<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->[quote="Pälle"]Fasiken, slant igen 4-växlad sprayburksrenoverad portugis för 30 EURO, hamnar på strax under 900 kr inkl frakt. Bra objekt att renovera nån gång.
Jag kan känna mig lycklig för den är ju nymålad med värmebeständig färg
Japp, såg den också och trodde inte att den skulle bli så billig, grattis till köpet
Är intresserad av cylindern, ifall det är en 4,8 hästars. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle skrev:Fasiken, slant igen 4-växlad sprayburksrenoverad portugis för 30 EURO, hamnar på strax under 900 kr inkl frakt. Bra objekt att renovera nån gång.
Jag kan känna mig lycklig för den är ju nymålad med värmebeständig färg
Japp, såg den också och trodde inte att den skulle bli så billig, grattis till köpet
Är intresserad av cylindern, ifall det är en 4,8 hästars.
Ja, den blev billig men det är väl kanske bara skräp? Cylindern tror jag kan vara av lite större sort för det sitter ett rätt stort insug på cylindern så det blir intressant att utforska
Portugal och Zündapp? Finns säkert nån som har järnkoll på detta men jag har för mig att det licenstillverkades Zündappmotorer i Portugal. <!-- </EdIndex> --></div>
När jag höll på i början av sjuttiotalet var alla Zündapp tyska, fabriken fanns väl i München tror jag...
Har det funnits tillverkning av Zündapp motorer/mopeder även i Portugal?
I så fall fr.o.m. när och t.o.m. när och lite runt omkring vore kul att veta
Casal vet jag kom från Portugal och såldes genom OK/konsumentföreningen här i Sverige. Var det kanske avhoppade (?) ingenjörer från Zündapp i Tyskland som startade den tillverkningen???
Skall man försöka reda ut detta lite. Zündapp motorer gjordes av Famel i Portugal under licens med samma gjutformar och material som Zündapp själva använde så kvalitetsmässigt så skiljer det inget gällande portugisiska eller tyska motorer och bara på dom nyaste Famel motorerna står det inte Zündapp München på utan det står Zündapp Famel Portugal. Är inte helt hunda när dom började tillverka motorerna men dom tillverkades har jag för mig fram till 1998 och dom slutade inte med rundmotorerna -76 som i tyskland utan dom fanns fram på 80-talet också.
Många förväxlar Casal och Zündapp och det är så att dom började tillverkas med Zündapp motor men på 60 talet så gjorde dom sin egna motor som enligt mig egentligen är en bättre motor. <!-- </EdIndex> --></div>
Det var en bra början, jag ska försöka kolla vidare på webben. Är lite nyfiken på när tillverkningen började i Portugal, det känns som det skulle vara tidigast i mitten av sjuttiotalet och då hade jag ju slutat med mopeder några år innan.... <!-- </EdIndex> --></div>
Johan Lat skrev:Många förväxlar Casal och Zündapp och det är så att dom började tillverkas med Zündapp motor men på 60 talet så gjorde dom sin egna motor som enligt mig egentligen är en bättre motor.
Jag är ingen överdriven gillare av de sena sportmopederna men ett par stycken jag skulle kunna tänka mig är just en Casal eller varför inte en Tomos och då gärna en 5-petad .
Det lilla jag sett av Casalmotorerna är att de ser väldigt kraftiga ut i block och kåpor, hur innehållet är vet jag inte men säkert inte sämre. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Casalmotorn är grov invändigt. dessutom kan man demontera transkåpan utan att "klyva" motorn.
Senaste jag rnoverade var en som hade YZ 80 cylinder och topp. <!-- </EdIndex> --></div>
vart ledig nåra dar,tog en sväng till gullspång och hämtade e-type obj,var även förbi 2 andra ställen och inventerde mcb grejor,hittade lite av intresse som fick följa med hem,blev 65mil <!-- </EdIndex> --></div>
vart ledig nåra dar,tog en sväng till gullspång och hämtade e-type obj,var även förbi 2 andra ställen och inventerde mcb grejor,hittade lite av intresse som fick följa med hem,blev 65mil
He-he friska tag Christer..blev ju ett å annat objekt som fick följa med dig hem... <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kejsaren:::Då blev du väl av med minst 1500:- va Christer
somliga kostar då på sig .......
Jag tror nog att det blev bränslekostnaden för inköpsrutten
Mopedobjektens pris är nog ointressanta kan jag tänka mig för att bara
hitta dessa mopeder är ovärdeligt <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vart ledig nåra dar,tog en sväng till gullspång och hämtade e-type obj,var även förbi 2 andra ställen och inventerde mcb grejor,hittade lite av intresse som fick följa med hem,blev 65mil[/quote]
då kunde du väl kikat in på fika! var du förbi Kristinehamn ngt då?? ja bor ju här okunde bjutt på fika!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Grannen skrev:Kejsaren:::Då blev du väl av med minst 1500:- va Christer
somliga kostar då på sig .......
Jag tror nog att det blev bränslekostnaden för inköpsrutten
Mopedobjektens pris är nog ointressanta kan jag tänka mig för att bara
hitta dessa mopeder är ovärdeligt
det räcker nog inte, gissar på 2500 i soppa
men 3 på samma resa är fränt <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->var inte förbi kristinehamn,var nära svartå och linnebäck,vart ju lite dåligt med tid var borta 12 timmar,åker jumpy med diesel (firmabil) så det blir inte så dyrt <!-- </EdIndex> --></div>