja sig ner å försöka hitta muttrarna som såklart sitter på fel sida dvs i motorrummet!! Hade dom suttit tvärt om hade det tagit 5 minuter så säg efter mig SAAAAABBB!!
Att kanske tillägga är det är: gemensam reservoar till broms/koppling
inga problem med broms eller ABS om det nu har ngn betydelse.. <!-- </EdIndex> --></div>