Vad kör du för bil?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:
56:an skrev:Jag läste ni diskuterade bromsar ovan...Kan tänkas vara speciellt på SAAB och det är säkrare att sätta vätsketillförsel vid hjulcylindrarna då de som regel är under huvudcylinderns nivå och luft vill ju i vätska som bekant stiga uppåt.
Det var luftning av kopplingen som diskuterades det kan vara lite lurigt
Har ibland bytt både huvud och slavcylindern utan att det blivit bra
då kan det vara slangen som börjar lösas upp inifrån så den fungerar som backventil
Ja det där med åderförkalkning i kopplings/bromsslangar har jag varit med om men dom gångerna har det inte kommit ut ett dugg när man öppnat för luftning. Så du menar att det kan bli som en backventil? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag menar teoretiskt sett är det lättare att få ut luften genom att köra vätskan från hjulen till huvudcylindern.

Något annat som kan spöka vid luftning av bakbromsar är att bromsreduceringsventilen hindrar flödet. Dessa lastkännande ventiler kom i början på sjuttiotalet och har en benägenhet att fastna, och oftast i läget "strypt flöde", eftersom de sitter i aggressiv miljö under bilen.

När jag tänker efter så har jag återkommande bekymmer med "rostiga bromsskivor bak" på min bil. Det kan vara bromsreduceringsventilen som fastnat i stängt läge..... <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där med att slangarna agerar som en backventil är ju rätt så vanligt, då fungerar det bra åt ena hållet, åt andra kan det ta lång tid eller kort tid, men det strular oavsett.

Har varit med om det rätt så många gånger på Volvo vad gäller frambromarna på 140/164 och bakbromsar på 240. Då märks det på anliggande bromsar och att när man testar går kolvarna lätt när man öppnar luftnippeln.

Så det kan ju helt klart vara samma på en kopplings slangar. Men då borde det vara samma när den är varm som kall, eller iaf att det strular mer varm än kall. Jag tror mer på huvudcylindern, hade samma symptom på en Amazon en gång, då var det huvudcylindern, den tätade inte när det var för kallt. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

flora skrev:
S_Compakt skrev:
flora skrev:Saab givetvis, måste ju stötta ett fallande företag:-)
Saab 9-3 Kombi som pendlar bil och en Saab 9-5 Aero Hirch för roliga sommar race, Hirchen är på 310 hkr original men min är lite mer uppskrämd, det är kul att lägga BMW M3 i backspegeln:-) Det som inte är så kul är utgiften på nya framdäck var 500 mil, det sitter ju 18 tum original på den.Det brukar bli ett par framdäck om året.
En M3:a värd namnet ser du nog snarare försvinna ur sikte via framrutan typ 420 hk original i en lite nyare...
Jag har nog ca 400 hkr i min också
Använd dom och du får leta drivaxlar rätt fort ... <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bromsslangar på Saab V4 har slammat igen, så bromsklossarna fastnar. Det tar ett tag innan man hittat felet. Hände en gång i Norge, lagom roligt. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är det här felet jag hoppas på det är på min bil - fastän på bensinledningen.

Välvilliga människor säger byt pump, filter och bensin men jag tror inte det är felet. Så är gjort men hjälper ej. Jag tror det är ett enkelt skitfel och kanske då en slang på retursidan i motorrummet som stryper sig när motor blir varm och på så vis bygger upp för högt tryck i systemet så pumpen börja morra och motorn stannar och gärna på en 2-1 väg i den enkla filen :shock: . Bilen har varit obrukbar så gott som hela det här året. Har kanske kört sådär 100 mil max. Så lite har jag aldrig kört något år sedan jag fick körkort -74. <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bilar... Tycker det är skittråkigt att köra bil - jobbade som chaufför i 8år
och fick nog då. (10 000 mil/år )

Men i jobbet kör jag en Peugeot Partner årets modell och
privat en Mitsubishi Grandis 2005 som inom kort ska bytas bort mot
en..............................................KIA! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Drifting både sommar & vinter :D , fick man inte sladda då skulle jag lägga av med bilkörning, barnsligt jovisst med det skiter jag i... :wink:

Opel Omega V6 -97 & Le Mans -70 + Amazon -66 <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

zappafan skrev:Drifting både sommar & vinter :D , fick man inte sladda då skulle jag lägga av med bilkörning, barnsligt jovisst med det skiter jag i... :wink:

Opel Omega V6 -97 & Le Mans -70 + Amazon -66
Svårt att låta bli, jag vet :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

zappafan skrev:Drifting både sommar & vinter :D , fick man inte sladda då skulle jag lägga av med bilkörning, barnsligt jovisst med det skiter jag i... :wink:

Opel Omega V6 -97 & Le Mans -70 + Amazon -66
Men faan zappa vad du har nya åkfordon - för nya :no_no: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo helt rätt allt efter 1970 skulle varit såld iväg.. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Grannen

Inlägg av Grannen »

zappafan skrev:Jo helt rätt allt efter 1970 skulle varit såld iväg.. 8)
:shock: Det enda du har är ju en opel v6a å då kan man inte sälja utan skänkes blir mera korrekt :whistel: <!-- </EdIndex> --></div>
ricke 23

Inlägg av ricke 23 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->audi a4 -02 bruxbil

samt vw caddy -88 bruxbil/tranport för renoverings sopor :lol:

opel ascona a sr -75
Bild

samt en ford sierra cosworth 4*4 -90
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
------------------------------------------------------------------------------
på gården för tillfället :)
bubbla 65:a
bay pickis 68:a
flakan
crescent 2000 nr1
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rullar inte dina billar i Knifetown, ricke? <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->" timmar på blocket , och ändå vet man inte mer vad man ska köpa än innan !?! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar