Crescent 1145. under omvårdnad
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->projektet rullar på lite sakta. tog motor med till jobbet idag för inspektion. klöv samt lade till lite shims på utgående axeln då inget annat hade glapp. lamellerna var gamla typen men ej utslitna på långa vägar. ruggade dem lite lätt samt monterade tillbaka. ej tänkt på det men den vänstra blockhalvan har luftintagshål i sidan ut mot drevet. har någon erfarenhet av dessa gamla lamellerna? motorn hade dessutom bara 6 fjädrar men ja kör original så länge så de bör räcka utan slir.

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
-
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
- Ort: SMEBACKEN
- Kontakt:
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
original vettu med blodiga 0,8 hk. man kan ju undra vrf dessa maskiner e pluggade samt dessutom ha 12mm fugge jämfört med andra som bara har 8,5 original. <!-- </EdIndex> --></div>cobra karlsson skrev:Den veven passade dåligt i det vevhuset
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->pajar lamellerna så ska det gå i 3 vanliga lameller i en sån kopplingskorg.
annars finns det speciallameller i tyskland som är lika tjocka som en korklamell
do där tidiga motorerna var som sagt anorlunda strypta än 1hk motorerna.
insuget i cylindern var 12 mm men sämre överströmmare och bara ett litet hål på sidan under kolvbulten i tället för den stora fyrkantiga "halvmånen" som på kolven som sitter där. toppen var modellen med stora klotformade förbränningsrummet.
vore det min moppe skulle jag leta på en urpluggad cylinder ihop med orginalförgasaren. gärna borrad till 41mm
blir inte så hög toppfart men jag tycker det blir en fin gång i sachsen med bara pluggen ur.
jag är tvksam om man har någon gläje av en vassare cylinder med orginalljudämparen.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
annars finns det speciallameller i tyskland som är lika tjocka som en korklamell
do där tidiga motorerna var som sagt anorlunda strypta än 1hk motorerna.
insuget i cylindern var 12 mm men sämre överströmmare och bara ett litet hål på sidan under kolvbulten i tället för den stora fyrkantiga "halvmånen" som på kolven som sitter där. toppen var modellen med stora klotformade förbränningsrummet.
vore det min moppe skulle jag leta på en urpluggad cylinder ihop med orginalförgasaren. gärna borrad till 41mm
blir inte så hög toppfart men jag tycker det blir en fin gång i sachsen med bara pluggen ur.
jag är tvksam om man har någon gläje av en vassare cylinder med orginalljudämparen.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
synade ej cylindern så noga mer än att den som sitter på är pluggad så den kan ju vara bytt. den var fin i loppet och duger under uppbyggnad. längre fram kan hända ja letar på ngn kass cylle att borra upp till 41 och plugga ur. kostade bara 200:- att få en cylle uppsvarvad. kolven som sitter på nu är ganska ny så den har dem bytt innan min ägo ja skall köra med originalsystem så ditt tips är nog att följa. angående lamellerna så ger ja dem en chans. kan hända ja lägger i 3 fjädrar till för o undvika evetuellt slir om man trimmar lite. <!-- </EdIndex> --></div>erlan skrev:pajar lamellerna så ska det gå i 3 vanliga lameller i en sån kopplingskorg.
annars finns det speciallameller i tyskland som är lika tjocka som en korklamell
do där tidiga motorerna var som sagt anorlunda strypta än 1hk motorerna.
insuget i cylindern var 12 mm men sämre överströmmare och bara ett litet hål på sidan under kolvbulten i tället för den stora fyrkantiga "halvmånen" som på kolven som sitter där. toppen var modellen med stora klotformade förbränningsrummet.
vore det min moppe skulle jag leta på en urpluggad cylinder ihop med orginalförgasaren. gärna borrad till 41mm
blir inte så hög toppfart men jag tycker det blir en fin gång i sachsen med bara pluggen ur.
jag är tvksam om man har någon gläje av en vassare cylinder med orginalljudämparen.
erlan
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
det är vevaxeln som är mindre. antar det är ett bidrag också att den bara har 0,8 hk. men ja skippar trimmat till en början då den ej är någon åka fort moppe me bottenlänkar fram o stum bak. <!-- </EdIndex> --></div>56:an skrev:Är det vevaxeln som är mindre eller är det vevhuset som är större jämfört med den senare motorn med kuggtrans?
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
okej jag har nog någon frisk sån vev också liggande om ja skulle behöva. men när ja kollade motorn idag så var allt långt över förväntan i skick. Komplett ny Bosch tändning. endat ngn millimeters glapp på drevaxel. annars helt glappfri överallt. <!-- </EdIndex> --></div>56:an skrev:OK, det såldes en sån vevaxel på Tradera idag och jag tittade på den men kände inte igen den....
Men nu vet jag vad den är till...
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tyvärr är dom nytillverkade packningarna 0,15 - 0,20 mm tjockare än den gamla orginal blockpackningen. så om du inte hittar en nos packning så behöver du shimsa i alla fall. vissa packningar kan gå att dra ihop om man blöter dom i vatten så dom blir mjukare.
så det kan vara värt att prova om den blir tät med gamla packningen. om den höll att ta isär.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
så det kan vara värt att prova om den blir tät med gamla packningen. om den höll att ta isär.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>