Sida 6 av 12
Postat: 15 maj 2011, 01:41
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Klicka på länken nedan och kolla in tandrullarna till vänster i lådan så får ni se att tre av de fyra tandrullarna har en kortare delningslängd. Överst till vänster av de fyra tandrullarna i en kvadrat är den tandrullen vi är vana vid här.
http://www.jlomuseum.nl/images/stationair/kast3.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 maj 2011, 02:53
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker det ser ut som att det är annan diameter på hålet också?
Ja måste leta i gömmorna, för jag kan nästan svära på att jag har ett sånt där drev, som jag trott varit till Husqvarna, men har för mig det inte har nån bussning i sig, kan ju minnas fel och att det är till Husqvarna, men jag har bara ägt två Hva äggmotorer i mitt liv, och det var många år sedan.
Hur ser drevet till Husqvarna ut? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 maj 2011, 11:09
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Hur ser drevet till Husqvarna ut?
Bläddra tillbaka till sidan 3!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 maj 2011, 19:21
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett nytt Synchroflex
pianoband säljs på Tradera. Ett nytt namn på en tandrem.
http://www.tradera.com/PIANOBAND-TILL-ILO-auktion_302484_133188465
Den auktionen ska jag följa. Säljaren bor i Bodafors och det ligger väl i trakterna av Vetlanda väl? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 maj 2011, 20:03
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag leder just nu

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 apr 2013, 23:05
av Hynboholm
Väcker denna tråden lite...
Jag ska byta rem på två Monarscooter nästa vecka behöver råd/instruktioner.
Hur går jag tillväga?
Postat: 13 apr 2013, 23:53
av 56:an
.......
Postat: 14 apr 2013, 06:14
av Hynboholm
Köpet är klart. 498:-/st på Tradera. (Ljus rem)
Det är själva bytet jag undrar över.
Jag har aldrig stött i en Ilomotor förut...
Finns det något jag måste se upp med, märkning el.dyl?
Krävs det specialverktyg?
Postat: 14 apr 2013, 06:41
av Lasse väss
Hynboholm skrev:Köpet är klart. 498:-/st på Tradera. (Ljus rem)
Det är själva bytet jag undrar över.
Jag har aldrig stött i en Ilomotor förut...
Finns det något jag måste se upp med, märkning el.dyl?
Krävs det specialverktyg?
Det är jättelätt, en vanlig skruvmejsel (eller en liten skruvdragare så går det fortare
Du ska bara ha bort kopplingskorgen 6 skruv och en låsring
Skruva ur dom 6st skruvarna och ta ur lamellerna.
Nu hittar du en låsring som ska bort (Låsringstång är bra då)
Ta bort kopplingskorgen
Gör rent och fint
Ta den nya remmen runt korgen och tryck tillbakelse
Montera lamellerna som dom satt vid demonteringen
Dra dom 6st skruvarna i botten..
Montera kåpan
Klart
Innan och efter

Postat: 14 apr 2013, 07:25
av Hynboholm
Tack Lasse, perfekt info!
Min har trampor så på den är ju enkelt att komma åt kåpan,
men den andra (min kollegas) är ju några år nyare = fotplattor,
och då blir nog demonteringen av fotplattorna det som tar mest tid...
Kollegans Scoot är ganska välanvänd och när jag plockade bort
tanken för rengörning och byte av bensinkran, så gick tre av fyra bult av...
Postat: 03 jun 2013, 20:40
av Pälle
Strålande
Hämtar själv en Monarped snart och misstänker att man åtminstone borde inspektera remmen!
Postat: 03 jun 2013, 21:19
av Hynboholm
Den jag bytte hade separerat på flera ställen.
Man såg rakt igenom den...

Postat: 22 jun 2013, 20:22
av Hynboholm
Idag har jag börjat med min lågmilade Monarscoot, -59 och 124mil.
Den ska få en rejäl rengörning/upputsning, och givetvis koll av remmen.
Men remmen måste väl vara bytt? Det står syncroflex på den och den är superfin!

Postat: 22 jun 2013, 20:35
av erlan
syncroflex kan det nog stå på orginalremmen ochså men i så fall är den nog spröd och inget att köra med. den rodnande färgtonen tyder på det. har dom den färgen så brukar dom tappa tänderna.
erlan
Postat: 22 jun 2013, 20:39
av Hynboholm
Ok, tack för svar erlan!
Då byter jag!