PipaZ - Suzuki K50 M från 1976. 1/8-13 TILLSALU!!!!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ramnummer: K50-197152!
Motornummer: K50-198175!
Drevning: Bak 38 - Fram 16!
Cylinderdiameter: 50mm!
Någon mer info man behöver?
Dedär med dubbelmembran? Vad är det egentligen? För om ja kollar in i insugshålet så ser jag typ 2 olika portar och något som i mina ögon ser ut som en gummimatta/gummigrej i slutat av portarna. <!-- </EdIndex> --></div>
Motornummer: K50-198175!
Drevning: Bak 38 - Fram 16!
Cylinderdiameter: 50mm!
Någon mer info man behöver?
Dedär med dubbelmembran? Vad är det egentligen? För om ja kollar in i insugshålet så ser jag typ 2 olika portar och något som i mina ögon ser ut som en gummimatta/gummigrej i slutat av portarna. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Membran= Reedventil om det är de du menar 
Dubbel = http://garage24.se/web/Moped/Reservdelar/Suzuki___Suzuki_Skoter/Suzuki_Motor/Membran_Suzuki_K50_%28SUZUKI__13150-35010%29-49008.aspx
Original = Har bara 1 slutande öppning och mindre insugshål
<!-- </EdIndex> --></div>

Dubbel = http://garage24.se/web/Moped/Reservdelar/Suzuki___Suzuki_Skoter/Suzuki_Motor/Membran_Suzuki_K50_%28SUZUKI__13150-35010%29-49008.aspx
Original = Har bara 1 slutande öppning och mindre insugshål

-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lägger in en bild på det, inte så jättelätt att få en bra bild dock men....

Tack Raketaren för att du flyttade den till Projekt!
Äntligen! Mycket möda och stort besvär, men cylinder fick jag loss! Använder INTE våld, 5-56 funkade bra!
Bilder;

Hade tänkt o tappa ur olja, så bilder kommer på den och bensinen.
Så får ni gissa vad som är vad
Några andra tips/råd på vad jag BÖR göra innan provstart/provkörning?
// PipaZ <!-- </EdIndex> --></div>
Jag är rädd om lämpet så de kommer det endast göras... Eller ja, på flygrakor o sådant. Kommer nog att köra lite i byn BARA för att provaNeifelheim skrev:Trim))) den där får du endast köra på inhägnat område...eller hur är det nu igen.

Lägger in en bild på det, inte så jättelätt att få en bra bild dock men....

Tack Raketaren för att du flyttade den till Projekt!

Äntligen! Mycket möda och stort besvär, men cylinder fick jag loss! Använder INTE våld, 5-56 funkade bra!
Bilder;

Hade tänkt o tappa ur olja, så bilder kommer på den och bensinen.
Så får ni gissa vad som är vad

Några andra tips/råd på vad jag BÖR göra innan provstart/provkörning?
-
Tack för tipset!!!! <!-- </EdIndex> --></div>
Kanske det. Låter några mer säga vad de tror förstNeifelheim skrev:höger bensin, vänster är olja:P

Nopp, Triumph eller hur de stavas xD Men antar att det blir samma reaktion...Rexxy skrev:Är det GB-glasspaket? Isåfall, låt inte bensinen ligga för länge där. Plasten blir som smör efter ett tag.
Tack för tipset!!!! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror vänster är bensin och höger olja (tråkigt om jag ska svara lika
)
Lite saker du bör göra innan du provstartar motorn:
* Byt oljan.
* Gör ren kolv/cylinder (du kommer att vara glad att slippa göra detta senare)
* Kolla så att alla växlarna går i.
* Gör ren bränsletanken invändigt så att rostflagor och diverse annat inte åker med bensinslangen ner till förgasaren och in i cylindern.
* Skaffa ett bensinfilter för att förhindra att smuts som finns kvar i tanken .........(läs ovanstående text)....... det blir aldrig helt rent
* Kolla så att inget ligger löst i motorn ( vill du ej klyva så skaka den
)
* Kolla så att inte vevstakslagret är glappt (på K50 brukar de dock inte vara det)
* Se till att oljepumpen fungerar ( om den nu finns kvar)
* Plocka isär och gör ren förgasaren.
Listan är egentligen bara några småsaker som går ganska fort men ändå är bra att göra så man inte sabbar motorn direkt

* Byt oljan.
* Gör ren bränsletanken invändigt så att rostflagor och diverse annat inte åker med bensinslangen ner till förgasaren och in i cylindern.
* Skaffa ett bensinfilter för att förhindra att smuts som finns kvar i tanken .........(läs ovanstående text)....... det blir aldrig helt rent

* Kolla så att inget ligger löst i motorn ( vill du ej klyva så skaka den

* Kolla så att inte vevstakslagret är glappt (på K50 brukar de dock inte vara det)
Listan är egentligen bara några småsaker som går ganska fort men ändå är bra att göra så man inte sabbar motorn direkt

Olja? Ja, inga problem. Bensin? Nej, plasten löses upp! <!-- </EdIndex> --></div>ilogurra skrev:DU! det går allt bra att ha olja i en sånRexxy skrev:Är det GB-glasspaket? Isåfall, låt inte bensinen ligga för länge där. Plasten blir som smör efter ett tag.!!!!!1
Oljan har jag tömt, ska hälla i ny fräsch olja
Hur många växlar ska det vara på denna då?
Göra rent tanken är ju ett måste... Samma sak med förgasaren.
Har ett bensinfilter men vet ej om det funkar då det kanske är till bil?
Borde funka att "skaka" när motorn sitter på ramen
Det är väl bara o känna på kolven åt sidled?
Oljepumpen? Det är den som ska sitta i ena sidokåpan? Den finns inte kvar.
Jag är bara så rädd att förstöra kolven när jag ska ta ut den
Samt, HUR ska jag göra rent cylle o kolv?

Förövrigt så är den ganska "ren" nu... Har tagit bort styret oxå och ska ta bort all färg som finns på det. Blir nog en omlackering av det.... Finns svart lack hemma såatt
Läste någon stans att Piaggio Typhoon topplock tydligen passade på dessa, samt perfekt vid större cylinder. Någon som vet om detta stämmer, och varför de skulle vara bättre än ett org?
Tack för alla kommentarer och bra råd o tips!
Det var något ja skulle fråga men har glömt bort det nu
Bra lista!Roos skrev:Tror vänster är bensin och höger olja (tråkigt om jag ska svara lika)
Svaret kommer senare ikväll
* Byt oljan.
* Kolla så att inget ligger löst i motorn ( vill du ej klyva så skaka den)
Oljan har jag tömt, ska hälla i ny fräsch olja

Hur många växlar ska det vara på denna då?

Göra rent tanken är ju ett måste... Samma sak med förgasaren.
Har ett bensinfilter men vet ej om det funkar då det kanske är till bil?
Borde funka att "skaka" när motorn sitter på ramen

Det är väl bara o känna på kolven åt sidled?
Oljepumpen? Det är den som ska sitta i ena sidokåpan? Den finns inte kvar.
Jag är bara så rädd att förstöra kolven när jag ska ta ut den

Samt, HUR ska jag göra rent cylle o kolv?
Ok, bra då ska ja hälla i de i dunk dåRexxy skrev:Olja? Ja, inga problem. Bensin? Nej, plasten löses upp!ilogurra skrev:DU! det går allt bra att ha olja i en sånRexxy skrev:Är det GB-glasspaket? Isåfall, låt inte bensinen ligga för länge där. Plasten blir som smör efter ett tag.!!!!!1

Förövrigt så är den ganska "ren" nu... Har tagit bort styret oxå och ska ta bort all färg som finns på det. Blir nog en omlackering av det.... Finns svart lack hemma såatt

Läste någon stans att Piaggio Typhoon topplock tydligen passade på dessa, samt perfekt vid större cylinder. Någon som vet om detta stämmer, och varför de skulle vara bättre än ett org?
Tack för alla kommentarer och bra råd o tips!
Det var något ja skulle fråga men har glömt bort det nu

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om motorn nu inte är utbytt så är det 4 växlar på den, ettan ligger neråt och resten uppåt (
) 
Bensinfilter finns att köpa för 10-15 spänn, köp inte ett för litet bara då det isf kommer att fungera som strypning.
Jadå
Se till att allt utanför som kan ge ljud ifrån sig är någorlunda tyst bara 
Ta tag i kolven och ryck uppåt tills det inte går längre (inte så vevstaken rör sig) sedan gör du samma sak fast neråt. Men det borde som sagt inte vara något problem på en K50
Oljepumpen sitter i ena sidokåpan, det går (enligt nästan alla jag har pratat med) att köra utan, MEN GLÖM DÅ FÖR GUDS SKULL INTE ATT HA OLJEBLANDAT I TANKEN
Låt kolven sitta kvar du
Kolven kan du ta en fuktig TYGtrasa och torka av, torka den sedan torr med en annan TYGtrasa.
Cylindern kan du lägga i en behållare med hett (inte kokande) vatten och lite diskmedel, var säker på att den är torr sen bara
Och såklart: Sätt topplocket rätt när du sätter tillbaka det till skillnad från den tidigare ägaren xD <!-- </EdIndex> --></div>

Bensinfilter finns att köpa för 10-15 spänn, köp inte ett för litet bara då det isf kommer att fungera som strypning.
Jadå

Ta tag i kolven och ryck uppåt tills det inte går längre (inte så vevstaken rör sig) sedan gör du samma sak fast neråt. Men det borde som sagt inte vara något problem på en K50

Oljepumpen sitter i ena sidokåpan, det går (enligt nästan alla jag har pratat med) att köra utan, MEN GLÖM DÅ FÖR GUDS SKULL INTE ATT HA OLJEBLANDAT I TANKEN

Låt kolven sitta kvar du

Kolven kan du ta en fuktig TYGtrasa och torka av, torka den sedan torr med en annan TYGtrasa.
Cylindern kan du lägga i en behållare med hett (inte kokande) vatten och lite diskmedel, var säker på att den är torr sen bara

Och såklart: Sätt topplocket rätt när du sätter tillbaka det till skillnad från den tidigare ägaren xD <!-- </EdIndex> --></div>
Hade bensin i en sån burk i flera månader
Bensin går också bra!Rexxy skrev:Olja? Ja, inga problem. Bensin? Nej, plasten löses upp!ilogurra skrev:DU! det går allt bra att ha olja i en sånRexxy skrev:Är det GB-glasspaket? Isåfall, låt inte bensinen ligga för länge där. Plasten blir som smör efter ett tag.!!!!!1
Hade bensin i en sån burk i flera månader