Crescent 1145. under omvårdnad

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:headbang: <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev::headbang:
försöka finna lite nostalgiska mackmärken, samt ngt fint crescent märke till benkåpan. denna kan nog bli en frän bruksälg med urpluggat och bing 12:a <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Va! ska DU trimma? 22_yikes.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
NiklasHögberg

pangerva skrev:Va! ska DU trimma? 22_yikes.gif
nej bara återställa cylindern som denska va. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->projektet rullar på lite sakta. tog motor med till jobbet idag för inspektion. klöv samt lade till lite shims på utgående axeln då inget annat hade glapp. lamellerna var gamla typen men ej utslitna på långa vägar. ruggade dem lite lätt samt monterade tillbaka. ej tänkt på det men den vänstra blockhalvan har luftintagshål i sidan ut mot drevet. har någon erfarenhet av dessa gamla lamellerna? motorn hade dessutom bara 6 fjädrar men ja kör original så länge så de bör räcka utan slir.

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
cobra karlsson
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den veven passade dåligt i det vevhuset <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

cobra karlsson skrev:Den veven passade dåligt i det vevhuset
original vettu med blodiga 0,8 hk. man kan ju undra vrf dessa maskiner e pluggade samt dessutom ha 12mm fugge jämfört med andra som bara har 8,5 original. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->pajar lamellerna så ska det gå i 3 vanliga lameller i en sån kopplingskorg.
annars finns det speciallameller i tyskland som är lika tjocka som en korklamell

do där tidiga motorerna var som sagt anorlunda strypta än 1hk motorerna.
insuget i cylindern var 12 mm men sämre överströmmare och bara ett litet hål på sidan under kolvbulten i tället för den stora fyrkantiga "halvmånen" som på kolven som sitter där. toppen var modellen med stora klotformade förbränningsrummet.

vore det min moppe skulle jag leta på en urpluggad cylinder ihop med orginalförgasaren. gärna borrad till 41mm
blir inte så hög toppfart men jag tycker det blir en fin gång i sachsen med bara pluggen ur.
jag är tvksam om man har någon gläje av en vassare cylinder med orginalljudämparen.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

erlan skrev:pajar lamellerna så ska det gå i 3 vanliga lameller i en sån kopplingskorg.
annars finns det speciallameller i tyskland som är lika tjocka som en korklamell

do där tidiga motorerna var som sagt anorlunda strypta än 1hk motorerna.
insuget i cylindern var 12 mm men sämre överströmmare och bara ett litet hål på sidan under kolvbulten i tället för den stora fyrkantiga "halvmånen" som på kolven som sitter där. toppen var modellen med stora klotformade förbränningsrummet.

vore det min moppe skulle jag leta på en urpluggad cylinder ihop med orginalförgasaren. gärna borrad till 41mm
blir inte så hög toppfart men jag tycker det blir en fin gång i sachsen med bara pluggen ur.
jag är tvksam om man har någon gläje av en vassare cylinder med orginalljudämparen.

erlan
synade ej cylindern så noga mer än att den som sitter på är pluggad så den kan ju vara bytt. den var fin i loppet och duger under uppbyggnad. längre fram kan hända ja letar på ngn kass cylle att borra upp till 41 och plugga ur. kostade bara 200:- att få en cylle uppsvarvad. kolven som sitter på nu är ganska ny så den har dem bytt innan min ägo ja skall köra med originalsystem så ditt tips är nog att följa. angående lamellerna så ger ja dem en chans. kan hända ja lägger i 3 fjädrar till för o undvika evetuellt slir om man trimmar lite. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det vevaxeln som är mindre eller är det vevhuset som är större jämfört med den senare motorn med kuggtrans? <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

56:an skrev:Är det vevaxeln som är mindre eller är det vevhuset som är större jämfört med den senare motorn med kuggtrans?
det är vevaxeln som är mindre. antar det är ett bidrag också att den bara har 0,8 hk. men ja skippar trimmat till en början då den ej är någon åka fort moppe me bottenlänkar fram o stum bak. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK, det såldes en sån vevaxel på Tradera idag och jag tittade på den men kände inte igen den.... :?

Men nu vet jag vad den är till... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

56:an skrev:OK, det såldes en sån vevaxel på Tradera idag och jag tittade på den men kände inte igen den.... :?

Men nu vet jag vad den är till... 8)
okej jag har nog någon frisk sån vev också liggande om ja skulle behöva. men när ja kollade motorn idag så var allt långt över förväntan i skick. Komplett ny Bosch tändning. endat ngn millimeters glapp på drevaxel. annars helt glappfri överallt. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är kvalite i gammla sachs motorer. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tyvärr är dom nytillverkade packningarna 0,15 - 0,20 mm tjockare än den gamla orginal blockpackningen. så om du inte hittar en nos packning så behöver du shimsa i alla fall. vissa packningar kan gå att dra ihop om man blöter dom i vatten så dom blir mjukare.
så det kan vara värt att prova om den blir tät med gamla packningen. om den höll att ta isär.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar