Sida 6 av 8

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 27 okt 2017, 00:21
av Jesse_James
Mariestad skrev:Ny reggad och läst alla sidor.
Är bara att skrota skiten..... :D

Jag hatade maxi när jag var 15 för 22 årsen.

Men nu vill jag ha en själv efter läst din tråd.
Ja visst är den cool bara för att den är så o-cool. :D

Den väger bara runt 42kg, hälften mot vad DT:n jag hade vägde, vikt är ju också effekt 8)
Spar ca 6hk mot DT:n och 4-5hk mot en Dakota eller Zundapp på det för samma vikt effekt förhållande på en lagom tjock gubbe om man får ut runt 15hk på denna som är grundmålet. :D :wink:
Sedan förlorar man säkert en del på den enkla slirkopplingen jmf med ett smalare effektband och högre effekt som man kan ha med växellåda.
Det beror naturligtvis också på hur brett effekt band man får ut, men lite kul är det att prova något annat.
Man får vara lite försiktig med avgas duration t ex och låta pipan tvångsmata det hela med lite lägre effekt som resultat är filosofin för att få lite bredare effektband.

De kör tydligen race med de här gubb mopparna, antagligen därför man kan få tag på den koppling jag skaffat t ex:
https://www.youtube.com/watch?v=XUl8jUoygAo&t=228s
Låter som när man kör motorsåg :mrgreen:

Här är fler roliga klipp på ibland obskyrare viktkompensationer:
https://www.youtube.com/watch?v=zRq7I9HuqLw
https://www.youtube.com/watch?v=L1Pu5Mu ... 5s&index=2

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 06 nov 2017, 00:04
av Jesse_James
Idag monterade jag kopplingen och kickkåpan samt började med HPI tändsystemet.
Kopplingen hade onekligen lite justeringsmöjligheter. Vi börjar med den som den är, dvs 7500rpm så får vi se om vi behöver justera ner sedan:
Bild

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 06 nov 2017, 12:08
av Micke S
Intressant !

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 06 nov 2017, 20:38
av Coolvette
Jesse_James skrev:Idag monterade jag kopplingen och kickkåpan samt började med HPI tändsystemet.
Kopplingen hade onekligen lite justeringsmöjligheter. Vi börjar med den som den är, dvs 7500rpm så får vi se om vi behöver justera ner sedan:
Bild
Ser seriöst ut.
Maxin saknar väl variator så ändringen i utväxling sker enbart genom det minskade sliret på kopplingen?

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 06 nov 2017, 22:09
av T M
:twisted:
Intressant koppling med nl läsövning, dock overkill för jaget :lol:
Antar att du hittat detta?
http://www.mopedarmy.com/wiki/Clutch_tuning" onclick="window.open(this.href);return false;

C V: Kopplingen har inget att göra med utväxlingen, det är vikt på slungorna och hårdhet på fjädrar som bestämmer vid vilket varvtal det greppar

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 07 nov 2017, 16:52
av Jesse_James
Coolvette skrev: Maxin saknar väl variator så ändringen i utväxling sker enbart genom det minskade sliret på kopplingen?
Japp!

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 10 nov 2017, 00:49
av Jesse_James
Vad pysslar dåren med nu då? Slangklämmor och hårda förkromade kopparrör? Varför är han så knasig?
Bild

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 10 nov 2017, 01:46
av Jesse_James
Nja kanske inte.
Bild

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 10 nov 2017, 02:10
av Jesse_James
Ett hål för en fjäder är klar:
Bild

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 10 nov 2017, 02:45
av Jesse_James
Det blev vackert med klarlack:
Bild

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 10 nov 2017, 03:06
av Jesse_James
Nu börjar man förstå slangklämman och pinnen (ful är klämman hur som helst och det måste fixas senare med ett tiggat fäste). Pinnen däremot kommer att bli bra 8)
Man kan också se att jag rostskyddat plåten med brunt kladd.
Sablar var tjock pipan är :shock: 8) Blir det här verkligen moderat viktanpassat?? :oops:
Bild

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 10 nov 2017, 04:15
av Jesse_James
Nu förstår man fullt ut idén.

Bild

Det är dels en hållare för ljuddämparen, men framförallt en hållare till väskan som jag fått efter min farfar 8)
I den där kan jag ha extra bensin för längre moppe rallyn och lite mat 8)

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 12 nov 2017, 12:27
av Micke S
Mycket fint gjort !

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 15 nov 2017, 18:16
av Jesse_James
Har monterat cylindern, reedblocket och förgasaren.
Mätte kolvspelet och ringgapet med bladmått så de var ok.
Locktite:ade också skruvarna som håller reedbladen.
Tratten mynnar inne i luftfiltret. Helst hade man kört med öppen tratt men grejorna ska inte slitas i onödan heller :D
Blir en fröjd att byta munstycken och skruva med förgasaren, den kommer inte att behöva demonteras vid ombestyckning :D
Det sitter ett inbyggt bränslefilter i banjoanslutningen också.

Bild
Bild
Bild

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 15 nov 2017, 18:23
av Sydstatare
Blir för jäkla fränt o snyggt ju