Sida 6 av 8
Postat: 16 jun 2011, 18:22
av patrikh
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Moppen har fått stå och skämmas ett tag nu, men blev ett litet ryck idag så jag slet av cyllen bara för att se så allt är okej så man kan fortsätta felsöka. Är en liten pöl i botten på vevhuset (soppa? kylarvätska?) och kolven har sett sina bättre dagar. Glappade kännbart om man satte fingret på kolven och vickade i loppet samt att den var rätt repig.
Blir ny kolv och packningar iallafall, men! Kan det vara något som gjort att den inte gick igång utan bara baktände? Att en sliten kolv skulle ge dom symptomen tycker jag låter skumt, den hade ju ändå rätt chysst komp så den borde ju knattrat igång lite åtminstone.
Då är frågan om, och isåfall vad som kan vara knas med tändningen? Tändplattan är återställd till original för att försäkra mig om att det inte var det som strulade. Tändplattan sitter efter markeringarna på blocket/plattan. (precis som när jag tog av den, och enligt kawasakis mekbok jag hittade på nätet) Svänghjulet går inte att sätta fel, gnista finns, provade till och med en annan tändspole med samma resultat.
Kan en trasig CDI-box ge sånna här symptom? Med tanke på baktändningarna så känns det som att den tänder 180grader fel.. Har ju inte provkört den innan, bara kickat med startgas vid inköp men då brummade den igång några varv iallafall.
Hoppas någon kan komma med tips/ideér osv.! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jul 2011, 10:04
av patrikh
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har pillat lite till och snart är jag så less på skiten så jag gräver ner den eller något..
Har provat lite olika tändspolar, den ger en jämn blå gnista, dock tycker jag att den ser lite klen ut.
Summan av mina försök är att den fortfarande inte startar, inte ens med startgas rätt in i cylindern och sen kicka. Inte ens en liten puff...
Så vad kan vara fel? Om cdi-boxen pajjat borde den inte ge gnista alls, eller? Kan det vara dåliga magneter på svänghjulet? Kan jag ha lyckats skada dom på något sätt? Motorn har ju suttit i vid vissa svetsarbeten men den har ju inte blivit varm. Kan någon av spolarna på tändplattan ha pajjat? Vet inte hur det skulle gått till, men det känns som att den inte borde ge gnista alls om någon av dom var trasig..
Tacksam för tips på vad det kan vara för fel för jag har fan inga ideér kvar längre! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jul 2011, 10:11
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om vi nu börjar att fråga : vet du att den gick innan du släppte ned den i detta chassi

Har du haft loss tändplattan ? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jul 2011, 10:12
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan du kolla med sroboskåp var gnistan kommer? Har du gnista när stiftet sitter i under kompression. Gnistan skall hoppa ca 8 mm.
Elektronik kan ta stryk när man svetsar runtomkring.
Sedan ett stift som har fått vatten på sig under drft, har sin plats i makulerade avdelningen, alltså soptunnan.
Vad är det för systen Ducati? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jul 2011, 12:39
av patrikh
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vid köp så kickades det några gånger med startgas. Den brummade till då några varv. Är inte ens en tendens till det nu.
Tändplattan har varit loss men sitter på exakt samma ställe, dubbelkollat med mekhandbok som jag hittade på nätet.
Stroboskåp har jag tänkt kolla med men har inte lånat något än!
Stiftet är nytt. Kolla gnistan vid komp har jag inte gjort, behöver man inte någon speciell "titthåls-grej" som man skruvar i topplocket för att se om det kommer gnista på stiftet? Eller menar du att jag ska skruva i stiftet, och sen ta tändkabeln mot anslutningen på stiftet och se om det blir gnista där? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jul 2011, 13:20
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oerhört burtalt bygge! Verkar kunna rör på sig, ruskigt imponerad av allt ditt jobb..

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jul 2011, 14:44
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta ett gammalt stift och såga/böj bort elektroden på den. Och testa sen om du får gnista med den. Hoppar gnistan, är den biten "frisk" <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jul 2011, 15:48
av patrikh
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rexxy; testade nyss, det "gnistrar" endast några smågnistor runt porslinet vid elektroden. Som jag förstod det så ska det bli en kraftig gnista? Den får helt enkelt för lite kräm till stiftet då! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 jul 2011, 09:31
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"smågnistor runt porslinet"
låter som du sågat sönder ett redan trasigt stift.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 jul 2011, 11:30
av patrikh
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag testade såklart stiftet innan jag sågade sönder det.. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 jul 2011, 12:41
av patrikh
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag hittat felet, vet inte om jag vågar skriva vad det var men är väl så illa tvungen..
Efter mitt 16 timmars maraton-meck så återställdes tändplattan till originaluppsättningen (utan extra spolen för laddning).
Var nog riktigt seg i skallen då, plus att det hade slunkit ner några "energi"-drickor för att hålla modet uppe...
Jag hade hur som helst satt spolarna på plattan på fel plats, så gnistan kom 180grader fel!
Är väl bara att ta på sig dumstruten, men riktigt skönt att felet är löst nu!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 jul 2011, 15:45
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
patrikh skrev:Nu har jag hittat felet, vet inte om jag vågar skriva vad det var men är väl så illa tvungen..
Efter mitt 16 timmars maraton-meck så återställdes tändplattan till originaluppsättningen (utan extra spolen för laddning).
Var nog riktigt seg i skallen då, plus att det hade slunkit ner några "energi"-drickor för att hålla modet uppe...
Jag hade hur som helst satt spolarna på plattan på fel plats, så gnistan kom 180grader fel!
Är väl bara att ta på sig dumstruten, men riktigt skönt att felet är löst nu!

Ingen är felfri, Lycka till i fortsättningen

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 jul 2011, 15:58
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Precis: Errare humanum est! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 jul 2011, 16:04
av Johan Lat
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul, då kan du ju få den snurrande nu, blir nog en del huvudvridningar när du väl kommer körandes med den, snacka om sleeper. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 jul 2011, 09:24
av patrikh
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pillat vidare, luftat bakbroms, börjat skruva tillbaka saker, dra lite el osv.
Går på semester efter dagens slut så vi får hoppas att jag kan bjuda på en provkörningsfilm nästa vecka

<!-- </EdIndex> --></div>