Sachs 2vxl som dör!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
ylva

Inlägg av ylva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jepp! Borde nog hinna med det idag!
Någon som vet någonstans man kan införskaffa lödtenn?
Har claes ohlson det tex? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har ingen katalog tillhands men jag skulle bli fruktansvärt förvånad om
inte dom har lödtenn. har dom lödfett ochså så köp en burk sånt för säkerhets skull. ifall tändsystemet varit neroljat nån gång så kan det vara svårt att få tennet att "ta" på kablarna annars. ÖoB brukar ha lödtenn
här på trakten annars.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
pehje

Inlägg av pehje »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej.

Jag har en Crescent Saxoped Transport 1130 från 1955 med Sachs 50 2 KS och har ett liknande problem som Ylva. Är amatör (hade aldrig moped i ungdomen) och gillar problemen som dyker upp.

I somras gick den som en klocka i ett par veckor, start på första kicken, gick bra på både tomgång och full gas - tjänstgjorde som transportmoped. Jag körde mina första flermilsturer. Sedan plötsligt en dag bara dog den efter några sekunder eller någon minut.

Sedan dess har jag felsökt bensinflödet och tändningen men problemet kvarstår.

Tanken släpper in luft - det är inte det problemet. Har plockat isär hela bensinflödet (slangar, filter, förgasare, flottör etc - allt är rent och fint - bensin kommer fram).

Har gått igenom tändningen - brytarkontakter har rätt avstånd (ca 0,35mm), tändpunkten justerad genom vridning av tändplattan, nytt tändstift med 0,4-0,5mm gnistavstånd etc etc

Men problemet kvarstår.

Har börjat fundera på tex dåliga packningar - kan det läcka in luft någonstans ibland?

Tändkabel?

Tändspole?

Kondingen som ni diskuterar här var en ny idé - vad har den för funktion? Hur kan en dålig konding förklara Ylvas (och mitt) problem? Är det svårt att hitta rätt sorts konding till en sådan här motor? Vad ska den ha för prestanda (kapacitans) etc?

MVH från Järvsö där mopeden brukar bo!

/Per <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->99% av gångerna som en motor startar och går bra och sen dör så är det kondensatorn, hur man mäter det kan jag dock inte hjälpa dig med, jag hade ett problem liknande med en Zündapp då var det efter mycket om och men insugspackningen som var dålig, gjord av aluminium och det gjorde att det blev ett ånglås i insuget när den blev varm. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kondensatorn "lagrar" elektricitet som sedan används till gnista på tändstiftet. Om kondensatorn är dålig kan den fungera när den är kall för att lägga av när den blir varm. En moppe kan inte fungera utan kondensator.
Om du byter kondensator och väljer en typ där du måste löda vid monteringen - var försiktig så att den inte blir för varm när du löder. <!-- </EdIndex> --></div>
pehje

Inlägg av pehje »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Funderar på att byta hela tändplattan (?). Men den jag kan få tag på verkar inte ha tändkabel. Hur gör man för att sätta fast tändkabel i tändspolen? <!-- </EdIndex> --></div>
pehje

Inlägg av pehje »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har googlat lite - det ska tydligen gå att skruva fast/loss tändkabel i både tändhatt och spole om man håller i försiktigt med en liten polygrip tex. Är det heögjuten spole+kabel (nyare kopior?) kan man kapa kabeln och skarva istället. <!-- </EdIndex> --></div>
ponras
Kontakt:

Inlägg av ponras »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kan använda den tändkabel du har.Den är gängad i tändspolen. Men det kan ju vara idé att byta den med när du ändå håller på... <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
pehje

Inlägg av pehje »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har köpt ny tändplatta komplett med nya spolar, konding och tändkabel. Måste bara montera och även få dit en ny tändhatt. Lyckades inte rubba den gamla tändhatten genom att hålla i kabeln och skruva på hatten. Men vill ändå byta för att vara säker på att det är fräscha grejer.

Tändhattar verkar finnas i stål, bakelit eller gummi - vad ska man välja? <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kan även ha en tändhatt där kabeln skruvas fast via en skruv genom "tändstiftshålet". <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Norman skrev:Kondensatorn "lagrar" elektricitet som sedan används till gnista på tändstiftet.
Nja. Energin lagras i tändspolen, kondensatorn bromsar bara spänningsökningen när brytaren öppnas så den energin inte försvinner i form av en gnista på brytaren den korta stunden när brytargapet är så litet att det enkelt kan bli en gnista där. <!-- </EdIndex> --></div>
pehje

Inlägg av pehje »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har nu bytt till ny konding men det hjälpte inte. Tänker byta tändkabel också för att byta en sak i taget. Om det inte går blir det till att byta hela tändplattan... <!-- </EdIndex> --></div>
pehje

Inlägg av pehje »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Problemet löst!!!

Har ägnat hela dagen åt Saxopeden som dör. Har haft bra hjälp av en kunnig mekarkompis.

1. Bytte tändkabel och tändhatt. Hjälpte inte.
2. Justerade tändningen igen. Hjälpte inte.
3. Började misstänka bensinflödet igen nu när tändningen är felsökt och eliminerad som fel. Upptäckte märkliga fenomen kring flödet - sedermera upptäcktes hål i flottören.
4. Ny flottör av plast inköptes. Hjälpte inte. Nu absolut inget soppaflöde.
5. Analyserade noga. Upptäckte rost i styrålet i botten av flottörhuset. Rensade bort med 2mm borr i skruvdragaren (!)
6. MOTORN GÅR IGEN!!!

Ett års mystiskt felsökande och mycket ny kunskap. Hurra!

Se upp på vägarna!

Tack för hjälpen här. <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul att du fick igång den! ja ibland kan de vara de lilla som gör de :D <!-- </EdIndex> --></div>
ylva

Inlägg av ylva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hallå gott folk!
nu är jag tillbaka!
har fortfarande inte fått liv i moppen, efter att jag bytt kondningen var den tvärdöd och vägrade starta..
efter lite uppgivenhet har jag nu tagit tag i det igen och upptäckte att tändkabeln var helt av i tändhatten..
så nu har jag införskaffat ny hatt och kabel!
till problemet: kabeln i hatten var ju piece of cake.. men hur byter jag kabeln i motorn?
någon som har tips?
mvh ylva <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar