Sida 6 av 13
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Postat: 27 aug 2015, 20:11
av 56:an
felix83 skrev: Ett beprövat knep för att få i och ur kullager brukar ju vara två hylsor i lämplig storlek samt lite gängstång, muttrar och brickor.
Det är precis så jag menar. Alla gör vi vår egen vattenvälling som förstås är den allra bästa i jämförelsen med andras så därför kan det vara bäst och göra den enskilt för och inte göra någon annan lessen därför deras välling då skulle vara sämre
Fortsätt du med ditt mekande och berätta och fråga här det är bara roligt

Re: Nybörjarrenovering av Rex
Postat: 28 aug 2015, 22:42
av felix83
Efter några om och ett visst antal men så lyckades jag få av växelmekanismen från kickaxeln. Det som slutligen blev min räddning var plattan jag snodde ihop för att få grepp om kicken (men som inte fungerade). Nu gick det däremot geschwint!

- tmp_24796-1632075990.jpg (30.64 KiB) Visad 4179 gånger
Efter lite slipande med dremel-kopian och smärgelduk glider den fint på axeln utan att kärva. Nästa steg blir att plocka isär mekanismen ovanpå motorn för rengöring och bedömning av skick. Väl mött då!
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Postat: 28 aug 2015, 23:46
av 56:an
felix83 skrev: Nästa steg blir att plocka isär mekanismen ovanpå motorn för rengöring och bedömning av skick. Väl mött då!
Jodå, jag är med....
Måste vara världsrekord i servicevänlig växelmekanism det där

Re: Nybörjarrenovering av Rex
Postat: 29 aug 2015, 20:13
av felix83
56:an skrev:
Jodå, jag är med....
Måste vara världsrekord i servicevänlig växelmekanism det där

Vi får hoppas att det är en och annan som läser utan att skriva också! Vore det lnte lite tragiskt annars, för oss båda menar jag?

Den må vara servicevänlig, men smutsskyddad är den då rakt inte! Jösses vad skitigt det är där...
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Postat: 29 aug 2015, 21:16
av 56:an
Så klart din tråd är läst, det ser du ju själv
Nu ska jag avslöja nåt för dej.... När jag var tretton, fjorton nånting var det en ällre kille längre bort i radhusen som hade en sån Rex Sportmaster. Killen kallades för Nonne och det var hans femtonårsmoppe och jag tror den var ny. Jag minns också den mopeden hade nån krombåge vid motorn, tror det kallades "störtbåge". Redan då var mitt sinne för de tekniska tingen väl utvecklats och jag studerade noga när Nonne la i växeln och skulle köra iväg. Men riktigt var som försegick kunde jag inte se för den där växelmekanismen var täckt med gummibälg där bara armen till växelspaken stack ut.
Så nu vet du det, att det var tänkt från början att det inte skulle bli skitigt där för det egentligen ska finnas en gummibälg som skyddar växelmekanismen
Vän av ordning kanske protesterar men hur det var på Fram/King vet jag inte riktigt men på Rex var det så.
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Postat: 02 sep 2015, 11:53
av felix83
Nå, på min motor har det förmodligen inte suttit något gummiskydd för växelmekanismen på många herrans år, så här såg den ut när jag plockat isär den:

- tmp_1995-DSC_0001~2_resize_20150902_073651~21632075990.jpg (60.62 KiB) Visad 4059 gånger
Och så här blev den efter lite rengöring:

- tmp_1995-DSC_0003~2_resize_20150902_073651~21364693933.jpg (48.49 KiB) Visad 4059 gånger
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Postat: 02 sep 2015, 11:54
av felix83
Motorblocket fick samma behandling:

- tmp_1995-DSC_0004~2_resize_20150902_073651~2290272773.jpg (57.54 KiB) Visad 4057 gånger
Efter:

- tmp_1995-DSC_0005~2_resize_20150902_073652~2-414905388.jpg (48.33 KiB) Visad 4057 gånger
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Postat: 02 sep 2015, 12:03
av felix83
I samma veva som jag rengjorde blocket så märkte jag att spelet i axeln till kopplingsarmen var väldigt stort, så den demonterades tillsammans med sin lagring. Så här ovalt blir hålet efter lång och trogen tjänst:

- tmp_1995-1402727275.jpg (21.83 KiB) Visad 4051 gånger
Även lagringen i blocket är ganska oval:

- tmp_1995--2088003789.jpg (32.66 KiB) Visad 4051 gånger
I den bästa av världar så hade jag haft tillgång till svarv och bronsämne så jag kunnat svarva en ny bussning, men eftersom denna värld ser ut som den gör så har jag inte det. Och dessutom kan jag inte svarva...
Så det blir lite vedbodsmeck av det, jag tänker helt enkelt vända på lagringen så axeln hamnar i rätt läge. När den är helt utsliten, om femtio år till, så får jag väl lära mig svarva!
Jag misstänker också att den utslitna bussningar är en del av skälet till att skruvarna till kopplingen är så långt inskruvade.
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Postat: 02 sep 2015, 21:43
av 56:an
Jag kommer ihåg det var väldigt hård koppling på dom där och kopplingsarmen gick ofta sönder.
Om det går och ställa fjäderspänningen på skruvarna vet jag inte men om det gör det är det precis samma princip som HVA 118-120cc och Husqvarna Silverpilen.
Ska jag mecka med en sån där så är jag nog lite försiktig med och spänna fjädrarna för hårt men mer noga med och se till att stålytorna är inte är för hala utan rugga upp ytan med lite smärgelduk. Sen måste man också se till stållamellerna är helt plana och att inte den yttre tryckplattan kastar när man kickar men kopplingen intryckt.
Lycka till, du är så flitig här så därför måste du också ha svar

Re: Nybörjarrenovering av Rex
Postat: 12 sep 2015, 22:40
av felix83
Har varken haft tid eller lust att meka något vidare de senaste dagarna, min energi har istället gått åt till barn, nytt jobb och förkylning, inte nödvändigtvis i den ordningen. Nå, ikväll fick jag äntligen lusten åter och begav mig ut i verkstaden. Och nu har jag glädjen att meddela att motorn är isär, i alla fall så mycket som jag ämnar plocka isär den. Så här ser den ut för tillfället:

- tmp_2162-1632075990.jpg (47.15 KiB) Visad 3946 gånger
Vi apotekare är ett noggrant släkte!
Återstår att lägga en beställning på de delar som behöver införskaffas, samt köpa kemisk metall och fixa styrbulten till växelmekanismen.
Jag såg även nu att min renoveringstråd har över 2000 visningar! Mycket glädjande!
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Postat: 13 sep 2015, 07:52
av selma
felix83 skrev:Har varken haft tid eller lust att meka något vidare de senaste dagarna, min energi har istället gått åt till barn, nytt jobb och förkylning, inte nödvändigtvis i den ordningen. Nå, ikväll fick jag äntligen lusten åter och begav mig ut i verkstaden. Och nu har jag glädjen att meddela att motorn är isär, i alla fall så mycket som jag ämnar plocka isär den. Så här ser den ut för tillfället:
tmp_2162-1632075990.jpg
Vi apotekare är ett noggrant släkte!
Återstår att lägga en beställning på de delar som behöver införskaffas, samt köpa kemisk metall och fixa styrbulten till växelmekanismen.
Jag såg även nu att min renoveringstråd har över 2000 visningar! Mycket glädjande!
Har var det ordning o reda,är dom numrerade i ordning åxå

Re: Nybörjarrenovering av Rex
Postat: 13 sep 2015, 09:46
av erlan
jag har inte följt tråden så ofta. men kan ge ett par tips till den som är intreserad.
verkstadstekniska skolor tar oftast (men inte alltid) in jobb.
kolla med en sån om dom kan hjälpa till med liknade bussningar, ovala hål och liknande.
gummidetaljer som är omöjliga att ersätta med nya går att tillverka i låga serier.
man behöver en detalj som är tillräckligt hel för att rita av i ett CAD-program. sen skriver man ut en gjutform i 3Dskrivare.
gjutformen skickar man till Kina och får tillbaka upp till 30 detaljer.
i valfri materialkvalitet. sen får man skriva ut en ny form.
antagligen går det att printa ut gummibälgar direkt, nen jag gissar det blir sämre kvalitet.
erlan
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Postat: 13 sep 2015, 19:19
av felix83
selma skrev:Har var det ordning o reda,är dom numrerade i ordning åxå

Nej, men väl tydligt uppmärkta vad de hör till och i många fall med förtydligande bilder i telefonen! Jag har lärt mig den hårda vägen att i samma sekund man tänker tanken "det där kommer jag komma ihåg hur det satt!" så är man rökt.

Re: Nybörjarrenovering av Rex
Postat: 13 sep 2015, 19:24
av felix83
erlan skrev:jag har inte följt tråden så ofta. men kan ge ett par tips till den som är intreserad.
verkstadstekniska skolor tar oftast (men inte alltid) in jobb.
kolla med en sån om dom kan hjälpa till med liknade bussningar, ovala hål och liknande.
gummidetaljer som är omöjliga att ersätta med nya går att tillverka i låga serier.
man behöver en detalj som är tillräckligt hel för att rita av i ett CAD-program. sen skriver man ut en gjutform i 3Dskrivare.
gjutformen skickar man till Kina och får tillbaka upp till 30 detaljer.
i valfri materialkvalitet. sen får man skriva ut en ny form.
antagligen går det att printa ut gummibälgar direkt, nen jag gissar det blir sämre kvalitet.
erlan
Tack för tipsen! Dessvärre verkar det inte finnas någon verkstadsteknisk utbildning i närheten, men jag ska höra mig för på lite småföretag inom branschen, kanske någon kan tänka sig att svarva en bussning för lite kaffepengar.
Gummidamasken har jag ju inget att utgå ifrån, dessutom är det synd att dölja växlingsmekanismen då den utgör ett litet konstverk i sig. Art deco möter Bauhaus, på något vis.
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Postat: 13 sep 2015, 21:03
av Mattis
Har faktist haft gummidamasken på en motor jag haft. Tyvärr var det bara slamsor kvar av den. Om det beror på att den inte tålde fettet som någon smörjt med eller torkat ut någon gång vet jag inte. Tyvärr inget att använda som mall så den åkte i sopan.
Fördelen om man kör trimmat och utan luftfilter är att mekanismen smörjs av att den gärna spottar tillbaka lite oljeblandat
