Sida 46 av 104

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 07 aug 2014, 11:31
av pnilz
tompas11 skrev: Är det möjligtvis en tändkulemotor på släpet?
Nej det är en International bensin/fotogen motor med fast förgasare varvtalet justeras genom att den öppnar avgasventilen med hjälp av en regulator. En så kallad hit n' miss motor trevlig liten sak :D

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 07 aug 2014, 13:37
av tompas11
OK och så här låter dom:

https://www.youtube.com/watch?v=wed0tTgp7LA

https://www.youtube.com/watch?v=K8XLhHKH4mA

Undrar när vi får höra hur 56:ans motor låter? :roll:

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 07 aug 2014, 13:52
av 56:an
tompas11 skrev:Undrar när vi får höra hur 56:an låter? :roll:
Jag säger inte så mycket jag är ganska tystlåten av mig :oops:

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 07 aug 2014, 13:55
av 56:an
pnilz skrev:Nej det är en International bensin/fotogen motor....
Möjligen var, nu ska det bli bensin/E85 motor :twisted:

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 07 aug 2014, 14:24
av tompas11
Trots att du är lite hemlighetsfull 56:an så anar jag var motorn kommer att hamna. Blir det då lägre bränsleförbrukning i Amazonen, det är frågan. :roll:

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 07 aug 2014, 14:39
av 56:an
Vi tänker samma men ändå inte :roll:

Bränsleförbrukningen i Amazonen kommer öka eftersom motorn är tänkt att tillfälligt monteras fast på släpflaket :mrgreen:


Min tanke är att ta med ekipaget när t.ex. mopedklubben har sitt rally och där den kan stå och hitta och missa på låg tomgång i depån som en liten attraktion och publikmagnet :wink:

E85 blir bra då eftersom det inte blir så mycket avgaser :)
pnilz skrev:En så kallad hit n' miss motor trevlig liten sak :D

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 10 aug 2014, 12:21
av Braxmatte
Patrik skrev:
Braxmatte skrev:, då duger det åt dom men det går inte att backa
Sen släpper jag på stången innan jag åker hem
Brukar du backa på hemvägen då?

/ P
Det vet man aldrig , jag bor ju på landet och ibland möter man nån traktor med ett par kärror efter
Då får man backa till närmaste mötesplats

Men sen backar jag ju in den på sin plats när jag kommer hem

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 19 aug 2014, 17:52
av 56:an
Hej hej, experimenten fortsätter... :)

Skulle gärna vilja ha en bedömning från forumets allmäntekniska support vad gäller bilderna nedan.
Nu är det så jag har ni-cd batteri i både digitalkameran och i min ficklampa och det fungerar jättebra men frågan är hur ni-cd batteri skulle bli i en Volvo Amazon? :roll:

Jag menar råd som funkar, funkar inte alls, fördelar, nackdelar osv.

Återkommer senare med mer info... :)


Bild
Det här ni-cd batteriet har precis samma yttermått som bly/syra batteriet som satt där förut, dvs. några cm kortare än dom gamla 12 Volt 60Ah OP (omvänd polställning) batterierna. Vikten på det här ni-cd batteriet är något lägre än blybatteriet men kapiciteten är dock endast en tredjedel, 21 Ah mot 60 Ah för blysyrabatteriet.



Bild

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 19 aug 2014, 18:10
av zappafan
Köp ett Optima så behöver du inte bry dig på ca. 15-20 år... thumb_up

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 19 aug 2014, 18:45
av Puchen
Problemet med Nickel-Kadmiumbatterier är att dom har ett kemiskt minne som gör att man tappar kapaciteten om man laddar på ett icke urladdat batteri, Nickel-Metallhybrid är bättre ur minnessynpunkt, inte lika känsligt för kapacitetsförsämringar som Nickel-Kadmium. Vet inte hur Ni-Cd påverkas av låga temperaturer när det krävs kapacitet. Lithium-Jonbatteriet är mer seglivat men kräver en speciell laddare för att batteriet inte skall sprängas.

Optima f.ö... Överreklamerat... Laddas det ur en enda gång får man aldrig tillbaka den ursprungliga kapaciteten än hur mycket man laddar. Det är då iaf självupplevt. Fortsätter att vara lite halvmesigt.

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 19 aug 2014, 19:44
av HSE
Lithium-Jonbatterier är vad jag använder till modellflygplanen, funkar suveränt men kräver som sagt specialladdare som övervakar varje cell individuellt och ser till att varje cell blir fulladdad men ingen överladdad. Motsvarande laddningssystem till ett bilbatteri skulle nog göra mycket för livslängden men kräver att laddningskablarna går separat till varje cell i batteriet så batterierna skulle se helt annorlunda ut...

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 19 aug 2014, 21:42
av tompas11
Vad är det för fel med ett vanligt hederligt bly/syrabatteri i bilen?

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 19 aug 2014, 22:28
av 56:an
....

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 19 aug 2014, 22:33
av pangerva
Puchen skrev:Nickel-Metallhybrid
Du menar säkert Nickel-Metallhydrid.

Annars, 56-an, undrar jag om inte Ni-Cd-batteriet blir svindyrt med tanke på den extra skatt Ni-Cd belastas med.

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 19 aug 2014, 23:03
av 56:an
.............