Politiken i Sverige

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
HSE

Re: Politiken i Sverige

Inlägg av HSE »

Inte bara ett problem för Göteborg dessutom : http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.29611 ... r-sverige-
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

Har helt enkelt lessnat på politiken och dom från går allt sunt förnuft som jag känner till,
men vad vet en vanlig knegare som mig.. :?: :?: :?:

Brukar alltid rösta iaf, min önskan är att ingen skulle rösta alls. Fören politkerna tar bättre
ansvar och sköter sitt jobb. Här i Sverige får dom fallskärmar när dom gör ett dåligt jobb
det gäller alla högre positioner: jobb med mera. Utom lands avsätts såna genast utan betalning
om dom har tur att dom inte blir skjutna.... Varför belöna dåligt jobb... hate-wall.gif

En sak vet jag säkert, gör jag ett dåligt arbete på någon firma så är jag alldrig välkommen där
mera, punkt slut..:mrgreen:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Fanken vilken bra tajming. Skatterna för höginskomsttagare behöver ju höjas för att klara av allt som behöver förbättras i samhället. Inte för att jag har några jätteillusioner om att pengarna hamnar där de behövs men jag har väntat på att det skulle ske och kan bara hoppas på det bästa.

För egen del råkar detta sammanfalla med att min inkomst f.o.m. januari, som pensionär, nu naturligtvis hamnar under den s.k brytpunkten på ca 37.000 kr i månaden. :D

http://www.svd.se/skattehojningarna-som ... ettan]-[29]
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE

Inlägg av HSE »

Micke S skrev:Fanken vilken bra tajming. Skatterna för höginskomsttagare behöver ju höjas för att klara av allt som behöver förbättras i samhället. Inte för att jag har några jätteillusioner om att pengarna hamnar där de behövs men jag har väntat på att det skulle ske och kan bara hoppas på det bästa.

För egen del råkar detta sammanfalla med att min inkomst f.o.m. januari, som pensionär, nu naturligtvis hamnar under den s.k brytpunkten på ca 37.000 kr i månaden. :D

http://www.svd.se/skattehojningarna-som ... ettan]-[29]
Konstaterade också detta :D Men hade ändå inte haft något emot att betala några kronor extra i skatt om jag fortfarande jobbat, den nivå jag vill ha på sjukvård och äldrevård mm kostar och måste betalas. Höginkomsttagarna har mer marginal över så det är rättvist.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

.
Bilagor
Picture 8.png
Picture 8.png (87.91 KiB) Visad 2570 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
OutbackJack
Forumsponsor

Inlägg av OutbackJack »

HSE skrev:Konstaterade också detta :D Men hade ändå inte haft något emot att betala några kronor extra i skatt om jag fortfarande jobbat, den nivå jag vill ha på sjukvård och äldrevård mm kostar och måste betalas. Höginkomsttagarna har mer marginal över så det är rättvist.
Om inte världens högsta skatter avhjälper dagens brister - vad är det då som säger att ÄNNU högre skulle göra det?
I min värld ligger problemet mer a på HUR man använder skattemedlen, än på mängden...
En sk "ensamkommande" kostar från 1900:- per dygn och uppåt..
57 000/månad, och uppåt...
För 2015 var det över 30000 st..
30 000x12x57 000 = 20.5 miljarder/år....minimum...
Ytterligare +150 000 asylsökande står och stampar..
4.3 miljarder räcker för att ge ALLA pensionärer en dräglig livssituation...
Svensken får ta i bättre på jobbet....
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Vad får du den siffran från, 4,3 miljarder och är det på årsbasis? I mina öron låter det inte mycket genom att det finns ett par miljoner pensionärer i Sverige och bara skulle ge ett par hundringar per månad i ökning.
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Man kan väl säja att den så kallade "välfärden" är en slags livförsäkring genom hela livet som folk här har betalat in under hela sitt arbetsliv. När sen då politikerna delar ut den här välfärden till folk som inte hör hit så det som finns kvar inte ens räcker till livets nödtorft för dom som jobbat ihop allt då är det väl inte så konstigt om opinionssiffror dalar och man borde väl kunna förutspå att framtiden är totalt körd för dagens politikerpatrask som hittills regerat här?
  • Bild
OutbackJack
Forumsponsor

Inlägg av OutbackJack »

Micke S skrev:Vad får du den siffran från, 4,3 miljarder och är det på årsbasis? I mina öron låter det inte mycket genom att det finns ett par miljoner pensionärer i Sverige och bara skulle ge ett par hundringar per månad i ökning.
En siffra som nämndes för ett par månader sedan och det var inte fråga om ett allmänt utdelande av pengar utan enbart till de pangisar som hade det allra sämst..
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

hehe
om vi ska försöka oss på att vara lite positiva till dagens regering då, finns det nåt dom gjort så här långt, som är bra?
jag kan inte komma på att jag hört nåt :roll:
HSE

Inlägg av HSE »

JanneL skrev:hehe
om vi ska försöka oss på att vara lite positiva till dagens regering då, finns det nåt dom gjort så här långt, som är bra?
Gillar du inte ens gränskontrollen ?
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Den får du nog tacka nån annan än regeringen för i så fall...
  • Bild
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Micke S skrev: 37.000 kr i månaden.
:shock:
Whaaat? vilka pengar!! har du jobbat högre upp i hierarkin?

HSE skrev:
JanneL skrev:hehe
Gillar du inte ens gränskontrollen ?
Jodå det är väl bra, men jag tror den är lite mesig.
'Tänkte mer på nåt som inte rör invandringspolitiken.
HSE

Inlägg av HSE »

37 Tusen i månaden blir mindre än 500 tusen om året så det är det många som tjänar, jag låg betydligt högre sista åren innan jag gick i pension. Regeringen har haft en besvärlig tid med minoritet och högerregeringens budget för första året samt flykting explosionen som påbröd. Men för den som vill läsa mer så finns det ställen http://www.regeringen.se/artiklar/2015/ ... -for-2016/
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

JanneL skrev:
Micke S skrev: 37.000 kr i månaden.
:shock:
Whaaat? vilka pengar!! har du jobbat högre upp i hierarkin?
Nejdå, jag har jobbat på den allra lägsta nivån i näringskedjan. Vars uppgift uteslutande är att leverera pengar uppåt i hierarkin i rask takt. Jobbet var dock helt OK men efter drygt 40 år mattas man av och blir rimligen så pass mätt på det man har gjort under lång tid att det kan vara skönt att slippa helt. Siffran 37.000 anger den s.k. brytpunkten för statlig skatt och har ingen koppling till mig, annat än att jag inte berörs i form av extra skattepåslag som det blir.

Fast jag tror inte att politiker är sämre än att de kan finna andra metoder att pungslå låginkomstagare och pensionärer...

En positiv sak är att nu har jag fått pension från de olika håll den kommer ifrån, det allmänna och tjänstepensionen. Det är totalt några hundringar mer än prognosen på http://www.minpension.se angav , som jag har byggt hela idén på att sluta tidigare. Hade jag vetat det skulle jag ha slutat ett år tidigare, vid 61. Visst sjuttion blir det ett STORT tapp jämfört med att få lön, men det kommer ju i alla fall när man blir 65 så det är bättre att vänja sig och samtidigt få rå sig själv. Det går ju åt förbaskat mycket tid att ta sig till och från jobbet och vara där, i storleksordningen 2500 timmar per år med resor. :shock:
Låst