Sida 6 av 32
Postat: 14 mar 2013, 15:49
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag fick den från förkylkingen nästan återställda dottern lite terapiarbete mot sin gå-hemma-leda.

Flinka barnfingrar är perfekta till den här sortens pill!

Med den nya kedjan funkade chokearrangemanget precis som tänkt. Enda problemet var genomföringen genom kåpan, som kedjan ville dra med sig, men det löstes med superlim.

På sista bilden syns nyckelringen som nu utgör chokehandtag. Notera även den blanka plåtskruven till vänster. På den kan jag haka fast nyckelringen och vips har jag choke så länge jag vill!

Choken behövdes faktiskt hela turen idag fast solen sken, så väl hemma vred jag upp blandningen liiiite. Dock efter att dottern fått sin efterlängtade belöning för allt slit.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 mar 2013, 18:27
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ny utflykt med dotter och Moppis1 idag. Fortfarande får jag köra lääänge på choke, så det blev ännu lite mer justering på blandskruven sedan.
Backspegeln började plötsligt vibrera loss. Drog åt den (skaftet är gängat) men samma sak efter en stund igen. Fick förklaringen när jag tittade under styrkåpan: Låsmuttern hade vibrerat loss. Men gänglåsning på skaftet och en nylocmutter ska den väl sitta ett tag!

Dottern körde idag med på gräsplanen hemma. Dock kom hon in i skuggan och där är isen kvar... Men snabbt upp med både henne och Moppis och sedan tvingade jag henne att köra ett par varv till för att hon inte skulle bli avskräckt. Back in the sadle, som det heter, och jag kände mig väldigt pedagogisk.

Av bara farten gav jag mig på pilljobbet med fästet för frambromsen på Bonnie. Dotter nummer två ville inte vara med idag och det var kanske lika bra för det var lite meck att slipa till en bricka att passa som mothåll (brickan sitter under muttern med gänglåsning på).

Men det blev helt okej till slut.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 mar 2013, 22:40
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag fortsatte jag och dottern med Bonnie. Bensinkranen dissekerades och där var förstås en del skit.

Även förgasaren åkte av, men där hittades inga större mängder skräp så den åkte raskt tillbaka igen.
Att få till en bra infästning av bromsvajern i bromsarmen krävde en del funderande och pill, men till slut gick det, med några skruvar och en bit flexband.

Bromsen gick bara att justera så den antingen inte låser helt eller så att det blir ett litet skrapljud en gång per varv hjulet roterar; trumman torde väl vara lite deformerad. Valde i alla fall det senare alternativet då jag tror att det kan slita in sig. Annars är det ju bara att släppa på vajern en bit.
Återstår nu att återmontera tank och bensinkran samt att fixa den avslitna hastighetsmätarvajern - det närmar sig!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 27 mar 2013, 14:48
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På långfredag är det dags för det årliga Chicken Race för mopeder i Alingsås, men där får jag inte vara med för åldersgränsen är 1981.

För moppen, alltså...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 maj 2013, 13:03
av JanneHagnell
Jaha, idag fick jag ännu en "belöning" för att jag var Snål-Werner (lokalt, västgötskt uttryck)

när jag beställde bensinkranar och -filter. Öppnade glatt kranen på Moppis1 - och bensinen forsade ner på marken!!

Det öppningsbara filtret såg gediget ut, men var i 100% Kinaplast och med gänger som var både klena och korta. Sålunda räckte det med lite, lite brytkraft i sidled på filtret och vips! föll det i sina beståndsdelar, vilket skett nu.
Svärande över folk som tillverkar prylar som är kass från början slängde jag filtret i soporna och ersatte det med en engångsvariant som jag också har på min V4. Inga gängor här inte!
Sedan gick moppeturen så bra så i vårsolen!

Postat: 04 maj 2013, 14:06
av Las Peras
Det här är så roligt att följa! har själv haft en likadan Bajaj Bonnie.
Hade samma fel att luckan inte stängde så där hade jag en rem över så funka det. Sedan så höll framhjulet på att vika sig som din gjort men jag ställde min när pinnen nästan hade vikit sig ut.
Sålde den sedan till en mopedsamlare jag är bekant med så nu står den i värmen med fortfarande samma fel.

Postat: 04 maj 2013, 14:21
av JanneHagnell
Tack! Ja, framgaffeln verkar inte vara den mest genomtänkta delen av konstruktionen. Känns som någon plötsligt kom på att "men vänta, vi måste ju låsa navet, annars kommer det att snurra med trumman vid bromsning! vi smäller dit en låspinne!"
Postat: 07 maj 2013, 22:16
av JanneHagnell
Postat: 08 maj 2013, 05:41
av volvomannen
Postat: 15 maj 2013, 16:33
av JanneHagnell
Ah, vårsol och riktigt hyfsad temperatur, spirande grönska och fågelsång; kan en moppetur ha bättre inramning??

Åkte runt en hel massa ärenden i sta'n och Moppis1 startade och gick snällt hela tiden. Dock upptäckte jag att min limning av den spruckna sidokåpan hade gett upp, så nu fick det bli mer rejäla doningar med skruv och beslag på baksidan. Efter att dessutom ha superlimmat skarven och målat den med ett rött limstift till en Mazda (!) såg det hela både prydligt och bruksigt ut, tycker jag.

Postat: 15 maj 2013, 23:32
av JanneHagnell
I kväll lätt lillasyster storsint storasyster testa Moppis1. Storasyster satte sig på och körde iväg som om hon aldrig hade gjort annat!

På köpet blev hon jättetaggad på att få igång sin Bonnie, så om allt går som vi hoppas blir det uppstart i helgen!

Postat: 16 maj 2013, 08:04
av Lasse väss
Postat: 16 maj 2013, 10:37
av JanneHagnell
Jaha, idag var det dags igen: Kom ut och hittade en bensinpöl under Moppis1. Med van hand rev jag av motorkåpan och kunde konstatera att läckaget återigen kom från bensinkranen.

Denna gång verkar det dock som om kranen bara är indirekt skyldig. Hittade ett hål i bensinslangen just vid infästningen till kranen och min gissning är att öppnandet och stängandet av den tröga kranen har skapat en nötning när hela paketet har vridit sig. Så förutom att kapa bort en bit slang använde jag en av "kompensationskranarna" som jag fick då de andra läckte. Eftersom jag inte behövde sätta någon extra tätningen i denna kran går den förstås mycket lättare att öppna och stänga och denna operation kan därför nu utföras utan tång.

Postat: 16 maj 2013, 18:39
av JanneHagnell
Suck, ny liten pöl. Rev av kåpan IGEN och hittade inget läckage, men undersidan av förgasaren, där hänger en droppe. Det har jag noterat direkt efter körning också, så jag misstänker att fuggen flödar lite och att detta accentuerats av dagens värme (26 grader!

).
Satte ett buntband som extra säkring på slangänden in i förgasaren (måste skaffa bättre slangklämmor än de jag har) och placerade en bytta under motorn. Det läcker ju inte mycket och det borde bara vara en del av innehållet i förgasaren som försvinner, i alla fall (kranen verkar inte smygsläppa igenom något när den är stängd).
Postat: 17 maj 2013, 12:52
av JanneHagnell
Jaha, pöl igen...

Återigen inget läckage i bränslematningen, men fuggen är fuktig och det hänger en droppe under. Så min slutliga (?) teori är att förgasaren svettas genom flottörhuspackningen när det är varmt, något annat sätt för bensinen att komma ut kan jag inte komma på. Och ja, jag kollade att alla skruvar var åtdragna.
Vad gör jag åt det, då? Inte ett sk*t i nuläget, den får stå parkerad med en balja under. Kanske river jag fuggen i vinter, eller så.