Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 25 aug 2014, 08:47
Hej!
Kort svar, är lite upptagen...
Oftast anges lambda 1 för vanlig handelsbensin till ett AFR på 14.7:1
Detta är ett värde som varierar något, inte minst efter det att vi fått inblanding av etanol. (värt att komma ihåg)
För bästa prestanda krävs ett lambda på något under 1.00, vilket påpekats, notera dock att många, i synnehet uppladdade, motorer går fetare än så när man "tar ut lite mer kräm". Syftet är att kyla komponenter och att minska risken för knackning, vilket kan öka motorprestandan.
Så i realiteten innebär detta att man måste feta upp mer än vad som är "optimalt".
Söker man bästa bränsleekonomi så får man åka lambda över 1.00, dock inte så illa att motorn misständer. Notera att magergång påverkar motorns tändningsförlopp, vidtag åtgärder i form av kraftigt tändsystem och justerad tändvinkel.
Att lambda 1.00 ger bäst funktion hos katalysatorn är en inte korrekt, faktum är att om man går något lite fetare så blir funktionen bättre.
Inte mycket fetare, men dock under lambda 1.00
Skall man labba med att försöka åka magert och eller köra på E85 så skall man ha ett "högeffektständsystem", tämligen generöst elektrodgap brukar vara positivt. I vissa fall ka det faktiskt vara positivt med "R-stift" eller på nå't vis resistorer i tändledningarna, vilket kan verka besynnerligt.
Lösningen står att finna i den något lägre brinntiden hos gnistan om man har lite resistans i kretsen.
Hur mycket man kan magra ut vid E85, jag avstår från att försöka ge ett exakt svar, det beror mycket på motorn besakaffenhet, precis som vid drift på ren handelsbensin. Däremot reagerar ofta (motorberoende) motorn annorlunda på "utmagringen", en påtagligt uppladdad motor vid drift på bensin reagerar som regel med knackning som första tydliga tecken. Samma motor vid E85-drift kanske inte knackar utan kommer så småningom att trilla dit på misständningar.
Kort svar, är lite upptagen...
Oftast anges lambda 1 för vanlig handelsbensin till ett AFR på 14.7:1
Detta är ett värde som varierar något, inte minst efter det att vi fått inblanding av etanol. (värt att komma ihåg)
För bästa prestanda krävs ett lambda på något under 1.00, vilket påpekats, notera dock att många, i synnehet uppladdade, motorer går fetare än så när man "tar ut lite mer kräm". Syftet är att kyla komponenter och att minska risken för knackning, vilket kan öka motorprestandan.
Så i realiteten innebär detta att man måste feta upp mer än vad som är "optimalt".
Söker man bästa bränsleekonomi så får man åka lambda över 1.00, dock inte så illa att motorn misständer. Notera att magergång påverkar motorns tändningsförlopp, vidtag åtgärder i form av kraftigt tändsystem och justerad tändvinkel.
Att lambda 1.00 ger bäst funktion hos katalysatorn är en inte korrekt, faktum är att om man går något lite fetare så blir funktionen bättre.
Inte mycket fetare, men dock under lambda 1.00
Skall man labba med att försöka åka magert och eller köra på E85 så skall man ha ett "högeffektständsystem", tämligen generöst elektrodgap brukar vara positivt. I vissa fall ka det faktiskt vara positivt med "R-stift" eller på nå't vis resistorer i tändledningarna, vilket kan verka besynnerligt.
Lösningen står att finna i den något lägre brinntiden hos gnistan om man har lite resistans i kretsen.
Hur mycket man kan magra ut vid E85, jag avstår från att försöka ge ett exakt svar, det beror mycket på motorn besakaffenhet, precis som vid drift på ren handelsbensin. Däremot reagerar ofta (motorberoende) motorn annorlunda på "utmagringen", en påtagligt uppladdad motor vid drift på bensin reagerar som regel med knackning som första tydliga tecken. Samma motor vid E85-drift kanske inte knackar utan kommer så småningom att trilla dit på misständningar.