Hmm... Har efter ett tag nu tagit mig i kragen och satt ihop hela motorn och satt tillbaka den i mopeden. Tog ett tag för det kom mycket annat i mellan...
Fick det till sist att inte läcka nån olja, så satte ihop allt, men hade problem med att ställa tändningen. Enligt tvåtaktsboken ska Express bara ha 1.5-2mm förtändning? Om jag justerar dem max så blir det ändå inte mindre än ca 2.5-3 mm före... Och jag vet att den inte stod där innan. Tyvärr hade jag bara markerat tändningen med en tuschpenna, som hade suddats ut, men jag minns att den stod lite innan "mitten" av inställningsspåret. Vilket blir ganska rejäl förtändning. Brytaravståndet satte jag till ca 0.4 som boken sa.
Trampade runder lite och fick den till att puffa till lite, men inte mycket mer, satte sedan ner tändningen till där jag tror den var ungefär innan, och då spottade den till lite mer och startade
Så bra, tänkte jag, och körde några hundra meter innan jag vände, den gick väll inte helt 110% men tror den hade gjort det med lite mer finjustering av tändningen. Men, på hemvägen skulle jag kolla bak och se hur bakdäcket såg ut med luft och så, och helt plötsligt kom det en stor rökpuff, och motorn började spotta och hosta, stannade, och motorn vräkte ur sig olja på asfalten... Exakt samma som den gjorde innan jag delade den alltså
Undrar vad som hänt, men gissar på att blockpackningen antingen krympt igen av värmen i motorn och spruckit, eller att samma packbox som innan åter igen har lossnat och ramlat ut i växlellådan... Fruktansvärt surt detta, för nu måste jag dela alltihopa igen och göra om... Värst är att dela kopplingen, svårt att göra själv.
Jag blir så trött på den...