Sida 6 av 7
Postat: 01 nov 2012, 10:30
av Mats T
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:
Nejdå! Har en låda med mecano liggandes någonstans!

Ja du ser !!
Det brukar bli skruvarklåda grabbar när man haft en sådan !!
COOOLT

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 nov 2012, 11:02
av Mats T
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kirre skrev:Jag tror att vi missförstår varandra lite Mats T,
det jag svarvade bort i toppen på cylindern kompenserade jag med att höja den med en alu fläns och 2 st packningar som blev totalt 3mm.
Det du skrev om toppen "planingen" var intressant.
Verktyget? består det av 4 pinnar som kan justeras exentriskt? just för att kunna få upp den i svarven.
Eller låser du fast den på annat vis?
Angående tändningen så har den nog stått helt åt helvete fel

Okej !
Då är du på orginal kompression i så fall då, bra !!
Såg bara skumt ut på den ytan du svaravat av upptill.
På bilden ser det ut som du har lagt på en rund aluminium distans där.
Har du kört den ??
Om tändningen är rätt och du har dom durationerna så ska effekten märkas en del på toppvarv i vart fall, om du har rätt drevning och orkar varva,och den ska gå fortare,annars är det något fel .
Men för att få styrka på botten vilket är knepigt på en 2 stroker.
När man samtidigt flyttar upp registret genom att öka vartalet så blir det lite av att gå åt två håll i ett vägskäl typ.
Då finns det två enkla vägar att gå, mer volym i motorn eller mer kompression vilket bidrar till till ett bättre bottenregister tveklöst.
En rund platta med bra tjocklek på matrialet och som har samma dening som toppen.Och som du säger med distanser så du kommer ut från flänsarna,gänga sedan i toppen. jag brukar gänga M8 ,och ha en liten hylsa som jag stoppar dit så glappet försvinner mellan M6 och M8 gängan.Viktigt om du kör klämspalt vid senare tillfälle
OBS !!
Svarva dom till exakt samma längt !!
Fixa tändningen då också !!
Mats <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 nov 2012, 19:22
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min Mecanolåda fins på Teknikhistoriska i Köping. Den fick jag 1954.
Om man slipar ner en orginaltopp, kan man svarva tätningsring på cylindern. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 nov 2012, 14:38
av Mats T
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Min Mecanolåda fins på Teknikhistoriska i Köping. Den fick jag 1954.
Om man slipar ner en orginaltopp, kan man svarva tätningsring på cylindern.
Och vad gör den där då ?
Bevarad till eftervärlden kanske !

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 nov 2012, 16:22
av reggaefisken
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick inte mekano när jag var liten (tydligen för dyrt) så pappa asade hem gamla maskin delar från jobbet (när jag var mellan 5-10år) som jag fick skruva i sär med hjälp pappas bacho låda

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 nov 2012, 19:47
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mats T skrev:Conrad Engström skrev:Min Mecanolåda fins på Teknikhistoriska i Köping. Den fick jag 1954.
Om man slipar ner en orginaltopp, kan man svarva tätningsring på cylindern.
Och vad gör den där då ?
Bevarad till eftervärlden kanske !

Mitt och grabbarnas skruvande, har flyttat till en annan nivå. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 nov 2012, 22:28
av Kirre
Postat: 06 nov 2012, 22:30
av Kirre
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Detta kan inte vara bra

, jag har kört med en vänstra hela tiden

det borde vara ganska stor skillnad på kompretionen <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 nov 2012, 23:42
av Mats T
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kirre skrev:Detta kan inte vara bra

, jag har kört med en vänstra hela tiden

det borde vara ganska stor skillnad på kompretionen
OOOPS !!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 nov 2012, 19:14
av Kirre
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->NU FUNKADE DET!!!!!!

Det var kul men kallt
Receptet lyder
Avgas 138grader
Spol 100grader
Insug 134grader
Och cylindern höjd och avplanad 1,6mm
12mm förgasare <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 nov 2012, 19:28
av Mats T
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kirre skrev:NU FUNKADE DET!!!!!!

Det var kul men kallt
Receptet lyder
Avgas 138grader
Spol 100grader
Insug 134grader
Och cylindern höjd och avplanad 1,6mm
12mm förgasare
Vart det önskad karaktär med vettigt bottenregister och lite ettrigare toppfart och varv ?

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 nov 2012, 19:43
av Kirre
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mats T skrev:Kirre skrev:NU FUNKADE DET!!!!!!

Det var kul men kallt
Receptet lyder
Avgas 138grader
Spol 100grader
Insug 134grader
Och cylindern höjd och avplanad 1,6mm
12mm förgasare
Vart det önskad karaktär med vettigt bottenregister och lite ettrigare toppfart och varv ?

japp japp och jjjjjaaaaaaaaapp

hon var riktigt trevlig att köra, ska ändra lite på drevning sen får det
vara bra
rapp på gasen ev ändra nålen lite så hon får lite mer soppa <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 nov 2012, 20:06
av Kirre
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu börjar ju tankarna snurra
Vilken borde gå bäst med samma förgasare, min cylle eller en trehalva? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 nov 2012, 20:17
av Vegge
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du skulle kunna ha högre spol på den om du orkar prova. Men spol är ju lite känsligt att fila på.
Med liknande tider på avgas och insug hade jag runt 120 i spol på min vintermoppe.
Ork nog att köra djupsnö i motionsspår och varvade 8500 vid 65km/h på 3an. Det var en väldigt trevlig maskin faktiskt.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 nov 2012, 23:53
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kirre skrev:Nu börjar ju tankarna snurra
Vilken borde gå bäst med samma förgasare, min cylle eller en trehalva?
om du hitar en gammal trehalva så bör den gå bättre.
efter att titta på bilderna så gissar jag att en gmaml trehalva ger 5 km mer toppfart och minst lika bra men troligen lite bättre bottendrag.
jofrab trehalva ser mer ettrig ut när man tittar på den.
jag har dock inte mätt några tider på någon av dom.
dom nytillverkade som söljs nu har jag inte synat så dom har jag ingen åsikt om.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>