Medelålder på forumet

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Räknestickan var väl annars den riktiga high-techen på den tiden? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:Räknestickan var väl annars den riktiga high-techen på den tiden? :roll:
Ja den var flitigt använd, och den kunde man bära med sig, som man idag gör med miniräknare, Tidigare när jag var ung så hade man räknesnurra, också en kul grej, dom som var fena på den kunde räkna väldigt fort, jag jobbade på en snickerifabrik när jag var 15 och då kommer jag ihåg att där hade man sådana på kontoret. :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hade Världens första miniräknare, en "Curta" som jag ärvde efter farsan.
Såldes på Tradera för ett par år sedan för 5700:-

kolla likadan på länkarna, helgrymma :D

http://cgi.ebay.com/Curta-Calculator-Type-1-No-60562_W0QQitemZ290415174553QQcmdZViewItemQQptZCalculators?hash=item439e17e399

http://cgi.ebay.com/Vintage-Curta-Calculator-Type-1-In-Excellent-Condition_W0QQitemZ150424388566QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item2305fe03d6 <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag jobbade på en ingenjörsfirma en gång i tiden, när man gick och avvägde ledningar och vägar, räknade jag avvägningsprotokoll med räknesnurra. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Helkultiga är också de gamla Texas med röda siffror som man bara såg ordentligt i en viss vinkel... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var väl en sådan här du menade Conrad
:wink:
[IMG=http://img709.imageshack.us/img709/8696/cimg1918h.jpg][/IMG] <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->staff_gemini-1.gif
Skojade bara
:sorry:

Det kommer mera! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här kommer rätt bilder på min Abacus (ser att den också kan kallas för Soroban). Den är drygt 20 cm lång.
Antar att det var en sådan här du såg Conrad. :D
Jag tror att den ursprungligen kommer från Japan men är inte helt säker. De som kan räkna på dem brukar vara oerhört snabba i alla fall.

Bild
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och Janne, vem minns väl inte räknestickan. Kommer ni ihåg märket Faber-Castell? Jag tror fortfarande att jag kan räkna på min som var en modern variant när den köptes.

Ni som är unga, har ni koll på en räknesticka? :? Eller skallinjal?

Jag minns också de första miniräknarna med röda siffror. Tyvärr har jag ingen sådan kvar.

Räknesticka
Bild
Bild
Skallinjal
Bild

Nu vet jag att mycket av detta är offtopic men Jossan kanske kan flytta om lite om det behövs :D <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Samuel

Inlägg av Samuel »

pangerva skrev: Ni som är unga, har ni koll på en räknesticka? :? Eller skallinjal?
........ inte direkt :( :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Användarens profilbild
Leone

Inlägg av Leone »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->skallinjal har jag en, har också en bunte med gamla tabeller från 30-talet. men har aldrig använt en sticka=/ vår lärare talar om de hela tiden, kanske skulle bli att köpa en och prova lite gran.. fast min TI-84 från Texas instruments är antagligen liiiite snabbare :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jodå, både räknestickan och skallinjalen används fortfarande, måste ju hålla hjärnan igång,

dessa datorer fördummar folk, ingen kommer att kunna räkna i huvet om några år :evil: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Leone

Inlägg av Leone »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->se det från andra hållet tompa, ingen kommer behöva huvudräkning om några år :D

fast det lär ju inte försvinna, man spara mkt tid på att kunna tänka. räknar man mkt matte och så så är det nästan tvunget att man kan se ekvationerna i huvudet och tex bryta ur x eller derivera de direkt, utan räknesticka eller dator. det beror på vilken nivå man ligger på själv, jag använder mestadels min räknare när det e lite klurigare saker som skall räknas ut, tredjeroten ur 34,4^2-86^(22/7)... när det är lite lättare saker, räkna med någolunda jämna tal och vissa sinusbestämmelser så knäcker jag de hellre i huvudet, eller kanske med hjälp av papper och penna :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stående kulramen har jag en liknande jag fick 1951.
Den andra kulramen är snarlika Ryssarnas men deras har flera kulor och längre trådar som är krokiga mitt på och används liggande.
Jag provkörde stora elmotorer och generatorer på ASEA och då använde vi räknesticka när vi räknade ut motstånd i lindningar, ström och spänning. <!-- </EdIndex> --></div>
kondensatorn

Inlägg av kondensatorn »

alf-johan skrev:
NRoos skrev:Jag är rätt imponerad att du ändå är så aktiv här på forumet Affe. Nu kanske jag är lite dömande men dom flesta 70+ brukar inte ha nån aning hur man använder en dator. Inget illa menat Affe :)
Kan ju vara att jag har använt dator i en så där 15 år och inte känner mej äldre än 40 :worship:
jag är 38 men har inte petat på en dator före sensommaren 2009
:oops: mvh kondensatorn. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar