Medelålder på forumet
- JanneHagnell
- alf-johan
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Ja den var flitigt använd, och den kunde man bära med sig, som man idag gör med miniräknare, Tidigare när jag var ung så hade man räknesnurra, också en kul grej, dom som var fena på den kunde räkna väldigt fort, jag jobbade på en snickerifabrik när jag var 15 och då kommer jag ihåg att där hade man sådana på kontoret.JanneHagnell skrev:Räknestickan var väl annars den riktiga high-techen på den tiden?

min avatarbild : är min gamla "SUKA"
- pangerva
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hade Världens första miniräknare, en "Curta" som jag ärvde efter farsan.
Såldes på Tradera för ett par år sedan för 5700:-
kolla likadan på länkarna, helgrymma
http://cgi.ebay.com/Curta-Calculator-Type-1-No-60562_W0QQitemZ290415174553QQcmdZViewItemQQptZCalculators?hash=item439e17e399
http://cgi.ebay.com/Vintage-Curta-Calculator-Type-1-In-Excellent-Condition_W0QQitemZ150424388566QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item2305fe03d6 <!-- </EdIndex> --></div>
Såldes på Tradera för ett par år sedan för 5700:-
kolla likadan på länkarna, helgrymma

http://cgi.ebay.com/Curta-Calculator-Type-1-No-60562_W0QQitemZ290415174553QQcmdZViewItemQQptZCalculators?hash=item439e17e399
http://cgi.ebay.com/Vintage-Curta-Calculator-Type-1-In-Excellent-Condition_W0QQitemZ150424388566QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item2305fe03d6 <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
-
- JanneHagnell
- pangerva
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var väl en sådan här du menade Conrad

[IMG=http://img709.imageshack.us/img709/8696/cimg1918h.jpg][/IMG] <!-- </EdIndex> --></div>

[IMG=http://img709.imageshack.us/img709/8696/cimg1918h.jpg][/IMG] <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
- pangerva
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här kommer rätt bilder på min Abacus (ser att den också kan kallas för Soroban). Den är drygt 20 cm lång.
Antar att det var en sådan här du såg Conrad.
Jag tror att den ursprungligen kommer från Japan men är inte helt säker. De som kan räkna på dem brukar vara oerhört snabba i alla fall.

Antar att det var en sådan här du såg Conrad.

Jag tror att den ursprungligen kommer från Japan men är inte helt säker. De som kan räkna på dem brukar vara oerhört snabba i alla fall.

Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
- pangerva
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och Janne, vem minns väl inte räknestickan. Kommer ni ihåg märket Faber-Castell? Jag tror fortfarande att jag kan räkna på min som var en modern variant när den köptes.
Ni som är unga, har ni koll på en räknesticka?
Eller skallinjal?
Jag minns också de första miniräknarna med röda siffror. Tyvärr har jag ingen sådan kvar.
Räknesticka

Skallinjal

Nu vet jag att mycket av detta är
men Jossan kanske kan flytta om lite om det behövs
Ni som är unga, har ni koll på en räknesticka?

Jag minns också de första miniräknarna med röda siffror. Tyvärr har jag ingen sådan kvar.
Räknesticka

Skallinjal

Nu vet jag att mycket av detta är

Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->skallinjal har jag en, har också en bunte med gamla tabeller från 30-talet. men har aldrig använt en sticka=/ vår lärare talar om de hela tiden, kanske skulle bli att köpa en och prova lite gran.. fast min TI-84 från Texas instruments är antagligen liiiite snabbare

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->se det från andra hållet tompa, ingen kommer behöva huvudräkning om några år 
fast det lär ju inte försvinna, man spara mkt tid på att kunna tänka. räknar man mkt matte och så så är det nästan tvunget att man kan se ekvationerna i huvudet och tex bryta ur x eller derivera de direkt, utan räknesticka eller dator. det beror på vilken nivå man ligger på själv, jag använder mestadels min räknare när det e lite klurigare saker som skall räknas ut, tredjeroten ur 34,4^2-86^(22/7)... när det är lite lättare saker, räkna med någolunda jämna tal och vissa sinusbestämmelser så knäcker jag de hellre i huvudet, eller kanske med hjälp av papper och penna

fast det lär ju inte försvinna, man spara mkt tid på att kunna tänka. räknar man mkt matte och så så är det nästan tvunget att man kan se ekvationerna i huvudet och tex bryta ur x eller derivera de direkt, utan räknesticka eller dator. det beror på vilken nivå man ligger på själv, jag använder mestadels min räknare när det e lite klurigare saker som skall räknas ut, tredjeroten ur 34,4^2-86^(22/7)... när det är lite lättare saker, räkna med någolunda jämna tal och vissa sinusbestämmelser så knäcker jag de hellre i huvudet, eller kanske med hjälp av papper och penna

-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stående kulramen har jag en liknande jag fick 1951.
Den andra kulramen är snarlika Ryssarnas men deras har flera kulor och längre trådar som är krokiga mitt på och används liggande.
Jag provkörde stora elmotorer och generatorer på ASEA och då använde vi räknesticka när vi räknade ut motstånd i lindningar, ström och spänning. <!-- </EdIndex> --></div>
Den andra kulramen är snarlika Ryssarnas men deras har flera kulor och längre trådar som är krokiga mitt på och används liggande.
Jag provkörde stora elmotorer och generatorer på ASEA och då använde vi räknesticka när vi räknade ut motstånd i lindningar, ström och spänning. <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
mvh kondensatorn. <!-- </EdIndex> --></div>
jag är 38 men har inte petat på en dator före sensommaren 2009alf-johan skrev:Kan ju vara att jag har använt dator i en så där 15 år och inte känner mej äldre än 40NRoos skrev:Jag är rätt imponerad att du ändå är så aktiv här på forumet Affe. Nu kanske jag är lite dömande men dom flesta 70+ brukar inte ha nån aning hur man använder en dator. Inget illa menat Affe