Lordhelmet skrev:Njaaäe... om du tittar på en "tänkt cirkel" som tangerar över ändarna på tändspolen så ser du att den har större diameter än insidan på ditt svänghjul, det gör att oavsett hur nära du flyttar spolen så är det ändå bara spetsarna på spolen som hamnar nära magneterna. Du behöver en fräsch originalspole.
Om det är samma blå cc 52mm tändspole som kan beställas från Alvars så har jag kört med den under hela sommaren. Beställt och inst. ännu en till min andra Autoped.
Dock är jag benägen om att hålla med om att ändarna helst bör ha samma avstånd från magnet/svänghjul för största effekt. I samband med bytet av spole så knackade jag in "spetsarna" något med en gummihammare (OBS! då fastskruvad på tändplatta) för likvärdigt avstånd.
Dessutom måste man som sagt ta in isoleringen en bit vid tändplattan och vid axeln. Det gjorde jag med en lödkolv. Säkert förenat med risker som att lödningar släpper o.s.v. men det funkade utan problem på båda.
Klart det är roligare med orginaldelar men man tager vad man haver som Kajsa Warg sa <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Lundin här
Diggar eran tråd om NV kan ge er lite mera klarhet i vissa frågor
NV5 och alla andra NV modeller 115 osv hade Stefa C2 49cc och SIBA 52cc som elsystem.För att krångla till allt så monterades de olika elsystemen i olika motor nr serier enda chansen å veta vilket korrekt elsystem man har är att införskaffa sig en reservdelskatalog jag har den är bra att ha
Sen på första NV5 så var ljusspolen på 5watt senare SIBA var på 17watt och Stefa 15watt
NV5 1953 saknar ju koppling som bekant.Den har ju spaken på motorn,det som många glömmer är att man ALDRIG får frikoppla motorn när den går alltså dra i spaken,Du kommer då med stor sannolikhet spräcka medbringar hylsan inuti motorn
Anslutningsskruven i pakethållaren på NV5 är helt rätt för ett batteri.Det ska vara av den gamla platta typen på 4,5volt.NV5 hade nämligen ett signalhorn på 4,5volt vad jag vet enda mopeden med 4,5volts signalhorn
NV115 skiljer sig från NV5 att den hade 31cc:s motor med koppling,teleskop gaffel,insugsljudämpare och troligtvis andra motorkåpor
Jag har en bekant som har en original NV115 kan ev ordna ett foto på sikt
Oljan i motorn är 3,5cl mineral olja SAE50
Av egna erfarenheter så tycker jag att NV5 med 31cc:s motorn går bäst å är lätt å skrämma lite
Ja ni som har mera frågor skriv på ska förska besvara dem så gott jag kan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Lången! Fick du till slut ordning på tändningen till din Nyman-motor? Jag har precis samma problem. Har satt i en Jofrab-tändspole, men får ingen gnista. Vore tacksam för lite tips. <!-- </EdIndex> --></div>