Politiken i Sverige

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Re: Politiken i Sverige

Inlägg av JanneL »

Om vi inte ska kritisera och ställa krav på regeringen för vad som händer (och inte händer) i vårt land vet jag inte vilka vi ska ställa krav på ?
Ang. flyktingar och alla andra i världen som far illa, tycker jag det verkar som att vi försöker torka upp vattnet på golvet först, istället för att först stänga av kranen.

Jag menar att det naturligtvis finns en orsak till att folk väljer att sticka hemifrån, den orsaken/det problemet borde vi lösa i första hand! Vi borde satsa på , och försöka se till, att alla kan bo och leva i sitt hemland där dom flesta av oss människor ändå vill vara oavsett var vi kommer ifrån.
På tv igår, i en debatt om invandringen, påstods det att för att klara den nuvarande befolkningsökningen skulle vi behöva bygga ett nytt Göteborg varje år för att klara bostadsbehovet. :shock:

Om vi nu mot förmodan skulle göra det, hur skulle det samhället se ut? på Nya efterlyst på burken i går kväll var det ett reportage om Tensta (nära Hjulsta där jag är uppvuxen :oops: )
där berättades de om de problem som fanns där, jag undrar om det är någon i Världen som tycker att det är en bra stadsdel och en plats för trygghet och framtidstro.
Jag ser det som ett stort misslyckande och en förvaringsplats för invandrare som vi helt misslyckats med att ta hand om, en av alla skamfläckar vi har och som antagligen räknas som omöjliga att få bukt med.
Ett område som jag gissar att ingen normal svensk skulle komma på tanken att vilja bosätta sig på/i med sin familj.
Det kan inte jag eller nån annan liten ensam invånare ansvara för, det måste våra politiker ta hand om åt oss.
Amarace

Inlägg av Amarace »

tompas11 skrev:

Lilla Norberg i Västmanland, har som många känner till, tagit emot ett stort antal invandrare och det är också Norberg som är den kommun i länet som har den högsta kommunalskatten, 33.16. Trots att Norbergs invånarantal stigit kraftigt så har ändå kommunskatten inte sänkts, av förklarliga skäl. Västerås å andra sidan, har länets lägsta kommunalskatt 32.34.

Tittar man på kommunalskatten i Uppsala län, dit Tärnsjö hör, så finner man att just Tärnsjö är den kommun som har högst kommunalskatt i Uppsala län, 35.29.

En undran, enligt denna artikel: http://www.svd.se/den-kommunala-skatten ... rit-sa-hog

Så bor jag i den kommun med högst kommunalskatt (34,7%), men enligt det du skriver har alltså Tärnsjö högre?
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Japp Tärnsjö har högre. Tärnsjö tillhör Heby men nu visar Skatteverkets siffror att Heby/Tärnsjö har 35,22.

https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 9de24.html

Jag litar mer på Skatteverket än någon nyhetsblaska.
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

kejsaren skrev:Om vi inte ska kritisera och ställa krav på regeringen för vad som händer (och inte händer) i vårt land vet jag inte vilka vi ska ställa krav på ?
Nä precis. Det är politikerna som är ytterst ansvariga eftersom det är den politik som de för, som leder landet i fördärvet. Löfven upprepar, som ett mantra, senast i Agenda TV2 söndag 25/10, att invandrarna flyr för sina liv. Det är förvisso sant, men inte för de som ankommer Sverige. De flyr inte för sina liv, eftersom de passerat ett antal länder i Europa och mig veterligt befinner sig inte dessa länder i krig. Sedan är det minst sagt märkligt, om de flyr för sina liv, att de boenden som de hänvisas till inte duger åt dem om boendena inte befinner sig i en större stad. Det är mycket som är snett i den förda invandringspolitiken och jag skulle lätt kunna skriva sida upp och sida ner om detta, men för att inte tråka ut läsaren alltför mycket, så stannar jag här.
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Amarace

Inlägg av Amarace »

tompas11 skrev:Japp Tärnsjö har högre. Tärnsjö tillhör Heby men nu visar Skatteverkets siffror att Heby/Tärnsjö har 35,22.

https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 9de24.html

Jag litar mer på Skatteverket än någon nyhetsblaska.
Då är jag med, det som var i tidningen var i fjol, vi i Dorotea Är "bara" tredje på listan över högst skatt nu (36,405)
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Hoppas Riksbankschefen Stefan Ingves och Stefan Lövén är medlemmar här, för här kommer ett tips på hur man kan nå inflationsmålet utan större ansträngning och utan att skada ekonomin. Ja man kan faktiskt t.o.m förbättra ekonomin för en viss grupp. Det är förstås en ren slump att jag har valt en modell som gynnar pensionärer :P

Adolf H fick ju sprätt på inflationen när han försökte, ja fan vet vad han tänkte egentligen... Det största problemet var att ta reda på vart tusan pengar kommer från. När han hade fått reda på att de faktiskt tillverkades i Tyskland m.h.a. sedelpressar var det enkelt att bestämma att takten på dem skull ökas. Konsekvensen blev dock inte vad han hade räknat med för folk var tvungna att ha en hel skottkärra med pengar för att handla lite mat. Skottkärreindustrin växte lavinartat. För att köpa en skottkärra var man tvungen att komma med 10 skottkärror med pengar.

Men, själva tanken att försöka öka köpkraften m.h.a. att dela ut pengar är inte fel om det sker i begränsad omfattning och till en utvald målgrupp. Som jag själv råkar tillhöra. Öka pensionerna med 10% per år så kommer det att driva upp inflationen med ganska exakt 2%, precis det som Stefan Ingves m.fl. vill. Pensionärerna går 8% netto i vinst och kommer att rösta på sossarna nästa gång i stället för SD om Löven tar det beslut som krävs :)
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE

Inlägg av HSE »

Micke S skrev:Hoppas Riksbankschefen Stefan Ingves och Stefan Lövén är medlemmar här, för här kommer ett tips på hur man kan nå inflationsmålet utan större ansträngning och utan att skada ekonomin. Ja man kan faktiskt t.o.m förbättra ekonomin för en viss grupp. Det är förstås en ren slump att jag har valt en modell som gynnar pensionärer :P

Adolf H fick ju sprätt på inflationen när han försökte, ja fan vet vad han tänkte egentligen... Det största problemet var att ta reda på vart tusan pengar kommer från. När han hade fått reda på att de faktiskt tillverkades i Tyskland m.h.a. sedelpressar var det enkelt att bestämma att takten på dem skull ökas. Konsekvensen blev dock inte vad han hade räknat med för folk var tvungna att ha en hel skottkärra med pengar för att handla lite mat. Skottkärreindustrin växte lavinartat. För att köpa en skottkärra var man tvungen att komma med 10 skottkärror med pengar.

Men, själva tanken att försöka öka köpkraften m.h.a. att dela ut pengar är inte fel om det sker i begränsad omfattning och till en utvald målgrupp. Som jag själv råkar tillhöra. Öka pensionerna med 10% per år så kommer det att driva upp inflationen med ganska exakt 2%, precis det som Stefan Ingves m.fl. vill. Pensionärerna går 8% netto i vinst och kommer att rösta på sossarna nästa gång i stället för SD om Löven tar det beslut som krävs :)
Jag tror du fått det hela om bakfoten, Tysklands inflation på 20 talet orsakades av segermakternas krigsskadestånd och var orsaken till att Hitler kom till makten. Det var i praktiken deras fel, Hitler ordnade upp inflations problemet men orsakade sedan nya problem.... https://sv.wikipedia.org/wiki/Hyperinflation
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

men en bra pension har han väl ändå rätt i och det tycker jag alla jobbare är värda :)
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

HSE skrev: Jag tror du fått det hela om bakfoten, Tysklands inflation på 20 talet orsakades av segermakternas krigsskadestånd och var orsaken till att Hitler kom till makten. Det var i praktiken deras fel, Hitler ordnade upp inflations problemet men orsakade sedan nya problem.... https://sv.wikipedia.org/wiki/Hyperinflation
Jag ville bara kolla att du var vaken 8)
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

Politik och Politik....finns det nåt sånt man kan kalla för
Politik längre....stor suck, rena lekstugan där.... :cry:

Den ena värr än den andra STÖRRE SUCK.. hate-wall.gif ......

Som att välja mellan Pest eller Koleria.... slider_anon.gif
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Absolut har du en poäng där och det beror på att det inte längre finns någon opposition därför huvuddragen numera beslutas internationellt av västvärldens ledarskikt. Skulle det uppstå en folklig opposition mot den fastslagna politiska inriktningen så kommer den motarbetas till varje pris om den utgör en kursändring mot vad den politiska och ekonomiska eliten ser som önskvärd och därav dråpslaget mot sjuklövern när sd gjorde en överenskommelse med näringslivet om privatiseringar inom sjukvård och omsorg som man förstås kan tycka vad man vill om.

När Sverige sa Ja till EU på 90-talet så gav man samtidigt upp det nationella självbestämmandet. Hur svårt ska det vara och fatta?
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

När man ser en bild på Sveriges regering går tankarna osökt till TV-serien Svensson Svensson. Jag tittar inte mycket på TV men minns att det var något som man zappade förbi m.h.a. fjärrkontrollen. Det fungerar inte att bara ha s.k. överlevare i en regering som har blivit experter på att glida omkring utan att egentligen göra något produktivt. Men de som har satsat på en sådan tillvaro och fortfarande är med i matchen i den åldern klarar sig alltid...
Bilagor
Valet-2014.jpg
Valet-2014.jpg (51.14 KiB) Visad 2849 gånger
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

Micke S skrev:När man ser en bild på Sveriges regering går tankarna osökt till TV-serien Svensson Svensson. Jag tittar inte mycket på TV men minns att det var något som man zappade förbi m.h.a. fjärrkontrollen. Det fungerar inte att bara ha s.k. överlevare i en regering som har blivit experter på att glida omkring utan att egentligen göra något produktivt. Men de som har satsat på en sådan tillvaro och fortfarande är med i matchen i den åldern klarar sig alltid...
thumb_up thumb_up thumb_up
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Micke S skrev: kommer att rösta på sossarna nästa gång
neeeeeeejj inte igen :gaah: :furious: :wtf: :(( :(( :((
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Micke S skrev: kommer att rösta på sossarna nästa gång
Ja, gör du det Micke S :)

Helt enkelt därför att jag är tämligen säker på att du är socialdemokrat. Uti fingerspetsarna kanske? Absolut inget och skämmas för eftersom s egentligen innefattar alla åsikter från sd till V eller fi. Den minnesgode har sett flera exempel på det, dom offentliganställda för något tjugotal år sedan och inte minst nyligen när s gör en U-sväng i invandringsfrågan om än under galgen men precis så är det, man anpassar politiken efter det rådande läget till varje pris* och just därför kan man också vara partiet för massan men nu börjar underlaget tryta så det ger sig hur länge till partiet står pall. Jag kan faktiskt minnas s som både 50, 40 och 30 procentparti, men frågan är vad det blir härnäst, ett 20% parti kanske?

För mig framstår du som den klassiska "industrisossen" som tror på en industriell ekonomisk tillväxt, företrädesvis privatägd, och som i första hand ger ett välstånd till folket eller massan. Ja, man kan säja den sortens politik som vart enkel och föra på 40- 50- och 60-talet. Sen vet vi att det vände med varvskris och allt vad det nu var men det är ju historia idag.

* http://www.svt.se/nyheter/inrikes/vi-fo ... arderingar

Ha en god fortsättning på julen förresten :wink:
  • Bild
Låst