Gammal racemoppe får nytt liv

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
patrikh

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan tillägga en liten kul grej. Farsans granne är mc-meck och på hans jobb så har dom ganska nyligen installerat en bromsbänk.. :twisted:

Så vi kommer åka dit med den gule sen när allt sitter ihop! :) Tänkte försöka få till någon film då också.. <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
patrikh skrev:
Neifelheim skrev:stiligt bygge, men vad kan man förvänta sig efter din andra racemaskin?:wink: (scootern).

Den gamla 3 pet, något du vill göra dig av med?
Tackar :)

3petaren blir nog kvar, det är egentligen inte min utan farsans moppe/motorer. Jag är bara chefsmekaniker :)
jaha! då är jag med! Letar efter ett billigt objekt o fixa i ordning till farsans ks50 :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
patrikh

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har filat till en platta...
Bild
För att få på en sån här :)
Bild

Visst är det så att gnistan kommer när strecket på rotorn är vid strecket på statorn? Det strecket vid pilen som går motsols då förståss. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

patrikh skrev:Har filat till en platta...
Bild
Visst är det så att gnistan kommer när strecket på rotorn är vid strecket på statorn? Det strecket vid pilen som går motsols då förståss.
Jo det är rätt att tändpunkten är när strecken sammanfaller.
Jag håller på med en liknande konvertering, skillnaden är kanske att den är ännu mindre bolt on:

Bild

Motorn är en Piaggio Ciao som skall driva min räser... 8)
I mitt fall fick jag även gå på att svarva konan på rotorn eftersom det inte finns någon rotor som är bolt on. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
patrikh

Inlägg av patrikh »

Coolvette skrev: Jo det är rätt att tändpunkten är när strecken sammanfaller.
Jag håller på med en liknande konvertering, skillnaden är kanske att den är ännu mindre bolt on:

Bild

Motorn är en Piaggio Ciao som skall driva min räser... 8)
I mitt fall fick jag även gå på att svarva konan på rotorn eftersom det inte finns någon rotor som är bolt on.
Ser ju fint ut det där! Lycka till med bygget.

Någon som vet lämplig förtändning? Borde nog skaffa ett sånt verktyg som man skruvar i tändstiftshålet, för nu mätte jag med skjutmått på kolven och det känns inte så exakt.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

patrikh skrev:
Ser ju fint ut det där! Lycka till med bygget.

Någon som vet lämplig förtändning? Borde nog skaffa ett sånt verktyg som man skruvar i tändstiftshålet, för nu mätte jag med skjutmått på kolven och det känns inte så exakt..
Tack för det.

Jag köpte mitt system av Roffe på VRM och han rekommenderade en förtändning mellan 0,9 och 1,5 FÖD och jag kommer att börja omkring 1,3-1,4 då jag prioriterar vridmoment före högt varvtal.

Jag strippade ett tändstift och svarvade en bit att trycka in i stålhylsan sedan upp i svarven och drog en M3-gänga.

Hade en lång skruv och tillverkade en liten pil att montera högst upp, med gängstigningen 0,7 mm per varv så kan man ställa tändläget ganska exakt. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
patrikh

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är toppen färdigsvarvad! (om volymen är rätt dvs, har inte mätt den än)
Spåren som syns på packningsytan är inte kännbara med fingret..

Klämspalten hamnade på 0,65mm med en 0,2mm packning.
Bild

Inte mycket kvar nu!
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->va gissar du på att den väger? :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Peppe^
Kontakt:

Inlägg av Peppe^ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bara att anmäla sig till Dala Open nudå 8) :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Bild
patrikh

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har för mig att den väger runt 45kg :)

Peppe! Jag skulle faktiskt gjort det i veckan, men då satt jag på jobbet och hade inte dosan med mig så det blev inte av.. ska se till att få det gjort så snart som möjligt :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Peppe^
Kontakt:

Inlägg av Peppe^ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Strålande! <!-- </EdIndex> --></div>
Bild
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför står det Zundapp på måtååren :oops: Skulle du inte åka fortfort :shock:

:wink: <!-- </EdIndex> --></div>
patrikh

Inlägg av patrikh »

Lasse väss skrev:Varför står det Zundapp på måtååren :oops: Skulle du inte åka fortfort :shock:

:wink:
Zündapp är en synonym för fart och pondus 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

patrikh skrev:
Någon som vet lämplig förtändning? Borde nog skaffa ett sånt verktyg som man skruvar i tändstiftshålet, för nu mätte jag med skjutmått på kolven och det känns inte så exakt..
Som sagt i mitt inlägg gjorde jag en snikversion:

Bild

Bild

Gängstigningen är 0,7 mm per varv så hittar man tangentpunkten och backar motorn mot rotationsriktningen och skruvar ner indikatorn önskat antal varv och möter upp med kolven igen så tror jag att man kan komma max en tiondel fel, men man får ju se hur flaggan pekar och gärna låsa det med ett buntband eller gummiband. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
patrikh

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det var fiffigt! Jag kände dock att jag inte orkade göra något liknande så jag fick hem ett sådant verktyg för några dagar sedan :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar