Sida 6 av 8

Postat: 19 jan 2011, 12:44
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:
NiklasHögberg skrev:
Pälle skrev:Härligt! Du ser, det går inte att låta bli att leka med mopeder...
nej det går inte låta bli. har ev en bruksmoppe av okänd modell på gång med 3 petad trampmotor på. trimmad o klar ca 70km/h i hastighet på den. 2000:- begärt. de e väl motorns värde ungefär. men risken e att ja köper på mig för mkt mopeder!
Då kan du alltid sälja vidare det du inte vill ha till oss på forumet :D För du verkar ju ha ett himla flyt med bra priser på mopparna.
e nog inte de att jag bara har flyt utan jag jagar lågprismoppar efterom jag ej har råd med färdiga fina mopeder utan kan endast köpa objekt. sugen på o hitta en enpetare tlll vettigt pris o ev sälja min 1279:a compacten får bli min bruksmaskin nu ett tag framåt!! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 jan 2011, 19:52
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->åter på operationsbordet med moppen. lyfte av cylindern idag. märkte litet läck vid toppen sen va kolvringarna slut totalt läckte även lite vid cylinderfoten. men nu skall den få nya ringar o packning.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 jan 2011, 12:46
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:fick kedjeskyddet idag tillmoppen. målade på lite färg på det samt plåten på andra sidan, sen fick kabelrännan lite färg den me. passa bra ihop blått o svart. så nu duger den fint te mig som bruksmoped. slipper ju trassla in byxorna i kedjan nu. tackar för de billykid!!

Bild Bild Bild





Hej Nicklas.. :!:

Ser att du fick dit kjedjeskyddet ser ju nice ut, kom att tänka på att detta är gjort till 3-VXL Typ 1252 så jag hört mig för om det skulle passa till din 2-VXL Tp:1248

Det går att sätta på 3-VXL kedjeskydd på en 2-VXL. Men man kan inte sätta ett kedjeskydd från 2VXL till 3-VXL då det inte passar så bra vid VXL-kåpan... :)

PS Satsa på en helt ny kolv...än att bara byta kolvringar, det blir inte mycket dyrare men tusan så mycket bättre.... 8) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 jan 2011, 13:26
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det är en orginal kolv som inte är nå direkt fel på så är den bättre än
nytillverkat skräp
bryt av en gammal kolvring och rengör spåren med
sen ska kolvbulten gå TRÖGT i kolven , leda ska den göra i stakbussningen
Har sett nya kolvar där bulten ramlar ur om man lutar kolven

Byt ringar så går den 30år till <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 jan 2011, 14:47
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:Om det är en orginal kolv som inte är nå direkt fel på så är den bättre än
nytillverkat skräp
bryt av en gammal kolvring och rengör spåren med
sen ska kolvbulten gå TRÖGT i kolven , leda ska den göra i stakbussningen
Har sett nya kolvar där bulten ramlar ur om man lutar kolven

Byt ringar så går den 30år till
Hmmm måste tilläga..glömde om den var standar orginal är bättre mot dito kopia. Braxen har rätt angende kolven.. hate-wall.gif <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 jan 2011, 18:13
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vet ej om de e originalkolv men den var ej speciellt sliten. däremot kass ringar. spåren rengjorda o motorn igång. men inte faen e den tät till vevhuset verkar det som. ryker som skam. troligen packningen mellan halvorna alternativt tätboxen på transsidan. kollade häromdagen om tätboxarna va täta o hade i bensin i vevhuset o de försvann ej något märkbart. men troligen e de läckage när motorn e varm o igång. vet ej riktigt. orkar faen inte klyva motorn i nu läget. men men lite extra olja skadar ju inte. bara tråkigt o fylla på växellådan mellan varven. när de blir så här tröttnar ja på de hela för ett tag. de e då man vill sälja o köpa annat eller byta mot ngt annat skoj. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 jan 2011, 19:50
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->sitter o funderar hur man ska göra med motorn på mopeden. antingen köra som den e ett tag, lite slö då den får lite olja från vxl lådan. eller klyva eländet o byta tätboxar o packning mellan halvorna. allt annat känns ju som de e i bra skick iaf. kanske passa på o shimsa utgående axel lite då med. men ja e ju inte supersugen på motorklyvning igen!! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 jan 2011, 20:01
av selma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:sitter o funderar hur man ska göra med motorn på mopeden. antingen köra som den e ett tag, lite slö då den får lite olja från vxl lådan. eller klyva eländet o byta tätboxar o packning mellan halvorna. allt annat känns ju som de e i bra skick iaf. kanske passa på o shimsa utgående axel lite då med. men ja e ju inte supersugen på motorklyvning igen!!
Kör på och renovera ett block under tiden,du har säkert något på hyllan.
Annars kostar inte ett 2vxl objekt många ören. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 jan 2011, 20:35
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
selma skrev:
NiklasHögberg skrev:sitter o funderar hur man ska göra med motorn på mopeden. antingen köra som den e ett tag, lite slö då den får lite olja från vxl lådan. eller klyva eländet o byta tätboxar o packning mellan halvorna. allt annat känns ju som de e i bra skick iaf. kanske passa på o shimsa utgående axel lite då med. men ja e ju inte supersugen på motorklyvning igen!!
Kör på och renovera ett block under tiden,du har säkert något på hyllan.
Annars kostar inte ett 2vxl objekt många ören.
tyvärr har ja inga block eller något sånt liggande så de som gäller är väl o fixa motorn jag har eller sälja moppen!! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 jan 2011, 22:24
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En 2 vxl motor klyver man på 1 timme om den sitter i ramen ifrån början. Så jag tycker nog du ska ta isär och slänga i friska prylar. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jan 2011, 10:59
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:En 2 vxl motor klyver man på 1 timme om den sitter i ramen ifrån början. Så jag tycker nog du ska ta isär och slänga i friska prylar.
jo rexxy jag vet att de e fort gjort. o att de ej kostar så mkt. men man ledsnar när den sitter ihop o man hjittar dolda fel. får se när man får energi o ta tag i den igen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jan 2011, 19:25
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->undra sa flundra hur man ska göra med denna motor. får väl klyva eländet på måndag o fara te rösebäcken o hämta packningssats o packboxar om moppen ska va värd ngt överhuvudtaget. en motor med haveri e ju inget värd. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 feb 2011, 21:52
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->då har man fått lite motovation igen att fixa motorn på compacten.har inhandlat packboxar o packningssats även ny nål o munstycke sånu e de bara o skruva o se om man får ordning på de hela!! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 feb 2011, 05:26
av Raketaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo ibland kan det bara kännas jobbigt med meket.. :) men tycker ändå det börjar lossna lite nu :wink: kanske gör en del att man börjar tro lite på våren igen..så påt igen niklas :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 feb 2011, 08:04
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketaren skrev:jo ibland kan det bara kännas jobbigt med meket.. :) men tycker ändå det börjar lossna lite nu :wink: kanske gör en del att man börjar tro lite på våren igen..så påt igen niklas :)
jo det är väl mopedväder som lockar att få liv i maskinerna o få dem körklara förstås. snart e de vår o finare väder! <!-- </EdIndex> --></div>