Sida 44 av 57
Re: Blocket / Tradera m.m. EJ MOPEDRELATERAT
Postat: 30 maj 2015, 08:33
av erlan
Re: Blocket / Tradera m.m. EJ MOPEDRELATERAT
Postat: 30 maj 2015, 14:51
av Tomas
HSE skrev:erlan skrev:den här varianten av Cortina Lotus har jag ägt i min ungdom.
erlan
Det finns väl inget Lotus Cortina i den bilen. Räcker inte att måla grön rand får att göra en Lotus, de få ex av Lotus Cortina som finns betingar i dag fantasipriser.
Varför skulle det inte kunna vara en Lotus Cortina? Efter en googling hittar då inte jag nåt som motsäger det...
/Tomas
Re: Blocket / Tradera m.m. EJ MOPEDRELATERAT
Postat: 30 maj 2015, 15:13
av 56:an
Men 54 hästar i en Cortina Lotus är inte det väl lite tycker du?

Re: Blocket / Tradera m.m. EJ MOPEDRELATERAT
Postat: 30 maj 2015, 15:20
av TolvNollNio
Plus att det i den första annonsen nämns att det är en Ford Cortina Deluxe!
Den andra annonsen postad av Erlan ser desto mer övertygande ut som Ford Cortina Lotus.
Men det tycks vara så att dom flesta bilfirmor tycker det är skoj att ha något gammalt i bilhallen, så även på Gotland!
Re: Blocket / Tradera m.m. EJ MOPEDRELATERAT
Postat: 30 maj 2015, 16:11
av 56:an
Jag läste lite om Cortina Lotus på Wiki. Det verkar vara dom första som är mest intressanta, sen gick de mer över till Ford standardkomponenter och till slut flyttades tillverkningen till Fords fabrik och då blev dom väl närmast en standardbil igen

Re: Blocket / Tradera m.m. EJ MOPEDRELATERAT
Postat: 30 maj 2015, 16:19
av Tomas
56:an skrev:Men 54 hästar i en Cortina Lotus är inte det väl lite tycker du?

Det gäller ju Cortina deLuxen som byggts om för att likna en lotus... Jag tror vi pratar (skriver) förbi varann... Jag trodde du kommenterade annonsen erlan länkade till.
/Tomas
Re: Blocket / Tradera m.m. EJ MOPEDRELATERAT
Postat: 30 maj 2015, 16:21
av 56:an
Jaha, då var det inte så bra... Ursäkta för misstaget

Re: Blocket / Tradera m.m. EJ MOPEDRELATERAT
Postat: 30 maj 2015, 16:26
av 56:an
men nu ser jag det är en 68:a, hur mycket Lotus fanns det kvar i dom då, mer än möjligen topplocket?

Re: Blocket / Tradera m.m. EJ MOPEDRELATERAT
Postat: 30 maj 2015, 16:48
av TolvNollNio
Skiljer allt en hel del mellan Lotus Cortina/Cortina även på Mk2:an.
Men som du skriver 565:an så är dom allra första av Mk1:an dom mest intressanta!
Innan bladfjädrar bak blev standard på Lotus-varianten.....
Re: Blocket / Tradera m.m. EJ MOPEDRELATERAT
Postat: 31 maj 2015, 00:56
av erlan
56:an skrev:men nu ser jag det är en 68:a, hur mycket Lotus fanns det kvar i dom då, mer än möjligen topplocket?

så mycket mer än motorn var det inte som var lotus. därav den lilla namnskillnaden cortina lotus jämfört med lotus cortina för den äkta varan.
men det var ändrad fjädring, annan växellåda, dubbla girling bromsservon, mer förstärkningar i karossen, och lite andra smådelar skiljde.
för er som inte känner historien: dom första "äkta" lotus cortina utvecklades och byggdes av lotus, som även vidareutvecklade motorn.
GT och lotusmotorerna skiljer sig helt från den vanliga 1200/1300 motorn i cortina delux. från -65 eller -66 jag är osäker på vilket, tog ford över conceptet och byggde på förstärkta GTkarosser/chassin. konceptet följde med under escort mk1/mk2 epoken och blev sen till RS1600/RS1800
erlan
Re: Blocket / Tradera m.m. EJ MOPEDRELATERAT
Postat: 31 maj 2015, 07:39
av HSE
Tillverkningen av Lotus Cortina startade i början av 1963. Halvfärdiga bilar skickades från Ford i Dagenham till Lotus i Chesnut för slutmontering. Bilarna fick motor och växellåda från Lotus Elan. Sprängkåpan var gjuten i aluminium. För att hålla nere vikten fick karossen dörrar, motorhuv och baklucka av aluminium. Cortinans antika bakvagnsfjädring byttes mot en Lotus-konstruktion, med skruvfjädrar, bakåtriktade bärarmar och ett A-format stag mellan differentialväxeln och golvet. Framvagnen fick nya fjädrar, stora skivbromsar och en snabbare styrväxel.
Från våren 1964 började alltfler standarddelar införas. Först byttes växellådan till en Cortina GT-låda med sprängkåpan i gjutjärn och aluminiumdelarna i karossen byttes ut mot billigare plåt.
Sommaren 1965 ersattes Lotus avancerade bakvagn av en Cortina GT-axel med längsgående bladfjädrar. Några månader senare byttes växellådan igen, nu till en Corsair-låda.
Tillverkningen av Lotus Cortina Mk I uppgick till knappt 2 900 exemplar.
Hösten 1966 kom ersättaren Mk II. Bilen blev nu betydligt mer Ford än Lotus. Tillverkningen flyttades ”hem” till Ford i Dagenham och bilen degraderades i praktiken till en Cortina GT med Lotus-motor. Sedan Ford Escort introducerats 1968, ersattes Lotus Cortinan i tävlingssammanhang av Escort Twin Cam.
Re: Blocket / Tradera m.m. EJ MOPEDRELATERAT
Postat: 02 jun 2015, 09:01
av Patrik
Re: Blocket / Tradera m.m. EJ MOPEDRELATERAT
Postat: 02 jun 2015, 09:12
av Hasse
Patrik skrev:Kanske finns någon här som är sugen?
/ P

Re: Blocket / Tradera m.m. EJ MOPEDRELATERAT
Postat: 02 jun 2015, 09:12
av Hynboholm
Betrakta den som såld...

Re: Blocket / Tradera m.m. EJ MOPEDRELATERAT
Postat: 02 jun 2015, 12:05
av 56:an
Usch... Fy... Det var det äckligaste jag nånsin sett här och jag som tänkte äta nu
