Kolla, det här har jag köpt!!

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->[quote="Pälle"]Fasiken, slant igen :shock: 4-växlad sprayburksrenoverad portugis för 30 EURO, hamnar på strax under 900 kr inkl frakt. Bra objekt att renovera nån gång.

Jag kan känna mig lycklig för den är ju nymålad med värmebeständig färg :shock:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=160701646427&autorefresh=true#ht_636wt_1270

Japp, såg den också och trodde inte att den skulle bli så billig, grattis till köpet oregonian_congratulations.gif
Är intresserad av cylindern, ifall det är en 4,8 hästars. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
BjörnK skrev:
Pälle skrev:Fasiken, slant igen :shock: 4-växlad sprayburksrenoverad portugis för 30 EURO, hamnar på strax under 900 kr inkl frakt. Bra objekt att renovera nån gång.

Jag kan känna mig lycklig för den är ju nymålad med värmebeständig färg :shock:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=160701646427&autorefresh=true#ht_636wt_1270

Japp, såg den också och trodde inte att den skulle bli så billig, grattis till köpet oregonian_congratulations.gif
Är intresserad av cylindern, ifall det är en 4,8 hästars.
Ja, den blev billig men det är väl kanske bara skräp? Cylindern tror jag kan vara av lite större sort för det sitter ett rätt stort insug på cylindern så det blir intressant att utforska :D

Portugal och Zündapp? Finns säkert nån som har järnkoll på detta men jag har för mig att det licenstillverkades Zündappmotorer i Portugal. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

56:an skrev:Vad menar du med "portugis"?

När jag höll på i början av sjuttiotalet var alla Zündapp tyska, fabriken fanns väl i München tror jag...

Har det funnits tillverkning av Zündapp motorer/mopeder även i Portugal?

I så fall fr.o.m. när och t.o.m. när och lite runt omkring vore kul att veta :)

Casal vet jag kom från Portugal och såldes genom OK/konsumentföreningen här i Sverige. Var det kanske avhoppade (?) ingenjörer från Zündapp i Tyskland som startade den tillverkningen???
Skall man försöka reda ut detta lite. Zündapp motorer gjordes av Famel i Portugal under licens med samma gjutformar och material som Zündapp själva använde så kvalitetsmässigt så skiljer det inget gällande portugisiska eller tyska motorer och bara på dom nyaste Famel motorerna står det inte Zündapp München på utan det står Zündapp Famel Portugal. Är inte helt hunda när dom började tillverka motorerna men dom tillverkades har jag för mig fram till 1998 och dom slutade inte med rundmotorerna -76 som i tyskland utan dom fanns fram på 80-talet också.

Många förväxlar Casal och Zündapp och det är så att dom började tillverkas med Zündapp motor men på 60 talet så gjorde dom sin egna motor som enligt mig egentligen är en bättre motor. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jätteintressant :thumb:

Tack, Johan! :)

Det var en bra början, jag ska försöka kolla vidare på webben. Är lite nyfiken på när tillverkningen började i Portugal, det känns som det skulle vara tidigast i mitten av sjuttiotalet och då hade jag ju slutat med mopeder några år innan.... <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Johan Lat skrev:Många förväxlar Casal och Zündapp och det är så att dom började tillverkas med Zündapp motor men på 60 talet så gjorde dom sin egna motor som enligt mig egentligen är en bättre motor.
Jag är ingen överdriven gillare av de sena sportmopederna men ett par stycken jag skulle kunna tänka mig är just en Casal eller varför inte en Tomos och då gärna en 5-petad 8) .

Det lilla jag sett av Casalmotorerna är att de ser väldigt kraftiga ut i block och kåpor, hur innehållet är vet jag inte men säkert inte sämre. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Casalmotorn är grov invändigt. dessutom kan man demontera transkåpan utan att "klyva" motorn.
Senaste jag rnoverade var en som hade YZ 80 cylinder och topp. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
musköchrister

Inlägg av musköchrister »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

Bild

Bild

vart ledig nåra dar,tog en sväng till gullspång och hämtade e-type obj,var även förbi 2 andra ställen och inventerde mcb grejor,hittade lite av intresse som fick följa med hem,blev 65mil <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då blev du väl av med minst 1500:- va Christer :D
somliga kostar då på sig :whistel:

är det någon som vet om detta är fjädrar till raketens flödararm?
om det nu ska vara någon fjäder där men det borde det vara

Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

musköchrister skrev:Bild

Bild

Bild

vart ledig nåra dar,tog en sväng till gullspång och hämtade e-type obj,var även förbi 2 andra ställen och inventerde mcb grejor,hittade lite av intresse som fick följa med hem,blev 65mil

He-he friska tag Christer..blev ju ett å annat objekt som fick följa med dig hem... :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kejsaren:::Då blev du väl av med minst 1500:- va Christer
somliga kostar då på sig .......

Jag tror nog att det blev bränslekostnaden för inköpsrutten :roll:
Mopedobjektens pris är nog ointressanta kan jag tänka mig för att bara
hitta dessa mopeder är ovärdeligt :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

kejsaren skrev:Då blev du väl av med minst 1500:- va Christer :D

Bild

Uploaded with ImageShack.us
Japp det är det, jag söker också en sådan! Intresserad av att köpa en av dem av dig! :) <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Demmo

Inlägg av Demmo »

knilsknilsson skrev:
kejsaren skrev:Då blev du väl av med minst 1500:- va Christer :D

Bild

Uploaded with ImageShack.us
Japp det är det, jag söker också en sådan! Intresserad av att köpa en av dem av dig! :)

Dom finns på på Tradera:

http://www.tradera.com/3-st-returfjadrar-flodararm-1023911-3000-nos-auktion_302510_145906989

/A <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vart ledig nåra dar,tog en sväng till gullspång och hämtade e-type obj,var även förbi 2 andra ställen och inventerde mcb grejor,hittade lite av intresse som fick följa med hem,blev 65mil[/quote]

då kunde du väl kikat in på fika! var du förbi Kristinehamn ngt då?? ja bor ju här okunde bjutt på fika!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Grannen skrev:Kejsaren:::Då blev du väl av med minst 1500:- va Christer
somliga kostar då på sig .......

Jag tror nog att det blev bränslekostnaden för inköpsrutten :roll:
Mopedobjektens pris är nog ointressanta kan jag tänka mig för att bara
hitta dessa mopeder är ovärdeligt :wink:
det räcker nog inte, gissar på 2500 i soppa
men 3 på samma resa är fränt :D <!-- </EdIndex> --></div>
musköchrister

Inlägg av musköchrister »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->var inte förbi kristinehamn,var nära svartå och linnebäck,vart ju lite dåligt med tid var borta 12 timmar,åker jumpy med diesel (firmabil) så det blir inte så dyrt <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar