Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5189
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Yes, Ricky här på forumet bla. körde väl mellan 87-89 kmh på toppspeeden då han modifierat nåt liknande med en compakt, portade väl lite mer Jofrab, 17 kyrkport, nån plastraket avgassystem ,motoplat... (76 kmh före mod.) så nog gör det väl skillnad tror jag... <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5189
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sånna som är less att svara på dom här frågorna tydligen
, vevhuskompförlusten kanske är marginell jämfört med effektvinsten om spacern är gjord tajt runt cylinderfoten å andra sidan kompenserar du kompat efter nerslipning av kolv borde slutresultatet vara detsamma... 
kan väl tillägga min 60 kubikare är orörd från 70-talet ej Tysk.. <!-- </EdIndex> --></div>


kan väl tillägga min 60 kubikare är orörd från 70-talet ej Tysk.. <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->den lilla ökningen av volym i vevhuset som ryms i överströmmarna måste vara marginell. men själv har jag funderat på att borra till 39mm och använda en zyndappkolv i stället. den är ju liten aning lägre.
frågan är om den tål dom våldsamma effekterna i en sachscylinder
eller on den kryper ut genom avgasröret och gömmer sig i närmaste skogsbryn?
skämt åsido. vist är det väl så att hemlihetmakeriet och bevakandet av sina bästa trimknep är en stor del av charmen kring trimmandet. om alla kunde få en compackt att toppa 100+ km/h vore det väl inte lika roligt längre?
å andra sidan har jag nått svagt minne av att värdsrekordet för 50cc tvåtakt
ligger över 200 km/h.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
frågan är om den tål dom våldsamma effekterna i en sachscylinder

eller on den kryper ut genom avgasröret och gömmer sig i närmaste skogsbryn?

skämt åsido. vist är det väl så att hemlihetmakeriet och bevakandet av sina bästa trimknep är en stor del av charmen kring trimmandet. om alla kunde få en compackt att toppa 100+ km/h vore det väl inte lika roligt längre?
å andra sidan har jag nått svagt minne av att värdsrekordet för 50cc tvåtakt
ligger över 200 km/h.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jodå det mesta är ju väl känt, dokumenterat och spritt på nätet.
till ex principer hur man får bra flöde i en kanal.
men till ex utformningen av toppen till tvåtaktaren fanns inte mycket att läsa om när jag letade på nätet i somras.
och pipor ska vi bara inte tala om.
en granne tävlar/tävlade i miniracing skala 1:5. han har flera olika pipor att skifta mellan olika banor.
och när han var nere på en VM-tävling i tyskland för några år sen hade fabriksteamen stora sortimentslådor med olika reedventiler att skifta mellan.
så visst finns det ännu hemligheter att utforska.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
till ex principer hur man får bra flöde i en kanal.
men till ex utformningen av toppen till tvåtaktaren fanns inte mycket att läsa om när jag letade på nätet i somras.
och pipor ska vi bara inte tala om.
en granne tävlar/tävlade i miniracing skala 1:5. han har flera olika pipor att skifta mellan olika banor.
och när han var nere på en VM-tävling i tyskland för några år sen hade fabriksteamen stora sortimentslådor med olika reedventiler att skifta mellan.
så visst finns det ännu hemligheter att utforska.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jodå. Redan 1965 satte Kreidler (vilka annars?) ett nytt fartrekord på Salt Flatsen i USA på lite över 210km/tim:
http://www.kreidler.nl/forum/viewtopic.php?f=22&t=35845
"They were determined to break the old record of Volker Kramer with a Zündapp (Spring 1965, 153.492 km/h)!"
Just nu är det Budfab-gänget som håller rekordet! <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.kreidler.nl/forum/viewtopic.php?f=22&t=35845
"They were determined to break the old record of Volker Kramer with a Zündapp (Spring 1965, 153.492 km/h)!"
Just nu är det Budfab-gänget som håller rekordet! <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns redan sådan tråd... 
http://www.google.se/imgres?q=trimmertr%C3%A5d&hl=sv&client=firefox-a&hs=C9W&sa=X&rls=org.mozilla:en-US:official&biw=1280&bih=861&tbm=isch&prmd=imvnsfd&tbnid=L_y6bVqxDqPAgM:&imgrefurl=http://www.blackanddecker.se/gardentools/productdetails/catno/A6481/&docid=3RuRrNiOtUQgfM&imgurl=http://www.blackanddecker.se/ProductImages/imports/EU_Images/BnD/969513_A6481_1.jpg&w=360&h=249&ei=ztfdTvzxF4704QS_q9GcBw&zoom=1&iact=hc&vpx=620&vpy=163&dur=4943&hovh=187&hovw=270&tx=129&ty=107&sig=108519738501396428721&page=1&tbnh=155&tbnw=224&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:2,s:0 <!-- </EdIndex> --></div>

http://www.google.se/imgres?q=trimmertr%C3%A5d&hl=sv&client=firefox-a&hs=C9W&sa=X&rls=org.mozilla:en-US:official&biw=1280&bih=861&tbm=isch&prmd=imvnsfd&tbnid=L_y6bVqxDqPAgM:&imgrefurl=http://www.blackanddecker.se/gardentools/productdetails/catno/A6481/&docid=3RuRrNiOtUQgfM&imgurl=http://www.blackanddecker.se/ProductImages/imports/EU_Images/BnD/969513_A6481_1.jpg&w=360&h=249&ei=ztfdTvzxF4704QS_q9GcBw&zoom=1&iact=hc&vpx=620&vpy=163&dur=4943&hovh=187&hovw=270&tx=129&ty=107&sig=108519738501396428721&page=1&tbnh=155&tbnw=224&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:2,s:0 <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..