övrigt

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Re: övrigt

Inlägg av Micke S »

Ja där ser man. Men det finns allt hus i Nordanå som skulle må bra av lite ny färg :wink: Själva huset ser väldigt trevligt ut och förtjänar en ordenlig Make Over.
Bilagor
img_0747_hdr_b.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
marklundt

Inlägg av marklundt »

Besök ett careum eller ett m:c museum så får vi veta vem som har rätt om 125:an ?
marklundt

Inlägg av marklundt »

Det finns en drac 50 rr med elektrisk förgasare och 7 växlad am-7 växellåda.men.dom är sällsynta.zyndapp ks 125 sport var 6-växlad och vätskekyld ? Bakhjulet är säkert 18 tum.men.framhjulet var nog 17 tum ?
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

Micke S skrev:Går den bra och är den kul att köra?
Tja, jag vet inte vad jag ska säga om det riktigt :D Jag är lite färgad prestandamässigt av min "riktiga" hoj, en Aprilia Tuono 1000R och det är klart att AS3:an inte ligger i det häradet vad det gäller vare sig väghållning eller drag.

Men den har ju ett sound som är svårt attt slå iallafall slider_score.gif
Det är väl mest KUL att köra den för visst, väghållningen är aningen bättre än dakotan men jag tror det är rätt jämnt skägg i effekt, den går inte fortare än dakken.
Sammanfattningsvis så kan man säga att den är i behov av lite kärlek både här och där för att bli som ny, det är bara motorn som jag renoverat upp innan jag tog den i drift igen. Den stod avställd sedan 1985 hos min far och sedemera hos en annan släkting som bytte till sig den mot ett lass brädor :D Sedan fick jag den för den skulle slänga på tippen och det kunde jag ju inte tillåta så jag fixade upp den och besiktade med blankt papper faktiskt, trots endurodäck bak :evil:
marklundt

Inlägg av marklundt »

Hade jag inte haft grovt mönster på dt50r så hade inte vinterkörning varit möjlig överhuvudtaget alls samt att man slipper få ont i ändan av att köra långt med grovt mönster på däcken.däcken masserar ju baken medans man kör i trafiken
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

marklundt skrev:Besök ett careum eller ett m:c museum så får vi veta vem som har rätt om 125:an ?
Du får jättegärna ha rätt. Jag är nöjd för varje dag som jag får behålla maten som jag stoppar i mig :wink:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

blyfot skrev:
Micke S skrev:Går den bra och är den kul att köra?
Tja, jag vet inte vad jag ska säga om det riktigt :D Jag är lite färgad prestandamässigt av min "riktiga" hoj, en Aprilia Tuono 1000R och det är klart att AS3:an inte ligger i det häradet vad det gäller vare sig väghållning eller drag.

Men den har ju ett sound som är svårt attt slå iallafall slider_score.gif
Det är väl mest KUL att köra den för visst, väghållningen är aningen bättre än dakotan men jag tror det är rätt jämnt skägg i effekt, den går inte fortare än dakken.
Sammanfattningsvis så kan man säga att den är i behov av lite kärlek både här och där för att bli som ny, det är bara motorn som jag renoverat upp innan jag tog den i drift igen. Den stod avställd sedan 1985 hos min far och sedemera hos en annan släkting som bytte till sig den mot ett lass brädor :D Sedan fick jag den för den skulle slänga på tippen och det kunde jag ju inte tillåta så jag fixade upp den och besiktade med blankt papper faktiskt, trots endurodäck bak :evil:
Det låter skoj både med AS3an och de andra fartmonstren :D
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

Micke S skrev: Det låter skoj både med AS3an och de andra fartmonstren :D
Ja, det är kul mä lite olika åk så tröttnar man inte lika lätt, men det är väl inte troligt att du blir ledsen heller, du har väl åstadkommit bra mycket värre grejjer det gäller fartmonster med mindre än 1000cc :D
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det närmaste just precis 1000 CC som jag har haft var ett par Gixxer 1000. Den starkaste var på 164 på veven uppgavs det tror jag och de bromsades till drygt 145 på slangen. Jag hade inget direkt trim på den utan bara ett Slip-On som lät som själva fan och inte ger just någon extra effekt. Den starkaste hojen var en Busa 08 med helsystem som bänkades till 185 på slangen. Men det är flera år sedan den såldes och jag kan ärligt säga att behovet av så mycket effekt inte längre finns. Men visst var det skoj att se andra hojar förvinna som ett möte på "Autobahn". Du vet hur det är, hornen växer snabbt...

Nu har jag två MC och den ena, R6an, har jag knappt kört alls så jag vet inte vad den levererar om den snyts ur ordentligt. Däremot har jag kört ganska mycket i höst med den gamla FZ750 och är förvånad att den drar som den gör. Den har bara ca 100 hp men är inte växlad till med än 240 och det i kombination med 20-ventilers motor gör att den skicker iväg förvånansvärt bra. Speciellt om man har kört bil och moppe ett tag dessförinnan. Den är lite lättad nu och har fått lite godis på insug och avgas så den kommer säkert att bli lite piggare ändå i år men knappast som din Aprilia. :gaah:
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

Micke S skrev:Det närmaste just precis 1000 CC som jag har haft var ett par Gixxer 1000. Den starkaste var på 164 på veven uppgavs det tror jag och de bromsades till drygt 145 på slangen. Jag hade inget direkt trim på den utan bara ett Slip-On som lät som själva fan och inte ger just någon extra effekt. Den starkaste hojen var en Busa 08 med helsystem som bänkades till 185 på slangen. Men det är flera år sedan den såldes och jag kan ärligt säga att behovet av så mycket effekt inte längre finns. Men visst var det skoj att se andra hojar förvinna som ett möte på "Autobahn". Du vet hur det är, hornen växer snabbt...

Nu har jag två MC och den ena, R6an, har jag knappt kört alls så jag vet inte vad den levererar om den snyts ur ordentligt. Däremot har jag kört ganska mycket i höst med den gamla FZ750 och är förvånad att den drar som den gör. Den har bara ca 100 hp men är inte växlad till med än 240 och det i kombination med 20-ventilers motor gör att den skicker iväg förvånansvärt bra. Speciellt om man har kört bil och moppe ett tag dessförinnan. Den är lite lättad nu och har fått lite godis på insug och avgas så den kommer säkert att bli lite piggare ändå i år men knappast som din Aprilia. :gaah:
Kul att höra det där, jag har faktiskt haft en Gixxer 1000 ja mä 8) som var bänkad till 149,7 på slangen, körde som en total idiot me den å sålde den därför till sist, kollade för mycket på ghost rider på den tiden det gjorde nåt med hjärnan som inte var bra, har väl läkt lite med åren utan supersport. Det blev 3 motarder å en SV1000 som byggdes om till fighter å jag hade i många år å körde bara krokiga småvägar med men det saknades några hästar och ett riktigt sportchassi så därför blev det Aprilia till sist. Den behåller jag nog ett tag tror jag, den har allt jag behöver.
Jag har åxå haft en -91 Cbr 600 med 100hk å en -98 Gixxer 750 men den var 135 hästar i motorn.
R6 har jag inte provat men jag kan tänka att är som Gixxer 750, den behöver lite smisk för att gå bra :D
En kompis hade en Fazer 600 med 100Hk å den var förvånansvärt bra register i kanske som din Fzr750.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

blyfot skrev: Det är väl mest KUL att köra den för visst, väghållningen är aningen bättre än dakotan men jag tror det är rätt jämnt skägg i effekt, den går inte fortare än dakken.
:
Ja det där kan jag nästan vakna genomblöt mitt i natten av att tänka på, att KS125 inte kommer att gå bättre utan snarare tvärtom än det fina temperament som man får med Aggeportad Supertherm eller Polini80 :shock: Som tur är hamnar 125an i ett lätt chassi. Börjar det väga 100 kg eller kanske mer blir det ett klockrent nerbyte med 125 som kanske inte ger riktigt bra effekt efter 8000 rpm. Visst går det att porta för högre varvtal utan problem och öka toppeffekten rejält men då tappar man i mellanregistret och det är inte roligt.
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

Micke S skrev:
blyfot skrev: Det är väl mest KUL att köra den för visst, väghållningen är aningen bättre än dakotan men jag tror det är rätt jämnt skägg i effekt, den går inte fortare än dakken.
:
Ja det där kan jag nästan vakna genomblöt mitt i natten av att tänka på, att KS125 inte kommer att gå bättre utan snarare tvärtom än det fina temperament som man får med Aggeportad Supertherm eller Polini80 :shock: Som tur är hamnar 125an i ett lätt chassi. Börjar det väga 100 kg eller kanske mer blir det ett klockrent nerbyte med 125 som kanske inte ger riktigt bra effekt efter 8000 rpm. Visst går det att porta för högre varvtal utan problem och öka toppeffekten rejält men då tappar man i mellanregistret och det är inte roligt.
Man får tänka på att man bevarar det gamla då blir det lättare att leva med. Helt ärligt -85 när jag fick moppe så var en KS100 motor kung på gatan i ett e-type chassi :D man får minnas de tiderna när man leker runt med gamla prylar. AS3:an var ju sååå sjuk på den tiden att farsan faktiskt köpte den av en ung spoling på gatan för att han inte skulle köra ihjäl sig på den. Minns själv hur sketrädd jag var när jag vred om rullen på den. Hahaha...tiderna förändras...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Ja det ändras. Ett av de starkaste intrycken jag har prestandamässigt var när jag fick åka bakpå en kompis brorsas nya Honda 350 eller 450. Det var i mitten på 60-talet. De var på ca 40 hp och vägde ungefär som en modern hoj med 170 hp. Jag blev varnad och uppmanad att hålla i mig ordentligt och det bekräftades av den sanlösa kraft med vilken man slungades framåt. Jag kan dock tänka mig att man än idag utan att bli speciellt imponerad skulle tycka att de går bra. Nya SR400 som säljs idag har ju lägre effekt bara ca 30 hp och väger en del också och går att köra mycket fort med på kurviga 70-vägar om man ger sjutton i att släppa av på gasen i onödan.
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

Micke S skrev:Ja det ändras. Ett av de starkaste intrycken jag har prestandamässigt var när jag fick åka bakpå en kompis brorsas nya Honda 350 eller 450. Det var i mitten på 60-talet. De var på ca 40 hp och vägde ungefär som en modern hoj med 170 hp. Jag blev varnad och uppmanad att hålla i mig ordentligt och det bekräftades av den sanlösa kraft med vilken man slungades framåt. Jag kan dock tänka mig att man än idag utan att bli speciellt imponerad skulle tycka att de går bra. Nya SR400 som säljs idag har ju lägre effekt bara ca 30 hp och väger en del också och går att köra mycket fort med på kurviga 70-vägar om man ger sjutton i att släppa av på gasen i onödan.
Det är faktiskt en helt underbar känsla när man har så pass lite effekt så man kan smiska skiten ur varenda liten pålle i motorn utan att åka av vägen.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Ja de roligaste hojarna är de som man kan ge fullt på nästan precis när man vill utan att bli kastad ur sadeln, håller absolut med.
Skriv svar