Sida 6 av 7

Postat: 14 apr 2012, 17:56
av Hasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, kanske överdrivet och onödigt dyrt enligt en del men jag använder en sån här.


http://www.radne.se/Store/Product/ProductDetails.aspx?Type=C&PartNo=5050rt <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 apr 2012, 19:37
av patrikh
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blev en premiärstart idag! Bara lite tomgasning, då allt inte sitter på plats för en riktig provkörning. Men det låter lovande och bra för motivationen att höra den yla lite :)

Blir till att pula lite i veckan, provköra och mecka munstycken så den går bra tills på lördag då den förhoppningsvis ska upp på rullarna för lite effektmätning!

Vad man kan hoppas på för effekt vågar jag inte gissa på, men ska bli intressant helt klart, och kul att se hur kurvan ser ut och om det motsvarar beräkningarna :)
Ska se till att jag får med mig en kamera så jag får det på film också :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 apr 2012, 19:54
av patrikh
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, det gick väl sådär.. Troligtvis gick den lite magert på fullgas (dock kollade jag stiftet efter en urvarvning/slå av tändningen, och då såg det brunt ut..)
Tydliga nypmärken till vänster om avgasporten, lite repor, släppt nicasil och en mosad kolv. Bara hoppas att inga delar tog sig ner i vevhuset och levde rövare där :)

Allt hände på full spätta på 3an, 70-80 blås kanske, och låste bakhjulet.. blev lite spännande men jag höll den på hjul iallafall :P Det fastade på film, dock syns det inte då jag är längst bort på rakan men det hörs, får se om jag laddar upp den!

Nåväl, bara bryta ihop och komma igen. Den gick riktigt bra iallafall dom 2 minuter den var igång :lol:

Bilder:
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 apr 2012, 20:03
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->HUA :shock: ...... Kärenån.. :? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 apr 2012, 20:19
av kreidlertm
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->men du glömde filmen... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 apr 2012, 20:20
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var cylindern nikasilad efter justerade tider. det ser skarpt ut på utblåssidan.
Normalt i en gjutjernssylinder skall man fasa av kanter där kolvringen paserar. Om man avfasar kanter i en nikasilcylinder, klan det se bra ut. Men nikasilkanten går aldrig att fasa av.
efter portjustering skall cylindern nikasilas om.
Ja jag vet jag bråkar. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 apr 2012, 21:55
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Där skulle jag verkligen tappa orken!!

Men påt igen! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 apr 2012, 23:00
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hasse skrev:Ja, kanske överdrivet och onödigt dyrt enligt en del men jag använder en sån här.


http://www.radne.se/Store/Product/ProductDetails.aspx?Type=C&PartNo=5050rt
Tror väl jag det Bild

(sorry för off-topic inlägget) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 apr 2012, 08:53
av patrikh
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Var cylindern nikasilad efter justerade tider. det ser skarpt ut på utblåssidan.
Normalt i en gjutjernssylinder skall man fasa av kanter där kolvringen paserar. Om man avfasar kanter i en nikasilcylinder, klan det se bra ut. Men nikasilkanten går aldrig att fasa av.
efter portjustering skall cylindern nikasilas om.
Ja jag vet jag bråkar.
Du har säkert rätt i det du säger, men det är väl kanske inte ekonomiskt försvarbart att göra så då en ny cylinder säkert är billigare än nytt nicasil?

Men nu har man ju en cylle man kan leka lite med, tex fodra om med gjutjärnsfoder och då kan man ju ändra lite i portdesignen.. och man kan fasa portarna riktigt conrad;) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 apr 2012, 12:02
av patrikh
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.youtube.com/watch?v=dLybOEQ98VM&feature=youtu.be

Sådär! Nu kan ni gotta er lite mer i min misslyckade provkörning :lol:

Jag har en annan teori till raset förutom att den kanske gick magert..

På vissa ställen i cyllen så var inte alla honingsrepor kvar, utan mer åt en blank yta. Kanske gjorde så att oljefilmen inte låg kvar? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 apr 2012, 12:33
av Mattias-M
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->aj aj aj så de känns inombords när man hör hur de går åt fanders i cylindern <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 apr 2012, 18:03
av Wiklund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kände så väl igen de där ljudet så jag kunde inte låta bli att garva tyvärr... :lol: du får nog snart ihop den igen.. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 apr 2012, 19:17
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inte för att vara taskig mot dig Patrik, men det där var ju bra på ett sätt! :lol:

Nu kan du lägga lite mer tid på Casal-rovan!

Skojade lite bara, men det som hände, händer nog alla som mekar
i de "övre" regionerna - tyvärr!

Kämpa på! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 apr 2012, 19:18
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eländes :cry: ... Ska du inte sätta på en Sachsmåtår då ist .. :roll:

(Skoja bara :) ) <!-- </EdIndex> --></div>

nikasila

Postat: 20 apr 2012, 19:33
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Var cylindern nikasilad efter justerade tider. det ser skarpt ut på utblåssidan.
Normalt i en gjutjernssylinder skall man fasa av kanter där kolvringen paserar. Om man avfasar kanter i en nikasilcylinder, klan det se bra ut. Men nikasilkanten går aldrig att fasa av.
efter portjustering skall cylindern nikasilas om.
Ja jag vet jag bråkar.

Hmmm amtören billy har också funderingar på detta.. :!:
Allt går att slipa med rätt slip medel...fast se nedan.. :?:

Vad som händer vid nikasilad cyllar. Om jag förstår det rätt. :?

Så är detta en beläggning på cyllens inv. sidas loppet...
min oroligthet har varit att om man slipar borrar så tappar
nikasilen sist fäste vid portatrna å då är de kört som jag tänkt....Amtören billy..???

Som crom...börjar man peta i kanten...så kan mera släppa omkring... :?: <!-- </EdIndex> --></div>