Ja det där med åderförkalkning i kopplings/bromsslangar har jag varit med om men dom gångerna har det inte kommit ut ett dugg när man öppnat för luftning. Så du menar att det kan bli som en backventil? <!-- </EdIndex> --></div>Braxmatte skrev:Det var luftning av kopplingen som diskuterades det kan vara lite lurigt56:an skrev:Jag läste ni diskuterade bromsar ovan...Kan tänkas vara speciellt på SAAB och det är säkrare att sätta vätsketillförsel vid hjulcylindrarna då de som regel är under huvudcylinderns nivå och luft vill ju i vätska som bekant stiga uppåt.
Har ibland bytt både huvud och slavcylindern utan att det blivit bra
då kan det vara slangen som börjar lösas upp inifrån så den fungerar som backventil
Vad kör du för bil?
-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag menar teoretiskt sett är det lättare att få ut luften genom att köra vätskan från hjulen till huvudcylindern.
Något annat som kan spöka vid luftning av bakbromsar är att bromsreduceringsventilen hindrar flödet. Dessa lastkännande ventiler kom i början på sjuttiotalet och har en benägenhet att fastna, och oftast i läget "strypt flöde", eftersom de sitter i aggressiv miljö under bilen.
När jag tänker efter så har jag återkommande bekymmer med "rostiga bromsskivor bak" på min bil. Det kan vara bromsreduceringsventilen som fastnat i stängt läge..... <!-- </EdIndex> --></div>
Något annat som kan spöka vid luftning av bakbromsar är att bromsreduceringsventilen hindrar flödet. Dessa lastkännande ventiler kom i början på sjuttiotalet och har en benägenhet att fastna, och oftast i läget "strypt flöde", eftersom de sitter i aggressiv miljö under bilen.
När jag tänker efter så har jag återkommande bekymmer med "rostiga bromsskivor bak" på min bil. Det kan vara bromsreduceringsventilen som fastnat i stängt läge..... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där med att slangarna agerar som en backventil är ju rätt så vanligt, då fungerar det bra åt ena hållet, åt andra kan det ta lång tid eller kort tid, men det strular oavsett.
Har varit med om det rätt så många gånger på Volvo vad gäller frambromarna på 140/164 och bakbromsar på 240. Då märks det på anliggande bromsar och att när man testar går kolvarna lätt när man öppnar luftnippeln.
Så det kan ju helt klart vara samma på en kopplings slangar. Men då borde det vara samma när den är varm som kall, eller iaf att det strular mer varm än kall. Jag tror mer på huvudcylindern, hade samma symptom på en Amazon en gång, då var det huvudcylindern, den tätade inte när det var för kallt. <!-- </EdIndex> --></div>
Har varit med om det rätt så många gånger på Volvo vad gäller frambromarna på 140/164 och bakbromsar på 240. Då märks det på anliggande bromsar och att när man testar går kolvarna lätt när man öppnar luftnippeln.
Så det kan ju helt klart vara samma på en kopplings slangar. Men då borde det vara samma när den är varm som kall, eller iaf att det strular mer varm än kall. Jag tror mer på huvudcylindern, hade samma symptom på en Amazon en gång, då var det huvudcylindern, den tätade inte när det var för kallt. <!-- </EdIndex> --></div>
Använd dom och du får leta drivaxlar rätt fort ... <!-- </EdIndex> --></div>flora skrev:Jag har nog ca 400 hkr i min ocksåS_Compakt skrev:En M3:a värd namnet ser du nog snarare försvinna ur sikte via framrutan typ 420 hk original i en lite nyare...flora skrev:Saab givetvis, måste ju stötta ett fallande företag:-)
Saab 9-3 Kombi som pendlar bil och en Saab 9-5 Aero Hirch för roliga sommar race, Hirchen är på 310 hkr original men min är lite mer uppskrämd, det är kul att lägga BMW M3 i backspegeln:-) Det som inte är så kul är utgiften på nya framdäck var 500 mil, det sitter ju 18 tum original på den.Det brukar bli ett par framdäck om året.
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är det här felet jag hoppas på det är på min bil - fastän på bensinledningen.
Välvilliga människor säger byt pump, filter och bensin men jag tror inte det är felet. Så är gjort men hjälper ej. Jag tror det är ett enkelt skitfel och kanske då en slang på retursidan i motorrummet som stryper sig när motor blir varm och på så vis bygger upp för högt tryck i systemet så pumpen börja morra och motorn stannar och gärna på en 2-1 väg i den enkla filen
. Bilen har varit obrukbar så gott som hela det här året. Har kanske kört sådär 100 mil max. Så lite har jag aldrig kört något år sedan jag fick körkort -74. <!-- </EdIndex> --></div>
Välvilliga människor säger byt pump, filter och bensin men jag tror inte det är felet. Så är gjort men hjälper ej. Jag tror det är ett enkelt skitfel och kanske då en slang på retursidan i motorrummet som stryper sig när motor blir varm och på så vis bygger upp för högt tryck i systemet så pumpen börja morra och motorn stannar och gärna på en 2-1 väg i den enkla filen

-
- Forumsponsor
- Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bilar... Tycker det är skittråkigt att köra bil - jobbade som chaufför i 8år
och fick nog då. (10 000 mil/år )
Men i jobbet kör jag en Peugeot Partner årets modell och
privat en Mitsubishi Grandis 2005 som inom kort ska bytas bort mot
en..............................................KIA! <!-- </EdIndex> --></div>
och fick nog då. (10 000 mil/år )
Men i jobbet kör jag en Peugeot Partner årets modell och
privat en Mitsubishi Grandis 2005 som inom kort ska bytas bort mot
en..............................................KIA! <!-- </EdIndex> --></div>
- SachsMekarn
<!-- </EdIndex> --></div>
Men faan zappa vad du har nya åkfordon - för nyazappafan skrev:Drifting både sommar & vinter, fick man inte sladda då skulle jag lägga av med bilkörning, barnsligt jovisst med det skiter jag i...
Opel Omega V6 -97 & Le Mans -70 + Amazon -66

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->audi a4 -02 bruxbil
samt vw caddy -88 bruxbil/tranport för renoverings sopor
opel ascona a sr -75

samt en ford sierra cosworth 4*4 -90
<!-- </EdIndex> --></div>
samt vw caddy -88 bruxbil/tranport för renoverings sopor

opel ascona a sr -75

samt en ford sierra cosworth 4*4 -90

------------------------------------------------------------------------------
på gården för tillfället
bubbla 65:a