Politiken i Sverige
Re: Politiken i Sverige
" när s gör en U-sväng i invandringsfrågan om än under galgen" Kanske måste man påminna om att det inte bara är S som gjort denna U-sväng. M hade tidigare en partiledare som höll ett berömt tal :Reinfeldts vallöfte: Invandringen kommer inte att minska. Nya partiledaren har hastigt bytt åsikt... http://www.friatider.se/reinfeldt-forsa ... att-minska
Intressant iaktagelsesachsmaster skrev:Ja, gör du det Micke SMicke S skrev: kommer att rösta på sossarna nästa gång
Helt enkelt därför att jag är tämligen säker på att du är socialdemokrat. Uti fingerspetsarna kanske?

Förutsättningarna för att samhället ska utvecklas i rätt rikning i meningen att alla får det bättre är små genom att den egna industrin bara är en spillra på den internationella arenan och världen fungerar på ett helt annat sätt än för bara 40 år sedan.
Innan jag överhuvudtaget fattade hur saker hänger ihop, och det är lite si och så med det nu också, så sket jag i att rösta överhuvudtaget. Livet hade sin gilla gång och man insåg att det man vill åstadkomma får man försöka göra själv genom att plugga, göra en yrkeskarriär och inte ta sig vatten över huvudet för att kunna leva gott på lönen. Det ledde bl.a till att jag spikade ihop ett hus i början på 80-talet för att minimera boendekostnaden, eller kanske helt enkelt för att ha råd att skaffa ett hus. En och annan spik måste ha tagit i alla fall för huset har inte rasat ihop än.
Jag har bara röstat några få gånger. Sossar och Moderater har rättvist fått dela på min röst. Jag insåg dock ganska snabbt att det inte finns något parti eller koallition som kan styra samhället i en positiv riktning i verklig mening så det var lika bra att lägga ner. Jag har haft tur i meningen att blocken har avlöst varandra nästan i precis rätt tidpunkt gentemot livets olika faser. Att jag som är uppväxt i ett arbetarhem kunde gå i skola och vidareutbilda mig utan att behöva börja arbeta mycket tidigt kanske man kan tacka Sossarna för. Kanske alltså, för jag vet inte med säkerhet. Men helt klart började man bli mindre tacksam när det visade sig att det inte skulle gå att få en bra levnadsstandard (på riktigt) som löntagare, skattetrycket satte stopp för det. Det borgliga blocket lyckades bryta en mängd dåliga spiraler från 2008. Man blev även glatt förvånad att helt plötsligt hade man gott om pengar, skatten gick ner samtidigt som lönen gick upp. Vad fanns det att klaga på egentligen om man var beredd att sätta lite skygglappar för ögonen och inte se att äldre utan resurser började behandlas som avfall och de som var sjuka på riktigt hade svårt att få ersättningar som de behövde ha.
Så, i dag har jag sedan länge gett upp när det gäller att vara politiskt aktiv i meningen att rösta. Fast man SKA göra det enligt många. Finns det något som är mig att se rött så är det att man SKA göra saker för att andra har betämt det. Jag säger som Billykid, det är ingen vits med att välja mellan pest eller kolera om man helt enkelt kan låta bli, det är helt enkelt bättre att sköta sig själv och ställa upp för dem som man trivs med och kanske ge lite bidrag till något där man tror att det kommer till nytta.
Intresset för politik är dock ganska stort för det är ju jätteviktigt och styr till viss del hur samhället utvecklas. Sossarna har sedan länge visat att de inte klarar av att regera och jag kan inte rösta på något som bygger på en ren kapitalistisk syn, det drabbar för många negativt. Men dyker det upp något som man kan tro på lägger jag med glädje min röst på dem i förhoppningen att ha gett ett litet bidrag till ett bättre samhälle, eller snarare för att förhindra en fortsatt negativ samhällsutveckling, för vi har det fortfarande bra totalt sett jämfört med hur det är i många andra länder. Vi har inte några barnarbetare (några finns det förstås säkert ändå om man tar fram förstoringsglaset), inte några direkta slavarbeten (utom städare m.m som jobbar åt bemanningsföretag och en del annat...) och vi blir inte halshuggna av en diktator om vi inte delar hans åsikter utan väljer att försöka tänka själva och göra det vi har lust med.
Jag har en känsla av att Tyskland fungera bra som nation. Det finns kanske en del att lära av dem, kanske alltså, för även i det fallet har man ett mycket begränsat synfält.
Slut på svammel för den här gången, garaget hägrar

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
-
mm... mycke textmassa där... inte så lätt och kommentera men jag vill för trevnaden säja något för det finns väl inget värre än och synas men inte bli sedd?Micke S skrev: Intressant iaktagelseNär det gäller önskan att alla som försöker göra rätt för sig ska ha det bra och inte bara en klick på andras bekostnad är jag garanterat mer Sosse än de som leder landet för tillfället. Att vi i grunden måste leva på saker som genererar pengar, som inte alla klarar av att arrangera, är också helt rätt ,om det är att vara industrivarianten av ovan nämnda församling. Men då passar man också in på definitionen av Det Nya Arbetarpartiet", ett begrepp som lockade väljare till högerkoallitionen så att vi nu står utan väl fungerande vård och omsorg och bäddade för en invandringspolitik som har gått överstyr.

De flesta ser politiken som en horisontell linje från vänster till höger eller tvärtom om man så vill... men för sambanden skall klarna måste man även lägga till en vertikal linje där den ena änden är liberal och den andra änden är auktoritär. Jag hoppas du förstått den förda politikens plats på den linjen och då framgår att det inte har större praktiskt betydelse hur man röstar, politiken kommer att se ungefär likadan ut ändå. Undantag är dock ett parti i en viss fråga för övrigt är nog det partiet ganska likt de övriga.
Jag tror de flesta vill göra rätt för sig på något sätt och särskilt de unga. De äldre kan börja känna krämpor och tycka de gjort sitt. Frågan är bara om alla som vill jobba får chansen. I går tog jag en promenad till en kyrka, för jag saknar både bil och körkort. Ryktet gick att dom serverade en enkel julmåltid där. Då jag inte hade nåt särskilt och göra stannade jag där ända till slut. Nån halvtimme innan stängningsdags hade de flesta gått och bara några samt personalen var kvar. Just då tågade det in några yngre män, alla svart eller mörkt klädda, välklippta frisyrer samt mörkare i hyn. Ganska säker på det var folk från mellanöstern. En man från kyrkan mötte genast upp och det såg ut att vara ett glatt sammanträffande för dom log och skojade med varandra. Jag satt bara ett par meter ifrån så jag kunde inte undgå och höra. Kyrkmannen ville bjuda dom på mat men dom tackade envist nej. Dock tog dom varsin pepparkaka när han hämtade en burk. Sen pratade dom och killarna mer eller mindre redogjorde för hur dom sökt jobb på olika ställen men dom upplevde det som nästintill omöjligt att få något. När jag satt där och hörde det så måste jag erkänna att det kändes lite taskigt och lägga sin röst på sd trots att jag såväl inser problematiken. Jag tror att nästa steg i politiken är införande av låglönejobb och då av samma krafter som en gång vill avskaffa både dem och klassamhället.
Politikerna har inget val, det är marknaden som fattar besluten i ett liberalt samhälle.
Grundproblemet som jag ser det är att ingen av de politiska partierna har tillräckligt stor trovärdighet hos tillräckligt många för att kunna bilda en regering i majoritet. Det innebär att när man som politiskt parti inte har beslutsrätt så kan man inte ens fatta de minst dåliga besluten i olika frågor, för det är ofta bara dit handlingsfriheten sträcker sig. Jag menar att det går t.ex. inte att besluta att arbetslösheten ska upphöra den 1/6 2016. Men det är inte ett dugg svårt att fatta beslut så att det skapas fler eller färre arbeten fram till midsommar. Om man sitter i beslutande ställning och viljan finns...
Jag tror också att det kommer att komma ännu fler låglönejobb än det redan finns för de är inte avskaffade. Det finns massor med människor som t.ex. jobbar deltid inom vården som har det mycket knapert. Men det finns också många jobb där det glider omkring personer som inte gör ett vettigt handtag och ändå tjänar bra. Det är nog i första hand där som företagen kommer att göra något, genom att kicka ut dem som man inte anser ger valuta för pengarna. Hjälper inte det lägger man ner hela verksamheten eller säljer den och en stor del av de anställda blir utan jobb.
Jag tror också att det kommer att komma ännu fler låglönejobb än det redan finns för de är inte avskaffade. Det finns massor med människor som t.ex. jobbar deltid inom vården som har det mycket knapert. Men det finns också många jobb där det glider omkring personer som inte gör ett vettigt handtag och ändå tjänar bra. Det är nog i första hand där som företagen kommer att göra något, genom att kicka ut dem som man inte anser ger valuta för pengarna. Hjälper inte det lägger man ner hela verksamheten eller säljer den och en stor del av de anställda blir utan jobb.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
-
avskaffade och avskaffade..... är det inte så det införts succesivt de senaste decennierna men inte är allmänt accepterat?Micke S skrev:Jag tror också att det kommer att komma ännu fler låglönejobb än det redan finns för de är inte avskaffade.
Vad jag menar är att det blir en norm som samhälle och fackföreningar måste förhålla sig till, typ som i USA, något som var otänkbart för något 30-tal år sedan för du minns väl likalönsprincipen då städaren skulle ha lika lön som vd:n

Vi kan ju inte göra något åt omvärldens utveckling och dess tryck på oss så vår regerings handlingsutrymme är begränsat. Sänka lönerna till en konkurrenskraftig nivå jämfört med låglöneländerna går inte, svårt nog att hålla nere de årliga löneökningarna som hela tiden tär på konkurrenskraften, när ett företags lönekostnad äter upp vinstmarginalen så måste de antingen rationalisera, lägga ned eller flytta till något ställe med lägre lönekostnader. Företaget jag jobbade på är ett bra exempel, fabriksenheten jag jobbade på är i stort stängd och en nu större är byggd och i drift i stället. Flexibiliteten är mindre när det finns en jättereaktor i stället för fyra mindre och det samma gäller de efterkommande bearbetningsstegen. Resultatet är flerdubblad produktion med mindre än halva personalstyrkan men midre specialprodukter får tillverkas hos legotillverkare utomlands... Utvecklingen går inte att stoppa. Fast utvecklingsavdelningen försöker de hela tiden att rationalisera, svårt visade det sig, vi fick mest mer byråkrati och mindre tid till att jobba men R&D är i alla fall en avdelning där Sverige fortfarande är konkurrens kraftig. Men för lågutbildade som vill ha ett arbete utanför städ eller snabbmats marknaden blir det kärvare och kärvare. Och de är ett stort problem för invandrarna, deras utbildning smäller ofta inte så högt här och alla kan inte öppna pizzeria.
Måste hålla med Micke S.....på detta! ..tror också att det kommer att komma ännu fler låglönejobb än det redan finns för de är inte avskaffade. Det finns massor med människor som t.ex. jobbar deltid inom vården som har det mycket knapert. Men det finns också många jobb där det glider omkring personer som inte gör ett vettigt handtag och ändå tjänar bra.
Har själv arbeta nu sist med 10kr/tim mindre än tidigare....det svider verkligen. Men får jag inget jobb på den timpeng jag har nu och får jobba för 20kr/tim mindre så har man inget val...man jobbar iaf....
. Jag hade års inkomst på 121.000 år 2013. Det är ca. 7000kr netto i mån...... 
Har själv arbeta nu sist med 10kr/tim mindre än tidigare....det svider verkligen. Men får jag inget jobb på den timpeng jag har nu och får jobba för 20kr/tim mindre så har man inget val...man jobbar iaf....

Då är det verkligen tur Billykid att du är kreativ och duktig och kan hitta på roliga saker att göra som inte kostar massor. Glädjen att få klura och skapa saker är oerhört mycket större än att t.ex. tvätta en ny bil som kostar mer än man har råd med.
Det får avsluta de politiska inläggen för min del. Det känns inte som att politiska diskussioner har ett dugg att göra på ett moppeforum men ibland behöver man spy ur sig en del för att rensa hjärnan och inse att det är bäst att inte bry sig om sådant man inte kan påverka ett skit.
Garagetime !
Det får avsluta de politiska inläggen för min del. Det känns inte som att politiska diskussioner har ett dugg att göra på ett moppeforum men ibland behöver man spy ur sig en del för att rensa hjärnan och inse att det är bäst att inte bry sig om sådant man inte kan påverka ett skit.

Garagetime !
-
Skylla på andra är ju alltid enkelt men har man lämnat ut allt beslutsfattande, ägande och för övrigt prostituerat sig för omvärlden så kanske den nationen har en del och skylla sig själv också. Folk inser ju det så du får nog räkna med att de nationella krafterna är på framgång i hela västvärlden. Se bara på den av det pissliberala etablissemanget förhatlige Trump skördar framgångar i presidentvalkampanjen i USA. Det går tydligen så bra att svt68 måste lägga in bilder där han ser ut som ett monsterHSE skrev:Vi kan ju inte göra något åt omvärldens utveckling ....

Hmmm Micke S....vad gör du med svarven
Har du kassa lager eller nåt då du plockat ut huvudspindel ur den.

Har du kassa lager eller nåt då du plockat ut huvudspindel ur den.

Hej ! Jag håller på att installera svarven och var tvungen att ta ut spindelaxeln för att kunna få dit en sluten flatrem. Sedan så passar jag på att göra rent i spindeldockan samtidigt, utrymmen för glidlager och filtar på dem som håller kvar oljan.
-
Fördelen med såna här forum brukar vara att trådar av detta slag inte existerar, ej heller finns det reklam!
Kan man inte få nog av dessa saker (som Sachsmaster?) rekommenderas då att slå på TV:n där det är obegränsat med sån skit.
Kan man inte få nog av dessa saker (som Sachsmaster?) rekommenderas då att slå på TV:n där det är obegränsat med sån skit.
Blå/vit Monark 1209
-
jamen herregud jag kom in här och trodde det var en allmän diskussionstråd för medlemmar men det kanske bara är en tråd där endast några få utvalda får prata av sig i 

Aha...Micke S skrev:Hej ! Jag håller på att installera svarven och var tvungen att ta ut spindelaxeln för att kunna få dit en sluten flatrem. Sedan så passar jag på att göra rent i spindeldockan samtidigt, utrymmen för glidlager och filtar på dem som håller kvar oljan.

Jag håller på att göra om i garaget för att få lite mer utrymme. Ett 15 kvm förråd som bara innehöll skräp har rivits för att få plats för maskiner. Nu är det på allvar och inte politikbillykid skrev:
Aha...

Det är enbart gamla maskiner som är köpta för lönepengar till skrotvärdet. Det duger fint åt mig och är en stor tillgång när man ska göra saker. Fram till nu har mekutrymmet varit väldigt litet. Om det har kommit två personer på besök så har det bara funnits plats för en av dem att sitta på en liten Biltema mekpall

Det som ska göras nu är att dra fram 3-fas till maskinerna och sätta upp ett par lysrör. Sedan ska jag fortsätta att göra iordning en skrotzundapp som jag har. Motorn är klar men resten ser ut som själva fan och är i dåligt skick. Det blir perfekt att hålla på med sedan för det är ju roligt att försöka få till det