nytt i samlingarna..
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då har man iaf tagit in den ena å ut med den andra i avvaktan på spareparts..Eftersom den röda hade grymt mossig patina så beslöt jag mig för att ta bort mossan på denna. Dessutom har ju mossa en benägenhet att sabba det som är kvar av lacken så jag tar bort den å kommer att polera upp det som finns kvar av lacken därefter köra den här som en funkisbruksis..
med mossa..

å här är halva bilen tvättad med doktorns favorit... tvålull

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
med mossa..

å här är halva bilen tvättad med doktorns favorit... tvålull

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oj, oj, det var ett snygg jobb du har gjort. Det märks att inte vägarna saltas i Norrland. Hade bilen varit här ner hade det förmodligen inte varit mycket kvar av den...
Jag tror det du gör är lönande också. Bilen lär ha stigit ett antal tusenlappar med det du har gjort nu. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag tror det du gör är lönande också. Bilen lär ha stigit ett antal tusenlappar med det du har gjort nu. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I början av 1990-talet körde jag Daihatsu Charade G10. Det var en otroligt billig bil att äga och köra. Jag saknar den verkligen idag för det är ett bra alternativ om man har ont om stålar men ändå vill ha bil. Bensinförbrukningen var c:a halvlitern, max 0.6 blandad körning. Samt lägsta skatt och försäkring. Tyvärr var karosserna dåliga och så den rostade ganska snabbt bort. Jag köpte även en likadan bil som var krockad men som bara hade gått några tusen mil.
Till den bilen har jag kvar många fina delar bl.a. motorn och helt rostfria dörrar, skärmar m.m.
Om jag hade haft en av dina SAAB:ar hade jag genast lagt i Daihatsumotorn och på så vis fått en verkligt ekonomisk bil. Skattefri, lägsta bensinförbrukning osv.
Jag tror den motorn skulle vara ganska enkel att få dit och inte tror jag man behöver ändra (förstöra) särskilt mycket på bilen. De 3-pipiga G10 Daihatsumotorerna går inte bara billigt, de har också väldigt fin gång och är kraftfulla trots de är så små. Inte heller kom det mycket "äckel" ur avgasröret, knappt ens när den var kall.
Audi 100:an som jag har nu är hemsk på det viset och särskilt när den är kall. Hoppas det inte behöver vara så utan det blir bättre när den så småningom blir lagad. Nu får den vila i vinter i.a.f.
Nu bor du i andra änden av Sverige men hade du bott här nere hade du i princip bara fått hämta motorn hos mig.
Sedan kan du köra 3-cyl fyrtakt och ha femväxlad låda!
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/1811/4781/29527390002_large.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
Till den bilen har jag kvar många fina delar bl.a. motorn och helt rostfria dörrar, skärmar m.m.
Om jag hade haft en av dina SAAB:ar hade jag genast lagt i Daihatsumotorn och på så vis fått en verkligt ekonomisk bil. Skattefri, lägsta bensinförbrukning osv.
Jag tror den motorn skulle vara ganska enkel att få dit och inte tror jag man behöver ändra (förstöra) särskilt mycket på bilen. De 3-pipiga G10 Daihatsumotorerna går inte bara billigt, de har också väldigt fin gång och är kraftfulla trots de är så små. Inte heller kom det mycket "äckel" ur avgasröret, knappt ens när den var kall.
Audi 100:an som jag har nu är hemsk på det viset och särskilt när den är kall. Hoppas det inte behöver vara så utan det blir bättre när den så småningom blir lagad. Nu får den vila i vinter i.a.f.
Nu bor du i andra änden av Sverige men hade du bott här nere hade du i princip bara fått hämta motorn hos mig.
Sedan kan du köra 3-cyl fyrtakt och ha femväxlad låda!

http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/1811/4781/29527390002_large.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Säger bara en sak....COLT ...DR..... 
Hmm finns det inte nån SAAB 2-t klubb att söka dellare på ..DR.
http://svenska9593klubben.top-forum.net/ <!-- </EdIndex> --></div>

Hmm finns det inte nån SAAB 2-t klubb att söka dellare på ..DR.
http://svenska9593klubben.top-forum.net/ <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lite av tjusningen med saaben är väl 2T ljudet och blåröken
Sen tror jag det kan bli lite krångel om man ska få dit hela paketet eftersom Daihatsumotorn är tvärställd
Jag hade nog hellre haft den ståendes i väntan på motor än att ha en sån motor i
<!-- </EdIndex> --></div>
F-n 56:n det är ju som att sätta en kinamotor på en Rusch56:an skrev:Om jag hade haft en av dina SAAB:ar hade jag genast lagt i Daihatsumotorn och på så vis fått en verkligt ekonomisk bil. Skattefri, lägsta bensinförbrukning osv.
Jag tror den motorn skulle vara ganska enkel att få dit och inte tror jag man behöver ändra (förstöra) särskilt mycket på bilen. Sedan kan du köra 3-cyl fyrtakt och ha femväxlad låda!![]()
Lite av tjusningen med saaben är väl 2T ljudet och blåröken
Sen tror jag det kan bli lite krångel om man ska få dit hela paketet eftersom Daihatsumotorn är tvärställd
Jag hade nog hellre haft den ståendes i väntan på motor än att ha en sån motor i

Ordförande i Hallstamoppers 

-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tanken av att göra en egentillverkad smartare Smartcar (skattebefriad) har många gånger slagit mig. Eftersom jag pendlar ca 1mil till jobbet så funkar komforten/hastigheten som en gammal bil har.
men det hade varit lite kul att stoppa i en trecyl diesel i min Hundkoja (Morris mini)
<!-- </EdIndex> --></div>
men det hade varit lite kul att stoppa i en trecyl diesel i min Hundkoja (Morris mini)

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag förstår det blir lite motreaktioner, men så är det ofta när någon kommer med något avvikande... 
Daihatsumotorn är inte särskilt bred, eller lång hur man nu ser det, men å andra sidan är modernare bilar betydligt bredare än de gamla bilarna så det är inte säkert motorpaketet får plats men det skadar inte att mäta. Alternativt skulle det gå att göra en adapterplatta och behålla den ursprungliga växellådan men tyvärr var dom av ganska dålig kvalitet och gick sönder rätt ofta. Treväxlat är väl heller ingen höjdare på en modern motor.
Man kan se saker och ting i olika perspektiv och förutsättningarna kan variera. Just för mig kostar Daihatsumotorn noll och som jag ser det en bra kombination mellan nytt och gammalt genom att den är effektiv men samtidigt har förgasare, brytarspetsar m.m. kvar vilket gör den synnerligen enkel att handha och meka med.
Jag gillar förvisso dieselmotorer men just för bilar har jag märkt att skatteregler ändras med jämna mellanrum så om man hittar på något fördelaktigt och realiserar det så kan det vara inaktuellt när projektet är klart eller kort tid därefter. Så jag räknar inte med det längre. Dessutom är det svårare och dyrare att reparera sådana motorer. Prisutvecklingen på bränslen talar också mot diesel numera.
Faktiskt hade jag på nittiotalet en kort period även en Daihatsu G11 trecylindrig diesel som jag köpte med kass motor. Tyvärr blev det aldrig något av det projektet utan jag sålde den vidare med en mindre förlust. De bilarna skulle vara extremt bränslesnåla men jag tror motorerna var något känsliga och så var det ganska dålig effekt på dieslarna på den tiden. Under instrumentpanelen och vid sidan av rattstången fanns en ganska stor ratt man kunde vrida på och höja tomgången när motorn var kall. I dag är sådant automatiserat men då var det manuellt. Det är på gott och ont tycker jag. Bra när det är nytt men sämre när det blir gammalt och jag har alltid kört i gamla bilar så då blir det mest till nackdel.
För någon månad sedan blängde jag på Daihatsumotorn och tänkte den får gå med skrotlasset men jag tror det får vänta lite...
På en moped är motorn en stor del av design och utseende men på en bil är motorn gömd under en huv så byter man till annan motor så förändras inte bilens utseende.
Låt vara för det är gött sound i en tvåtakts SAAB men ljudet är inte illa från en fyrtakts 3-cyl Dajja heller....
.... men den stora vinsten är effektiv förbränningsmotorteknik och där är det ljusår mellan dessa två motorer rent ekonomiskt men även miljömässigt.
Jag förstår det finns olika åsikter här men för min egen del ser jag en sådan här bil enbart för att använda och köra med därav tankegångarna. <!-- </EdIndex> --></div>

Daihatsumotorn är inte särskilt bred, eller lång hur man nu ser det, men å andra sidan är modernare bilar betydligt bredare än de gamla bilarna så det är inte säkert motorpaketet får plats men det skadar inte att mäta. Alternativt skulle det gå att göra en adapterplatta och behålla den ursprungliga växellådan men tyvärr var dom av ganska dålig kvalitet och gick sönder rätt ofta. Treväxlat är väl heller ingen höjdare på en modern motor.
Man kan se saker och ting i olika perspektiv och förutsättningarna kan variera. Just för mig kostar Daihatsumotorn noll och som jag ser det en bra kombination mellan nytt och gammalt genom att den är effektiv men samtidigt har förgasare, brytarspetsar m.m. kvar vilket gör den synnerligen enkel att handha och meka med.
Jag gillar förvisso dieselmotorer men just för bilar har jag märkt att skatteregler ändras med jämna mellanrum så om man hittar på något fördelaktigt och realiserar det så kan det vara inaktuellt när projektet är klart eller kort tid därefter. Så jag räknar inte med det längre. Dessutom är det svårare och dyrare att reparera sådana motorer. Prisutvecklingen på bränslen talar också mot diesel numera.
Faktiskt hade jag på nittiotalet en kort period även en Daihatsu G11 trecylindrig diesel som jag köpte med kass motor. Tyvärr blev det aldrig något av det projektet utan jag sålde den vidare med en mindre förlust. De bilarna skulle vara extremt bränslesnåla men jag tror motorerna var något känsliga och så var det ganska dålig effekt på dieslarna på den tiden. Under instrumentpanelen och vid sidan av rattstången fanns en ganska stor ratt man kunde vrida på och höja tomgången när motorn var kall. I dag är sådant automatiserat men då var det manuellt. Det är på gott och ont tycker jag. Bra när det är nytt men sämre när det blir gammalt och jag har alltid kört i gamla bilar så då blir det mest till nackdel.
För någon månad sedan blängde jag på Daihatsumotorn och tänkte den får gå med skrotlasset men jag tror det får vänta lite...
På en moped är motorn en stor del av design och utseende men på en bil är motorn gömd under en huv så byter man till annan motor så förändras inte bilens utseende.
Låt vara för det är gött sound i en tvåtakts SAAB men ljudet är inte illa från en fyrtakts 3-cyl Dajja heller....

.... men den stora vinsten är effektiv förbränningsmotorteknik och där är det ljusår mellan dessa två motorer rent ekonomiskt men även miljömässigt.
Jag förstår det finns olika åsikter här men för min egen del ser jag en sådan här bil enbart för att använda och köra med därav tankegångarna. <!-- </EdIndex> --></div>