Inte Tradera men ebay, hjälpte grabben att ropa in lite klättringsgrejor häromdagen men när jag skulle betala hade dom lagt på skatt och någon tull:
Eftersom grejorna är beganade och med lågt värde tror jag inte alls att dom ska lägga på någon skatt&tull, det skulle i så fall ju göras vid vår gräns.
Jag har rest frågan till deras kundsupport men det tar tid att få svar och nu hotas jag med att förlora affären och att få kontot suspenderat.
I bland håller man kanske lite väl hårt fast vid principerna...
Coolvette skrev:
Eftersom grejorna är beganade och med lågt värde tror jag inte alls att dom ska lägga på någon skatt&tull, det skulle i så fall ju göras vid vår gräns.
Jag har rest frågan till deras kundsupport men det tar tid att få svar och nu hotas jag med att förlora affären och att få kontot suspenderat.
Även "gammal skit" som köps utanför EU skall det betalas tullavgift å moms för men jag har då aldrig varit med om att säljaren lagt på det.
Jag fick t.ex. betala avgifter för min låda innehållandes "used carparts, value $50" för några år sedan. Att det sedan låg ett par sprillans Performer RPM topplock till min RB i lådan är ju en annan sak.
Man blir ju nyfiken hur det administreras sedan, skickar säljaren import charges till Sverige själv då ?
Kan säljaren garantera att det inte tillkommer några ytterligare import charges vid Svenska gränser är det ju ok men inte annars.
På tal om suspenderade konto, det tror jag personligen är mer snack än verkstad. Iaf när det gäller enstaka händelser av en tidigare skötsam eBay'are.
Frakten och avgiften betalas till ett "transportbolag" och grejjen till säljaren så var det när jag köpte en ny bakskärm till en liten fyrhjuling. kom tullat och klart till sverige....
Coolvette skrev:
Även "gammal skit" som köps utanför EU skall det betalas tullavgift å moms för men jag har då aldrig varit med om att säljaren lagt på det.
Jag fick t.ex. betala avgifter för min låda innehållandes "used carparts, value $50" för några år sedan. Att det sedan låg ett par sprillans Performer RPM topplock till min RB i lådan är ju en annan sak.
Man blir ju nyfiken hur det administreras sedan, skickar säljaren import charges till Sverige själv då ?
Kan säljaren garantera att det inte tillkommer några ytterligare import charges vid Svenska gränser är det ju ok men inte annars.
På tal om suspenderade konto, det tror jag personligen är mer snack än verkstad. Iaf när det gäller enstaka händelser av en tidigare skötsam eBay'are.
/ P
Nja, jag har bett säljaren att plocka bort det men han säger att han inte kan lyfta det då han inte lagt på det.
Genom åren har jag väl gjort uppåt 300 köp på ebaj och såvitt jag minns har jag aldrig blivit belagd med dessa avgifter tidigare, det har dock hänt att det fastnat i filtret i den svenska tullen och jag har behövt lösa ut paketet.
Undrar just om dessa avgifter bara går ner i någons ficka eller om de verkligen lämnas över till den svenska tullen...?
Aldrig någonsin hört talas om att säljaren lägger på tull som betalas till HONOM???
Ändå handlat med "utlandet" sen tidigt 70-tal, före EU och sånt...
"Tull och moms" är en värdeökning som läggs på vid svensk gräns.
Varan (även en beg sådan) har ju ett högre värde för mottagaren om den ligger i Gbg hamn är om den finns i t ex Australiska landsbygden?
Sen börjar säljaren hota med byråkratiska åtgärder, suspendering av kontoetc, när man får en, om än liten absolut avgift, men procentuellt stor, pålagd, stinker lite i mina ögon...
Känns lite som en blåsningsförsök från säljarens sida..
Det jag råkat ut för i den vägen är enorma frakter om auktionssumman "blivt för låg".
typ USD 49 frakt för en data-CD som kostade USD 3 i slutpris.....
(med all reservation, inte läst hela tråden..)
Har också betalat dessa avgifter, det beror på vilket fraktbolag säljaren använder. Det tycker jag är ok, vad som retar mig mer är att i två fall senaste tiden har säljaren i USA backat ur och sagt att han inte säljer till Sverige och att det blivit ett misstag i annonsen Eftersom det varit svårhittade saker till kanonpriser i båda fallen är det surt!
Det tillhör dom absoluta sällsyntheterna att jag hänger med när buden drar iväg på Tradera men den här lilla skruven ville jag bara ha och den är inte så enkel att tillverka heller...
Sen behöver jag den just nu också till femtonåringens HVA Flintamotor som måste ha ett nytt det lilla lagret till kopplingsaxeln för det varit vatten i motorn. Jag har fått loss lagret så det snurrar fint men det skorrar oroväckande när man snurrar axeln så risken finns för missljud i motorn.
Jag vet det finns andra metoder att ta bort lagret fast nu vill jag ha proffsverktyget i original fast egentligen är det nog endast en del av en hel sats med urdragare för bottenlager och bottenbussningar