Sida 5 av 6
Postat: 16 feb 2013, 23:07
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förr när jag mekade Puch, så låssades luftburken, fläktkåpa och topp. Sedan ryfte man upp hela klabbet. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 mar 2013, 19:43
av P-plats.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick tips om att skaffa en Jamarcol-dämpare så det gjorde jag i fredags.
Som vanligt så fick man ändra lite och för att få den så långt fram som jag ville så fick fästet flyttas bak enbit.
Blev rätt bra till slut och den verkade som en bra dämpare.
Köpte även en ny böj men den passade mindre bra så jag använde den jag hade innan.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 dec 2013, 21:39
av P-plats.se
Har blivit lite dåligt med uppdatteringar här på forumet så det är nog hög tid nu...
Har haft lite dåligt flyt denna sommar och moppemeket och åkandet har blivit lite lidande.
Fick inte fart på min 60cc så det blev till att fräsa upp i vevhuset så jag fick plats med 70cc:
Jag fyllde vevhuset med en trasa och sedan tejpade igen innan jag gick lös med min Dremel.
Detta räckte inte riktigt för kolven tog sedan i klacken i ovankant och jag fick ändå klyva motorn för att få bort allt material som behövde bort:
Till denna cylinder så provade jag en 17mm Ubåt med ett kort insug som jag lånade av en polare.
Första provturen var i Vänersborg och där rasade växellådan:
Fick tag i delarna som behövsdes för att konvertera till 4-växlat och motorn fick klyvas igen...
Då förgasaren verkade fungera så skaffade jag en egen som kapades av lite i båda ändarna:
En ring svarvades av aluminium för att kunna motera insugsgummit på:
Denna ring sattes fast på förgasaren med kemiska metall:
Då jag inte fick tag i något eget insug så svetsades ett ihop av rostfritt stål.
Här ser ni förgasaren klar för montering:
Här är förgasaren monterad ihop med den nedsvarvade Maxi-cylinderna och tillhörande nedfrästa toppn, även den avsedd för en Maxi:
Här är allt monterat och jag tycker det ser ganska orginal ut och inte ser allt för trimmat ut som det brukar göra när förgasaren hänger utanför ramen:
I vinter har jag tänkt snygga till moppen lite och jag har tex. en ny framskärm liggandes.
Sen tänkte jag fräsa av lite på insugsidan av cylindern och tillverka en insugspackning i backelit för att inte riskera ånglås i det korta insuget på sommaren.
Postat: 08 dec 2013, 00:45
av Puchlasse
Genialt sätt att montera insugsgummit, det ska jag genast härma. Kom inte på nåt smart sätt för detta på min likadana motor. Men jag är ju inte riktigt klar med moppen heller. Den ligger nylackad i delar.
Postat: 08 dec 2013, 00:49
av SachsMekarn
Fint jobb du gör med Moppen!
Antar att du kapade förgasaren för att den skulle få plats. Men hur påverkar detta funktionen?
Postat: 08 dec 2013, 03:24
av Frolzon
Bra gjort, det där med förgasaren var ingen dum idé.
Ingen risk för kylproblem?
Kanske luften flödar tillräckligt förbi topp och cylinder ändå.
Tråkigt det som hände med dreven...

Postat: 08 dec 2013, 11:01
av P-plats.se
Förgasaren fungerar fint men när jag testade i somras så tror jag att jag fick problem med ånglås så jag ska fräsa av lite på cylindern så jag får plats med en packning av backelit mellan cylinder och förgasare.
Sen har jag funderat på om att göra spår i kylflänsarna åt andra hållet för att förbättra lyftflödet och då kyla bättre.
Ska ni göra samma sak med infästningen av insugsgummit så tror jag man ska försöka få en större vinkel på plattan mot förgasaren.
Tror jag ska göra om min så gummit inte riskerar att knippa sig.
Postat: 08 dec 2013, 11:40
av erlan
aspenbränsle har högre kokpunkt så det funkar bättre när det är risk för ånglås.
erlan
Postat: 08 dec 2013, 21:22
av Frolzon
P-plats.se skrev:
Sen har jag funderat på om att göra spår i kylflänsarna åt andra hållet för att förbättra lyftflödet och då kyla bättre.
Det kanske skulle gå att borra ett antal hål rakt igenom de flänsar på över och undersidan som stoppar det mesta av luftflödet.
Och sedan i dessa hål, trycka ett rakt aluminiumrör med bra passning i varje hål genom alla flänsarna.
Fläkten kommer då att blåsa luften genom rören ut till andra sidan där hålet i kåpan finns.
Och eftersom flänsarna avger värme till rören, så borde luften som passerar inuti rören även ta med sig värmen ut.
Blir lite rörigt det här...

Postat: 08 dec 2013, 23:52
av mallgroda
Har aldrig riktigt förstått diskussion om att det skulle vara kylproblem när man kör med 70 cc fläktkylt. Har kört tre säsonger med min uppsättning på Dakotan och aldrig haft några problem. Vad man kan fundera på i stället om det "nyper" är om den fått för lite bränsle ? Istället för att det skulle vara fel på kylningen bara för att det är stående kylflänsar! Även jag gick via 17 mm bing ubåt monterad likadant som du gjort p-plats och jag hade liknande tendens med ånglås när det var riktigt varmt ute och man slökörde avhjälptes med att stå på lite mer. Bytte till ett sido insug för 17 mm förgasaren efter ett tag istället för att råda bot på det permanent. Året efter blev det en 21 mm dellorto monterad som har körts med i två somrar med riktigt bra respons. Håller på och bygger upp en ny motor då min 70 cc var färdig utvecklad och inte kunde göras mer med utan läggs undan istället. Den nya motorn byggs upp kring ett sent puch block med dom stora överströmmarna fräst för att passa en gilardoni 75 cc cylinder med ett 8 läppars Vforce reed. Portas av Agge på Tivedens motor till 188 grader avgasport och kommer att matas med en mikuni 24 mm flatslideförgasare. Frångår fläktkylt och bygger luftkylt denna gång.
Postat: 10 dec 2013, 20:08
av Lolalola
Grymt jobb med förgasaren där!

Postat: 15 feb 2014, 21:58
av P-plats.se
Har inte hänt mycket i garaget då husrenoveringen tar all tid men i helgen har jag pillat lite...
Funderar lite och en 4-5mm packning i backelit tror jag det blir:
Sen tror jag att jag får anpassa lite i insuget för flödet när det ser ut så här är ju inte direkt optimalt:
Blir nog inga extra spår i kylflänsarna efter
mallgrodas övertygande erfarenhet.
Funderar dock på att lacka cylindern i en mörkare färg så det blir ännu mer diskret.
Postat: 17 feb 2014, 07:11
av mallgroda
Då det är platsbrist längdmässigt att montera 17 mm U-båtsförgasaren så var även jag inne på att fräsa av insugsplattan 4-5 mm för att få mer utrymme som du visar på bilden och lägga en backelit eller motsvarande material som mellanplatta som värmespärr mot ånglås då förgasaren ur värmesynpunkt sitter väldigt nära cylinder. Jag valde ju i det läget när det uppstod att montera en ny förgasare på ett sidoinsug istället och gick vidare sedan till större förgasare. Inspirerad av ditt bygge kanske jag skulle ta upp den iden igen och göra det på 70 cc motorn som ligger på hyllan
Postat: 17 feb 2014, 11:55
av P-plats.se
mallgroda skrev:Då det är platsbrist längdmässigt att montera 17 mm U-båtsförgasaren så var även jag inne på att fräsa av insugsplattan 4-5 mm för att få mer utrymme som du visar på bilden och lägga en backelit eller motsvarande material som mellanplatta som värmespärr mot ånglås då förgasaren ur värmesynpunkt sitter väldigt nära cylinder. Jag valde ju i det läget när det uppstod att montera en ny förgasare på ett sidoinsug istället och gick vidare sedan till större förgasare. Inspirerad av ditt bygge kanske jag skulle ta upp den iden igen och göra det på 70 cc motorn som ligger på hyllan
Man är ju lite kluven för man vill ju ha så mycket fart som möjligt MEN samtidigt så strävar jag efter en så diskret moppe som möjligt.
Började ju med 15mm förgasaren på 60cc men övergav det ganska fort till förmån för denna setup.
Räcker till och då det inte syns mycket så tror jag att jag kommer köra så här men det finns ju lite att förfina...
Kanske ska köra några backelitdistanser när jag ändå håller på!? ;)
Postat: 17 feb 2014, 12:40
av mallgroda
Det låter vettigt att göra så med distanserna för att på något sätt isolera bort lite värme