Renovering av Zundapp 125cc motor.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Micke S »

Ja det är lätt att det nyper och mina satt också för djäkla hårt på vevtapparna. Så när jag monterar så börjar jag med att fega och mäta tappen och lagren så att jag vet att det kan gå utan problem. Det har jag redan kontrollerat på motorn. Sedan läggs veven i frysen och monteras med dragverktyg i höger blockhalva som har lagret monterat redan. Under tiden hinner veven bli varmare när man plockar i annat i blocket så vänstra tappen får en omgång kylpray och olja innan den blockhalvan med lager läggs på. Det viktigaste är dock att ha verktyg som ligger mot innerringen när man dra dit blockhalvan. Man drar lätt med upp till något tons kraft, så är axeln bara inoljad så glider lagret på utan problem även om det är presspassning.

Med magnetlager få man göra på lite annat sätt. Först montera ytterringen i blocket och sedan dra på lager med innerbana på veven när den är lös. När det är gjort är det bara att lägga på blockhalvan genom att det inte finns något motstånd.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE

Inlägg av HSE »

Drog av lagerbanorna från vevaxeln med fastrostade lager som satt i motorn, själva axlarna på den var blanka och fina så det var bara själva lagren som rostat :shock: De banorna gled av fint med avdragare.
Zundapp motor vevaxel 002.JPG
Zundapp motor vevaxel 002.JPG (127.32 KiB) Visad 3520 gånger
Efter jag polerat axlarna på det andra vevpartiet så visade det sig vid kontroll att kullagren jag hade hemma är lagom tajta på axlarna så det hade fungerat med dem. Men nu har jag ju beställt magnetlager så det får bli dem jag använder...
Zundapp motor vevaxel 001.JPG
Zundapp motor vevaxel 001.JPG (125.6 KiB) Visad 3520 gånger
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Ser att det är gjort lika som på min. Man har tagit upp bara tagit upp ett (1) hålpar för balansering och som är så stora att de nästan spräcker godset i skinkorna.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

udda sätt att balansera på.
man kan ju undra om det ligger nån tanke bakom, när det är ett kvalitetsmärke som zyndapp som gör så. det känns ju inte som dom skulle snåla på ett borrhål.......eller....?

hyr väger en sån vev in om man lägger den på ett par linjaler?

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Kollade inte innan jag delade veven och jag har inte kolv m.m. så att jag kan räkna ut verklig balansfaktor. cocos_acc.gif Men det är ju originalgrejor som ska dit så jag kollar då att det ligger runt 50% som det ska.

Nu är blockdelarna tvättade och klara för lagermontage. Jag tycker att tvätten fungerade mycket bättre denna gång både på att göra rent snabbare och att aluminium blev blankt. Jag körde 30 minuter. Det kan bero på att jag hällde i en kvarts kryddpåse med citronsyra tillsammans med handdiskmedel.

Här ser man hur skiten kokar bort även i skruvhål.
Bilagor
20161231_165506.jpg
20161231_171852.jpg
20161231_172750.jpg
HSE

Inlägg av HSE »

Stort bad det där. Mitt är mest för förgasare och dy. Ytterligare en sak om jag saknar från jobbet är att låna deras tvättmaskin. Mest saknar jag nog TIG svetsen och pressen. Kan pressa några ton själv men det räcker inte alltid...
Användarens profilbild
GlobalNomad

Inlägg av GlobalNomad »

Micke S: Innhandlade du Gen2 cyllen eller den äldre tillverkningen?
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Den går direkt till Tivedens motor för bearbetning så jag ser den inte på ett tag.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

HSE skrev:Stort bad det där. Mitt är mest för förgasare och dy. Ytterligare en sak om jag saknar från jobbet är att låna deras tvättmaskin. Mest saknar jag nog TIG svetsen och pressen. Kan pressa några ton själv men det räcker inte alltid...
Jag köpte min press på Biltema för något år sedan och är nöjd med den. Jag hade läst både ris och ros om dem bl.a. att kolven inte går tillbaka av sig själv när man lättar på trycket. Men som tur är så går den bra och kolvreturen fungerar som den ska. När jag köpte den så testade jag att den klarade högt tryck med ett prov till 17 ton. Det var egentligen dumt för det är ett farligt högt tryck så jag hade handskar och integralhjälm på mig utifall något skulle brista och komma farande som en projektil :shock:

Tvätten fungerar också bra men har en defekt att det inte går att slå på UL-funktionen med touchknappen på framsidan. Jag krånglar inte med att skicka tillbaka den för tillslaget fungerar varje gång om man samtidigt håller in huvudbrytaren på baksidan. När jag påtalade det för säljaren som svarade på den absolut sämsta Engelska man kan tänka sig sa de att det var helt normal :mrgreen: Jag slår i 50 gradigt varmvatten när den används för att slippa en timmes uppvärmningstid eller vad det skulle ta annars. Det inbyggda elementet är på 600 W. För säkerhets skull mätte jag upp att skyddsjorden är kopplad vilket den är. På en 3-fas plasmaskärare som jag köpte direkt från Kina fanns det inte ens en ledning för skyddsjord i kabeln så jag bytte ut kabeln.

När man lyfter upp saker ur tvätten är de förstås lika varma som vattnet, 50 grader. Det gör att vattnet dunstar bort direkt så att det inte bildas rost. Det var en trevlig upptäckt. Om det ändå blir lite vatten kvar i något skrymsle så år det bara att blåsa med tryckluft så förvinner det på en gång.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000023270/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bilagor
15846.jpg
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

erlan skrev:udda sätt att balansera på.
man kan ju undra om det ligger nån tanke bakom, när det är ett kvalitetsmärke som zyndapp som gör så. det känns ju inte som dom skulle snåla på ett borrhål.......eller....?

hyr väger en sån vev in om man lägger den på ett par linjaler?

erlan
"Kollade inte innan jag delade veven och jag har inte kolv m.m. så att jag kan räkna ut verklig balansfaktor. cocos_acc.gif Men det är ju originalgrejor som ska dit så jag kollar då att det ligger runt 50% som det ska."

rätt balansfaktor ger väl bara statisk balans? det finns väl nåt som heter dynamisk balans?
och den måste väl mätas under rotation om inte jag minns fel?

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Ja det stämmer men jag känner inte till att man mäter dynamisk balans på 1-cylindriga vevaxlar. Det kanske finns någon som gör men normalt behöver man nog bara göra det på breda detaljer. Jag har t.ex. alltid balanserat MC-hjul statiskt och inte kunna känna minsta tendens till obalans upp till 300 km/h. Givetvis på Autobahn...

För att balansera en vevaxel för 1 cyl ställs man inför en del utmaningar. Den första är att det inte är möjligt att få perfekt balans i en sådan så det kanske man inte ska kalla utmaning. Man kan bara minska obalansen till en viss nivå och flytta riktningen på obalansen. Nästa sak är att man inte på förhand kan veta att balansfaktorn ska vara 50% eller något annat värde. Runt 50% är dock inte fel och det som anses vara det normala. Men det kan lika gärna vara så att 40% eller 60% eller mer extrema värden skulle ge ett bättre resultat när man kör fordonet. En mängd saker spelar in som t.ex. vevaxelns uppbyggnad och motorupphängning m.m.

Den sista utmaningen blir sedan att ta upp lättningshål i vevaxeln eller ta upp hål och montera wolframpluggar med presspassning. Har man då en Zundappvev som har härdade vevskinkor så blir det stora problem att kunna borra hålen. Jag har testat med Koboltborrar (Julaskit som faktiskt går bra att borra härdade bromsskivor med) och Dormer TIN-borrar och SKF koboltlegerad pinnfräs. Inget av dem lyckades gör mer än lite skrapmärken. Så på en sådan vev och i ett hobbygarage är man nästan hänvisad till att avverka med vinkelslip och det vill man inte göra, speciellt inte när den optimala balansfaktorn är okänd.

Jag gjorde ju iordning en 5vx Zundappvev med Honda NSR50 stake. Tanken var att lägga den på 55% balansfaktor för att premiera mycket höga varvtal. Men det gick som sagt inte att få bort material. Så jag jämförde med en Ritovev och det visade sig att Ritoveven låg en bit under 50% och Zundappveven också under men mycket närmare 50% så den fick vara. Jag vet att vissa har rapporterat problem med balansen i Ritovevar men jag har kört dem i flera egna motorer upp till långt långt över 10000 rpm och aldrig haft problem eller kunnat känna något onormalt.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Här är en KS125 som inte låter pigg direkt men förmodligen går ganska bra ändå med 22,5 hp. Det hörs att den skulle må bra av att få ett retarderande tändsystem. Varvtalsområdet är trots allt ganska stort och blir det fel med fast tändpunkt.

Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

prova att skarpslipa en instalationsborr/betongborr så ska du se att det går att borra i rätt så hårda material.

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Tack för tips ! thumb_up Jag har en diamantskiva som jag kan montera i Högbofräsen. Då kan jag passa på att slipa hårdmetallskär till färgskrapor samtidigt. Sedan finns ju riktigt stora borrar med hårdmetallspets om man behöver, de som är till slagborrhammare fast de behöver förstås också slipas även om de är nya.

Det var en bit bortslagen i motorblocket. :shock: Så jag byggde upp nytt material med TIGen. Det går att putsa till bättre om man vill... På bilden är lagningen bara tillsnyggad lite med en fil.

Tätningsytan mot transmissionskåpan är ganska ful så den kommer att planas lite med smärgelark på ett ritsbord. Det är egentligen inte kritiskt genom att jag inte använder packningar utan Loctite rosa flänstätning som är lätt att torka bort det som tränger ut.
Bilagor
20170101_143254.jpg
20170101_151233.jpg
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Pipa fixad. Inte min på bilden men jag får hem en precis likadan.
Bilagor
125 avgas.jpg
125 avgas.jpg (98.31 KiB) Visad 3323 gånger
Skriv svar