PipaZ - Suzuki K50 M från 1976. 1/8-13 TILLSALU!!!!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
PipaZ
Inlägg: 1060
Blev medlem: 16 jan 2011, 00:00
Ort: Mölltorp

Inlägg av PipaZ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ramnummer: K50-197152!
Motornummer: K50-198175!
Drevning: Bak 38 - Fram 16!
Cylinderdiameter: 50mm!

Någon mer info man behöver?
Dedär med dubbelmembran? Vad är det egentligen? För om ja kollar in i insugshålet så ser jag typ 2 olika portar och något som i mina ögon ser ut som en gummimatta/gummigrej i slutat av portarna. <!-- </EdIndex> --></div>
PipaZ
Inlägg: 1060
Blev medlem: 16 jan 2011, 00:00
Ort: Mölltorp

Inlägg av PipaZ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådär, skrev ner lite "Info" om mopeden.
Läs och Njut? slider_cheers.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Roos
Inlägg: 676
Blev medlem: 27 feb 2011, 00:00
Ort: Kilafors

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Membran= Reedventil om det är de du menar 8)

Dubbel = http://garage24.se/web/Moped/Reservdelar/Suzuki___Suzuki_Skoter/Suzuki_Motor/Membran_Suzuki_K50_%28SUZUKI__13150-35010%29-49008.aspx

Original = Har bara 1 slutande öppning och mindre insugshål :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trim :))))) den där får du endast köra på inhägnat område...eller hur är det nu igen. <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
PipaZ
Inlägg: 1060
Blev medlem: 16 jan 2011, 00:00
Ort: Mölltorp

Inlägg av PipaZ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Neifelheim skrev:Trim :))))) den där får du endast köra på inhägnat område...eller hur är det nu igen.
Jag är rädd om lämpet så de kommer det endast göras... Eller ja, på flygrakor o sådant. Kommer nog att köra lite i byn BARA för att prova :lol:


Lägger in en bild på det, inte så jättelätt att få en bra bild dock men....
Bild


Tack Raketaren för att du flyttade den till Projekt! slider_thankyou.gif



Äntligen! Mycket möda och stort besvär, men cylinder fick jag loss! Använder INTE våld, 5-56 funkade bra!
Bilder;
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Hade tänkt o tappa ur olja, så bilder kommer på den och bensinen.
Så får ni gissa vad som är vad :lol:

Några andra tips/råd på vad jag BÖR göra innan provstart/provkörning?

// PipaZ <!-- </EdIndex> --></div>
PipaZ
Inlägg: 1060
Blev medlem: 16 jan 2011, 00:00
Ort: Mölltorp

Inlägg av PipaZ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilken är Olja o vilken är Bensin?
Bild
Den vänstra bunken
Bild
Den högra bunken
Bild
Nya E10 bränslet kanske? :lol:


// PipaZ <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->höger bensin, vänster är olja:P <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det GB-glasspaket? Isåfall, låt inte bensinen ligga för länge där. Plasten blir som smör efter ett tag. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
PipaZ
Inlägg: 1060
Blev medlem: 16 jan 2011, 00:00
Ort: Mölltorp

Inlägg av PipaZ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Neifelheim skrev:höger bensin, vänster är olja:P
Kanske det. Låter några mer säga vad de tror först :)

Rexxy skrev:Är det GB-glasspaket? Isåfall, låt inte bensinen ligga för länge där. Plasten blir som smör efter ett tag. :roll:
Nopp, Triumph eller hur de stavas xD Men antar att det blir samma reaktion...
Tack för tipset!!!! <!-- </EdIndex> --></div>
Roos
Inlägg: 676
Blev medlem: 27 feb 2011, 00:00
Ort: Kilafors

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror vänster är bensin och höger olja (tråkigt om jag ska svara lika 8) )

Lite saker du bör göra innan du provstartar motorn:
* Byt oljan.
* Gör ren kolv/cylinder (du kommer att vara glad att slippa göra detta senare)
* Kolla så att alla växlarna går i.
* Gör ren bränsletanken invändigt så att rostflagor och diverse annat inte åker med bensinslangen ner till förgasaren och in i cylindern.
* Skaffa ett bensinfilter för att förhindra att smuts som finns kvar i tanken .........(läs ovanstående text)....... det blir aldrig helt rent :wink:
* Kolla så att inget ligger löst i motorn ( vill du ej klyva så skaka den 8) )
* Kolla så att inte vevstakslagret är glappt (på K50 brukar de dock inte vara det)
* Se till att oljepumpen fungerar ( om den nu finns kvar)
* Plocka isär och gör ren förgasaren.

Listan är egentligen bara några småsaker som går ganska fort men ändå är bra att göra så man inte sabbar motorn direkt :) <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Är det GB-glasspaket? Isåfall, låt inte bensinen ligga för länge där. Plasten blir som smör efter ett tag. :roll:
DU! det går allt bra att ha olja i en sån :lol: !!!!!1 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilogurra skrev:
Rexxy skrev:Är det GB-glasspaket? Isåfall, låt inte bensinen ligga för länge där. Plasten blir som smör efter ett tag. :roll:
DU! det går allt bra att ha olja i en sån :lol: !!!!!1
Olja? Ja, inga problem. Bensin? Nej, plasten löses upp! <!-- </EdIndex> --></div>
PipaZ
Inlägg: 1060
Blev medlem: 16 jan 2011, 00:00
Ort: Mölltorp

Inlägg av PipaZ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Roos skrev:Tror vänster är bensin och höger olja (tråkigt om jag ska svara lika 8) )

Svaret kommer senare ikväll 8)


Lite saker du bör göra innan du provstartar motorn:
* Byt oljan.
* Gör ren kolv/cylinder (du kommer att vara glad att slippa göra detta senare)
* Kolla så att alla växlarna går i.
* Gör ren bränsletanken invändigt så att rostflagor och diverse annat inte åker med bensinslangen ner till förgasaren och in i cylindern.
* Skaffa ett bensinfilter för att förhindra att smuts som finns kvar i tanken .........(läs ovanstående text)....... det blir aldrig helt rent :wink:
* Kolla så att inget ligger löst i motorn ( vill du ej klyva så skaka den 8) )
* Kolla så att inte vevstakslagret är glappt (på K50 brukar de dock inte vara det)
* Se till att oljepumpen fungerar ( om den nu finns kvar)
* Plocka isär och gör ren förgasaren.

Listan är egentligen bara några småsaker som går ganska fort men ändå är bra att göra så man inte sabbar motorn direkt :)
Bra lista!
Oljan har jag tömt, ska hälla i ny fräsch olja 8)
Hur många växlar ska det vara på denna då? :oops:
Göra rent tanken är ju ett måste... Samma sak med förgasaren.
Har ett bensinfilter men vet ej om det funkar då det kanske är till bil?
Borde funka att "skaka" när motorn sitter på ramen :roll:
Det är väl bara o känna på kolven åt sidled?
Oljepumpen? Det är den som ska sitta i ena sidokåpan? Den finns inte kvar.
Jag är bara så rädd att förstöra kolven när jag ska ta ut den :oops:
Samt, HUR ska jag göra rent cylle o kolv?

Rexxy skrev:
ilogurra skrev:
Rexxy skrev:Är det GB-glasspaket? Isåfall, låt inte bensinen ligga för länge där. Plasten blir som smör efter ett tag. :roll:
DU! det går allt bra att ha olja i en sån :lol: !!!!!1
Olja? Ja, inga problem. Bensin? Nej, plasten löses upp!
Ok, bra då ska ja hälla i de i dunk då :)



Förövrigt så är den ganska "ren" nu... Har tagit bort styret oxå och ska ta bort all färg som finns på det. Blir nog en omlackering av det.... Finns svart lack hemma såatt :mrgreen:
Läste någon stans att Piaggio Typhoon topplock tydligen passade på dessa, samt perfekt vid större cylinder. Någon som vet om detta stämmer, och varför de skulle vara bättre än ett org?



Tack för alla kommentarer och bra råd o tips!
Det var något ja skulle fråga men har glömt bort det nu :roll:


// PipaZ <!-- </EdIndex> --></div>
Roos
Inlägg: 676
Blev medlem: 27 feb 2011, 00:00
Ort: Kilafors

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om motorn nu inte är utbytt så är det 4 växlar på den, ettan ligger neråt och resten uppåt ( :!: ) 8)
Bensinfilter finns att köpa för 10-15 spänn, köp inte ett för litet bara då det isf kommer att fungera som strypning.
Jadå :wink: Se till att allt utanför som kan ge ljud ifrån sig är någorlunda tyst bara :)
Ta tag i kolven och ryck uppåt tills det inte går längre (inte så vevstaken rör sig) sedan gör du samma sak fast neråt. Men det borde som sagt inte vara något problem på en K50 8)
Oljepumpen sitter i ena sidokåpan, det går (enligt nästan alla jag har pratat med) att köra utan, MEN GLÖM DÅ FÖR GUDS SKULL INTE ATT HA OLJEBLANDAT I TANKEN :wink:
Låt kolven sitta kvar du :P
Kolven kan du ta en fuktig TYGtrasa och torka av, torka den sedan torr med en annan TYGtrasa.
Cylindern kan du lägga i en behållare med hett (inte kokande) vatten och lite diskmedel, var säker på att den är torr sen bara :wink:

Och såklart: Sätt topplocket rätt när du sätter tillbaka det till skillnad från den tidigare ägaren xD <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:
ilogurra skrev:
Rexxy skrev:Är det GB-glasspaket? Isåfall, låt inte bensinen ligga för länge där. Plasten blir som smör efter ett tag. :roll:
DU! det går allt bra att ha olja i en sån :lol: !!!!!1
Olja? Ja, inga problem. Bensin? Nej, plasten löses upp!
Bensin går också bra!

Hade bensin i en sån burk i flera månader :? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar