Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Bara för man fick lite pengar i skatteåterbetalning så brann det i plånboken och Visa skrek av skräck.
EBE är ju en fint 1920tal motor märke, Monark använde dem 1926-29 till de gjorde egna motorer. Så när man såg en en topp ventillad EBE blev man lite upphetsad och var tvungen förstärkt av öl att slå till. Nu jag ville ju ha ha motorn men kanske inte för det priset. Sen EBE och tex 1927 Monark är ovanliga och kostar i 50-70000kr och sällan reggade eller gått på 20år osv.
EBE är ju en fint 1920tal motor märke, Monark använde dem 1926-29 till de gjorde egna motorer. Så när man såg en en topp ventillad EBE blev man lite upphetsad och var tvungen förstärkt av öl att slå till. Nu jag ville ju ha ha motorn men kanske inte för det priset. Sen EBE och tex 1927 Monark är ovanliga och kostar i 50-70000kr och sällan reggade eller gått på 20år osv.
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
- ZVEZDA M50
Hej!
En vacker motor!
Grattis!
En vacker motor!
Grattis!
Tack, tidigt svenskt som ej är Husqvarna och Rex är roligt dock finns ju ej många ex av dem ändå. Just topp ventilat på 1920 tal är bara racers. Och denna på högst 170-190 cc är ingen racemotor. Den blev lycka och sen inse hur fan ska man få tag på reservdelar, blir nog tillverka själv 

En nästan granne till mig var ju känd EBE samlare och expert, tyvärr flyttade han till Kungälv för ett par år sedan och gjorde sig av med det mesta, och jag tror han dog för en tid sen 

Hög igenkänning på promilleköp och lätt att förstå habegäret över den motorn.

Apollo 8037, klenstummis
Jo en koll visade att han dött.
Roger Pettersson registrerades som avliden 2024-05-03
Roger Pettersson registrerades som avliden 2024-05-03
Ebeverken i Åmål gjorde bla en på 172cc som ser väldigt lik ut den på bilden.
Skall förresten finnas några EBE på Eds MC och motormuseum.
https://www.facebook.com/groups/1859617 ... ?ref=share
https://www.facebook.com/groups/1859617 ... ?ref=share
172cc visste jag ej 

-
- Forumsponsor
Mitt senaste inköp vart väl egentligen en investering handlade 2 trefas skarvsladdar för en 500ing st
Så nu har jag trefas i carporten... Ja inte köpt Elbil men vart trött på ständigt behöva byta svetstub i min lilla Svets 5liter tar fort slut när projekten kräver svetsas.
Så när jag hittade en billig svets med större tub slog jag till. Tänkte egentligen behållit tuben och sålt svetsen med min lilla tub...
Men väl live så vart tuben för stor till min lilla svets. Men vad tusan svetsen välskött och slangpaket i riktigt bra skick.
Ja stor tub men den vart ju nästan full åxå så även en stor rulle svetstråd i.
Svetsade även som en dröm. 2500kr för allt att de kändes så pass fyndigt att jag beslutade köpa utan någon trefas i carporten. Vem vet går kanske koppla om till enfas??
Nä de gick inte koppla om! Därför vart de 2 skarv kablar köpta idag..
Men osäker på vad det är för maskin jag köpt. Vet att den är tyskbyggd.
skalet luckor som symboler jäkligt exakt lika en Erfi! men står ju ingenstans märke. Ja även "typ-plåt" utan namn. Ingen som kan gamla svetsar som råkar veta vad de är för märke eller modell??
Spelar kanske ingen större roll men skadar ändå inte att veta...
Så nu har jag trefas i carporten... Ja inte köpt Elbil men vart trött på ständigt behöva byta svetstub i min lilla Svets 5liter tar fort slut när projekten kräver svetsas.
Så när jag hittade en billig svets med större tub slog jag till. Tänkte egentligen behållit tuben och sålt svetsen med min lilla tub...
Men väl live så vart tuben för stor till min lilla svets. Men vad tusan svetsen välskött och slangpaket i riktigt bra skick.
Ja stor tub men den vart ju nästan full åxå så även en stor rulle svetstråd i.
Svetsade även som en dröm. 2500kr för allt att de kändes så pass fyndigt att jag beslutade köpa utan någon trefas i carporten. Vem vet går kanske koppla om till enfas??
Nä de gick inte koppla om! Därför vart de 2 skarv kablar köpta idag..
Men osäker på vad det är för maskin jag köpt. Vet att den är tyskbyggd.
skalet luckor som symboler jäkligt exakt lika en Erfi! men står ju ingenstans märke. Ja även "typ-plåt" utan namn. Ingen som kan gamla svetsar som råkar veta vad de är för märke eller modell??
Spelar kanske ingen större roll men skadar ändå inte att veta...
Köpte glass härom dagen.
Behövs i detta 30c väder
Bara hoppas på regn idag....

... glassen i inlägget ovan..,

/T
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Vadå, har du köpt en sån eller är det möjligen en annons för grejor du har till salu?toxatyt skrev: ↑19 jul 2024, 12:41 Perfekt för heta arbeten, den här kärran från Brandfast är komplett och kompakt. https://www.brandfast.nu/produkt/heta-a ... -komplett/
Brandfast är utbildnings bolag för Heta arbeten samt att de säljer lite saker. Man jobbar i fastighets branschen och varit Tillståndsansvarig för Uppsala kommun