56:an skrev:Säj nåt om energipolitiken så lovar jag kommentera

Ja idag fredag så ringde en person från Telge Energi.
Han som ringde sa att de skulle bygga ut vattenkraften.
Jaså svarade jag, var då någonstans?
Ja det vet jag inte blev svaret.
Ska ni bygga ut de fyra skyddade älvarna frågade jag?
Vilka är de frågade han?
Du har ju ingen koll svarade jag.
Vi ska minska kolkraften i Sverige. Det är förbjudet att bygga kolkraftverk i Sverige sa han.
Ja det är ju bra men kolkraften i Sverige är ju minimal. Dessutom så är det inte förbjudet att bygga kolkraftverk i Sverige sa jag
Du har ju ingen koll sa jag.
Jag förstår hur du tänker sa han.
Bättre vore om vi byggde ut kärnkraften svarade jag.
Kärnkraft? Vi ska bara ha förnyelsebar miljövänlig energi från sol, vind och vatten sa han.
Men vindkraften är ju inte särskilt miljövänlig, det ska tillverkas, transporteras, fällas skog, byggas vägar, gjutas betong och allt detta ger ju utsläpp av CO2 svarade jag.
Titta på Tyskland där avvecklar man kärnkraften, bygger vindkraftverk men för att tillgången på el måste finnas hela tiden så bygger man kolkraftverk och importerar kärnkraftsel från Frankrike. Är det bra? sa jag.
Jag förstår hur du tänker sa han. Men det är ju Vattenfall som bygger kolkraftverken och det ska förbjudas sa han.
Tja bygger inte Vattenfall dessa kolkraftverk så bygger någon annan de. Hur ska de annars få tillgång till el sa jag.
Och hur ska vi få el i Sverige när det inte blåser och solen inte skiner och vi bara har vattenkraft kvar sa jag.
Jag tror inte att vi kommer längre sa han.
Nej vi gör nog inte det sa jag.
Hej, hej.