Postat: 21 maj 2013, 12:28
Sitter här och funderar lite... Jag har ju kört med ett"högkompstopplock" på... Kan det vara det som spökar? Att det "knastret/skramlet"jag hört är nån form av spikningar?
Jodå det händer,har bytt på alla tre motorerna. På den ena för att jag böt alla andra lager,på de andra för att det glappade.Nån som haft en Ilo som kolvbultsbussningen varit nött på?
Pm:a mig ett pris om du hittar ett... Har visserligen redan beställt både lager o kolvbult + lite annat bra att ha men det kan ju som det verkar vara bra att ha ett lager på"hyllan"56:an skrev: Hör du skramlet lite nu och då hela tiden bör det vara mekaniskt och förmodligen från kolvbulten.
Är du fortfarande intresserad av nållagret? I så fall letar jag fram det senare idag. Det blev inte av i går kväll...
Bytt nållagret och kolvbulten men skramlet är kvar!!! Grrr....JRA skrev:56:an skrev: Hör du skramlet lite nu och då hela tiden bör det vara mekaniskt och förmodligen från kolvbulten.
Dom känns tighta och ok...NiklasHögberg skrev:är de rätt kolvringar på kolven så de inte e dem som väsnas?
Ta bort svänghjul och tändplatta och kolla med en mätklocka om vevtappen kastar.JRA skrev:[Tändstiftet är fint oboj-brunt... Bägge hålen i luftburken öppna..
Har åkt en 7 mil idag men jag blev trött.... Men inte lika trött som moppen... Så fort det börjar luta uppför så saktar den ner och den saktar ner ordentligt! Tändningen "påställd" Den är grymt trött alltså! Lite lite nerför däremot så blir det en 55km/h! Men då uppstår nästa fenomen! Det skramlar hårt! På låga varv inget skrammel!
Hann ju bara provköra lite idag innan regnet kom men efter kranbyte och tankstädningen så verkade den vara starkare! Han kanske fick för lite bränsle och blev svag pga av det? Ska köra mer i morgon, Kan ta en sväng förbi vid dig om du är hemma så får du lyssna på"tröskverket"?Cobra5000 skrev:Ta bort svänghjul och tändplatta och kolla med en mätklocka om vevtappen kastar.JRA skrev:[Tändstiftet är fint oboj-brunt... Bägge hålen i luftburken öppna..
Har åkt en 7 mil idag men jag blev trött.... Men inte lika trött som moppen... Så fort det börjar luta uppför så saktar den ner och den saktar ner ordentligt! Tändningen "påställd" Den är grymt trött alltså! Lite lite nerför däremot så blir det en 55km/h! Men då uppstår nästa fenomen! Det skramlar hårt! På låga varv inget skrammel!
Testa med en annan cylinder, topp och och kolv.
Rostskadat ram/vevlager ?
Vad menar du med tändningen "påställd" ?
Finns det kanske någon liten vändkant i cylindern?Cobra5000 skrev:Ta bort svänghjul och tändplatta och kolla med en mätklocka om vevtappen kastar.JRA skrev:[Tändstiftet är fint oboj-brunt... Bägge hålen i luftburken öppna..
Har åkt en 7 mil idag men jag blev trött.... Men inte lika trött som moppen... Så fort det börjar luta uppför så saktar den ner och den saktar ner ordentligt! Tändningen "påställd" Den är grymt trött alltså! Lite lite nerför däremot så blir det en 55km/h! Men då uppstår nästa fenomen! Det skramlar hårt! På låga varv inget skrammel!
Testa med en annan cylinder, topp och och kolv.
Rostskadat ram/vevlager ?
Vad menar du med tändningen "påställd" ?
Låter en sliten transkedja även när den belastas?erlan skrev:du har inte samma problem sim niklas högberg, att transkedjan är sliten?
erlan
Toppen! Fullkomligt lysande om du har lust att titta på den! 2-3 veckor väntetid är ju inga problem för min del. Tänkte byta cyl + kolv som en sista koll i dag... Pm:a mig ditt telefonnummer så kanske jag kan ringa dig i helgen?56:an skrev:Jag kan men du får skicka motorn i bästa fall 10 kg paket schenker men då kanske något måste strippas ex. vis tändmagneten. Just nu ett moppejobb + ett på tur så det kan dröja ett par-tre veckor innan start. Måste göra mer än greja mopeder. Ibland orkar jag ibland inte...