Klar verkar man aldrig bli.
Så mopeden gick hyfsat under dagen då jag la upp sista inlägget. På första riktiga turen dog den dock efter 1 km och sen fick jag den inte att hå bra igen.
Kunde inte för nått i världen fatta vad felet var då motorn var nyrenoverad och förgasaren ny.
Montera av förgasaren (bingkopia), bytte ut alla delar i den till NTS, slipade bort ojämnheter I flottörhuset och bytte insugspackningar. Nu borde den gå bra men icke!
Fick kontakt med en man i en grannkommunen som renoverar Sachs och jag bad honom se över motorn en gång för alla så jag kan börja åka innan sommaren är helt slut.
Han klyvde motorn och nu uppdagades en del. Motorrenoveringen som jag låtit göra på JD-Garage visade sig vara en riktig blåsning rakt igenom!!!
Veven var glapp i alla riktningar, lagren var dåliga (skulle bytts), packboxar var felmonterade och skadade, kicken felmonterad, blocken som bytts var ena halvan från 1961 och den andra från 1980 vilket gav dålig passform. Kopplingskorgen passade dåligt i blocket och var glapp, en blockhalva var också sprucken vid cylinderfoten, svänghjulet glappade likaså och förgasaren gick inte (trotts nya delar) att få ordning på.
Visst att det var snart 2 år sedan motorn renoverades men den har inte ens gått 2 km sedan dess. Och förgasaren var ny. Därför vill jag varna för JD-Garage som enligt mig gjort ett uselt jobb.
Nu har motorn kompatibla block som är hela, nya lager, nya packboxar, ny vev, allt schimsat korrekt, nytt kickgummi, nya packningar och en original Bing 17 mm kyrkport. Allt sitter på moppen tomgången är bra men regnet började ösa ner innan jag hann justera växlarna och testa. Håller tummarna och på återseende!