Sida 50 av 467

Postat: 04 dec 2011, 23:28
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Yes, Ricky här på forumet bla. körde väl mellan 87-89 kmh på toppspeeden då han modifierat nåt liknande med en compakt, portade väl lite mer Jofrab, 17 kyrkport, nån plastraket avgassystem ,motoplat... (76 kmh före mod.) så nog gör det väl skillnad tror jag... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 dec 2011, 23:34
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De tappar man väll vevhuskomp på, så det är väll bättre att slipa av lite från kolven just vid spolkanalerna :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 dec 2011, 23:38
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det där får nog några kunniga trimgurus svara på... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 dec 2011, 23:49
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vem kan det vara? :hmm: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 dec 2011, 15:39
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sånna som är less att svara på dom här frågorna tydligen :snooze: , vevhuskompförlusten kanske är marginell jämfört med effektvinsten om spacern är gjord tajt runt cylinderfoten å andra sidan kompenserar du kompat efter nerslipning av kolv borde slutresultatet vara detsamma... corsodispari_unsure

kan väl tillägga min 60 kubikare är orörd från 70-talet ej Tysk.. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 dec 2011, 20:55
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->den lilla ökningen av volym i vevhuset som ryms i överströmmarna måste vara marginell. men själv har jag funderat på att borra till 39mm och använda en zyndappkolv i stället. den är ju liten aning lägre.
frågan är om den tål dom våldsamma effekterna i en sachscylinder :mutt:
eller on den kryper ut genom avgasröret och gömmer sig i närmaste skogsbryn? :roll:

skämt åsido. vist är det väl så att hemlihetmakeriet och bevakandet av sina bästa trimknep är en stor del av charmen kring trimmandet. om alla kunde få en compackt att toppa 100+ km/h vore det väl inte lika roligt längre?
å andra sidan har jag nått svagt minne av att värdsrekordet för 50cc tvåtakt
ligger över 200 km/h.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 dec 2011, 20:59
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okey man vill va hemlig :ninja: ,men i stora drag kan väl inte spela så stor roll eller är man blåögd själv kanske... :blush: ,annars finns det väl en hel del att läsa på nätet om man letar... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 dec 2011, 21:42
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jodå det mesta är ju väl känt, dokumenterat och spritt på nätet.
till ex principer hur man får bra flöde i en kanal.
men till ex utformningen av toppen till tvåtaktaren fanns inte mycket att läsa om när jag letade på nätet i somras.
och pipor ska vi bara inte tala om.
en granne tävlar/tävlade i miniracing skala 1:5. han har flera olika pipor att skifta mellan olika banor.
och när han var nere på en VM-tävling i tyskland för några år sen hade fabriksteamen stora sortimentslådor med olika reedventiler att skifta mellan.
så visst finns det ännu hemligheter att utforska.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 dec 2011, 06:26
av christer
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jodå. Redan 1965 satte Kreidler (vilka annars?) ett nytt fartrekord på Salt Flatsen i USA på lite över 210km/tim:
http://www.kreidler.nl/forum/viewtopic.php?f=22&t=35845

"They were determined to break the old record of Volker Kramer with a Zündapp (Spring 1965, 153.492 km/h)!"


Just nu är det Budfab-gänget som håller rekordet! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 dec 2011, 09:23
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->verkar finnas behov av en "trimmertråd" :tierdeyes: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 dec 2011, 09:54
av pangerva

Postat: 06 dec 2011, 11:39
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Göteborgs humor på hög nivå :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 dec 2011, 13:48
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det var de jag syftade på... lite lagom tröttvitsigt dubbeltydigt.. :wink:
men pangerva trodde väl att jag stavat fel igen.. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 dec 2011, 13:49
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej det trodde jag inte.
Ville bara förtydliga lite :lol: :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 dec 2011, 13:52
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->då hajjar ja :wink: <!-- </EdIndex> --></div>