Mumkas skrev: ↑03 dec 2025, 17:28
Det första blir att lacka blocket, sen montera lagerbanor.
Att montera lagerbanor i ett målat block känns fel!
Bättre att kunna göra det utan att riskera skada någon lack om du värmer, pressar etc. Sen hade jag monterat ihopa allt, shimsat in alla spel, "skurit rent" packning en mellan blockhalvorna och därefter när allt lirar demonterat och lagt energi på blockets ytfinish som sista (planerade) åtgärd innan slutmonteringen.
Skåning skrev: ↑08 dec 2025, 17:01Att montera lagerbanor i ett målat block känns fel!
Bättre att kunna göra det utan att riskera skada någon lack om du värmer, pressar etc. Sen hade jag monterat ihopa allt, shimsat in alla spel, "skurit rent" packning en mellan blockhalvorna och därefter när allt lirar demonterat och lagt energi på blockets ytfinish som sista (planerade) åtgärd innan slutmonteringen.
Jag kom faktiskt fram till samma slutsats igår när jag gjorde blocket lite mer lent att hålla i.
Kvalitén känns jättebra, men kanter behövde brytas lite med fin smärgelduk. Jag har vad som behövs och kräver värme för att montera, inklusive ett NOS SKF kopplingslager som jag ropade in på Tradera som ett bra att ha. Däremot vågar jag mig på att lacka blocket innan monteringen, särskilt som att jag inte behövt skära rent de svensktillverkade gula packningarna på mina andra två Sachsar och motorn kommer ändå se för fin ut i den här ratbruxen.
Konstaterar att det ska bli roligt att bygga ännu en motor och att det som började med en Sachs, nu kommer att bli tre. Samt att jag just nu har en rullande moped och den här 1159 som tilltänkt. Tvåpeten det hela började med känner sig nog övergiven i sin låda. Hur ska det här sluta?
Apollo 8037, klenstummis. MCB 1159 fetbrux som kan bli nåt roligt.
Thol skrev: ↑08 dec 2025, 18:13
Det slutar med att du köper en ram till för att 2 petaren inte ska känna sig utanför
Det skulle inte förvåna mig alls.
Är faktiskt lite sugen på en mystrimmad Sachs att ha i en vintermoped. I köpet av min 1159 fick jag med en 1134, men den ramen + lite till är bortlovat till en god vän. Tanken från början var att flytta KFS 50/4 till 1159, sen flytta tillbaka KS 50/2 till 8037, men fick lite feeling en sen kväll förra veckan att bygga en EKF.
Skåning skrev: ↑11 dec 2025, 16:08
Kan väl vara lämpligt att skaffa en 1248 ram att sätta 50/2 motorn i.
Ingen dum idé alls!
En Compact är en utmärkt vintermoped och särskilt då med handväxel. När jag var 15 förra gången smällde jag min sista Fram King, en Comet, i fronten på en bil som svängde vänster över min körbana. Då blev det en jättefin Compact fotväxlad 1252 i bärnsten som fick ta mig till skolan med kryckorna på pakethållaren. Det gick mycket bra i snömodden, men gipset på benet luckrades upp en del och fick läggas om igen.
Är lite nyfiken på de nya 3,5 cylindrar som just kommit och behåller tanken på en 1248.
Fick lite feeling i helgen och tummen ur med sånt som går att göra hemma i hobbyrummet. Kul att prova Isotrol för första gången, även om doften av julhyacinter blev överröstad ett tag.
Isotrolen är bra.
Men du kunde nog ha jobbat lite hårdare med stålborsten innan du la på första lagret lack, iallafall när det är rostflagor och lös lack.
Det blir bra.
Men ramen och fälgarna ser ut att klara sig med putsning med scotchbrite-duk och avtorkning med thinnertrasa, sedan Isotrol i två eller tre lager. Men lägg ganska tunt, för det vill gärna rinna om det blir för tjockt.
SS440-80 skrev: ↑16 dec 2025, 19:01
Det blir bra.
Men ramen och fälgarna ser ut att klara sig med putsning med scotchbrite-duk och avtorkning med thinnertrasa, sedan Isotrol i två eller tre lager. Men lägg ganska tunt, för det vill gärna rinna om det blir för tjockt.
Isotrol är jäkla speciellt. Luktar starkt av lösningsmedlet när man lackat och när det torkar, sen bara linolja. Rann inget när jag la ett lager, men den grova ytan håller nog i.
Hjulen till 1159 kommer att bli på nya fälgar i alu, med nya ekrar och större nav. Men räddar gärna framhjulet att använda på stummisen om jag hittar en hel bromssköld till Grimeca.
SS440-80 skrev: ↑16 dec 2025, 19:01
Det blir bra.
Lite bot och bättring. Går jag på mer med stålborsten eller slip, blir det ju plåtrent till slut. Men jag hade dock sett att det fanns en matt variant på den här färgen. Det ser lite konstigt ut för mig med den blanka ytan mot underlaget faktiskt. Särskilt på en hel moped.
Japp och är glad över att jag inte kunde bestämma vilken färg jag ville ha på ekipaget och gått loss med att blästra. Då skulle nästa problem bli ett måste att fixa småskavanker och bucklor komma som ett brev på posten. Det ser helt ok ut och jag testar härnäst på lasthållaren fram om jag kan bli vän med den blanka ytan.
Bekymret i hjärnan nu är pakethållaren bak som är en ny utan lack och den får kanske bo på balkongen över vintern, sen klarlack. Blir ett hiskeligt HPD av den här känner jag, men målet är ju nåt annat än originalrenovering ändå.