övrigt

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
blyfot
Forumsponsor

Re: övrigt

Inlägg av blyfot »

...å sen ska jag babbla om saker som jag inte är helt bullet proof säker på men då kanske någon kan rätta till det 8)

Torrt vägsalt absorberar väl egentligen det vatten som finns i omgivnde luft (och bildar saltvatten) och att enbart salta på en isbelagd väg i många minusgrader ger ingen effekt eftersom luften inte innehåller något vatten att absorbera när det är kallt. Vid 0 grader har jag för mig att det handlar om bara 5gram per kubikmeter luft och vid minus 30 innehåller luften 0 gram per kubikmeter luft (eller nåt i den stilen)
Det är väl därför som man ofta sprider ut saltvatten numera på vägen för själva saltvattnet fryser inte förrän runt minus 20.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

För mindre än 10 år sedan saltade man vägarna ner till minus 12 grader. Den gränsen har ändrats till minus 6 grader för att skona miljön och hålla ner kostnaden. Trafikverket uppger dock att vägsalt fungerar ner till minus 18 grader. Men det går åt mer och mer vägsalt ju kallare det är. http://www.trafikverket.se/resa-och-tra ... g/Vagsalt/" onclick="window.open(this.href);return false;

Eftersom det kan bli dimma på vintern även när det är mycket kallt så visar det att den luften kan innehålla vatten i droppform. Men det är mycket mindre vatten i luften när det är kallt än när det är varmt eftersom varm luft kan hålla mer vatten. Den relativa luftfuktigheten kan vara lika hög på vintern som på sommaren, upp till 100% (luften är mättad), men mängden vatten är mindre på vintern.

Här ges en förklaring på varför det kan förekomma dimma även när det är mycket kallt ända ner till minus 40 grader. Man uppger att rent vatten från moln har en mycket låg fryspunkt men att fryspunkten höjs när vattnet träffar smutspartiklar i luften och på marken.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4092460" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är också vattenångan som gör att det kan bli så brutalt hård is på vindrutan och på vägar ibland. Dimma eller underkylt regn träffar ytan och fryser till is. Det blir samma effekt som att spola marken på vintern för att anlägga is. En annan faktor som ytterligare bidrar till hård is på t.ex.bilrutor är när det är klart väder på natten så att värmeutstrålningen från jorden till atmosfären är hög. Solen värmer inte på natten...

Det gick åt lite Googling för att ta reda på det här men jag har en bekant som har berättat om sådant för länge sedan så jag hade lite hjälp på vägen. När vi jobbade tillsammans och reste med bil blev det mycket resonemang om geografi och olika fenomen i naturen m.m. Det finns mycket av s.k. värdelöst vetande som är intressant. Att det finns en massa elände i världen är bra att känna till men det får man reda på varje dag utan att behöva anstränga sig. Så det är roligare med nördgrejor och dit kan man räkna moppeintresse och trimning 2T och miljoner med annat som är intressant och trevligt. Så inte behöver man jobba åt andra för att få tiden att gå...
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
marklundt

Inlägg av marklundt »

Ofarlig brännsle/luft blandning . Logik antar jag ? lika delar luft/brännsle
marklundt

Inlägg av marklundt »

Går det köra eu dt50r på e15 utan att förändra den för e15 tänker dom införa efter e10 är infört ?
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

Varför dimman uppstår beror på att luften inte längre klarar att hålla kvar vattnet utan kondenserar ut det som vattendroppar.
Enklaste exemplet är att fråga om någon bakat bullar och lagt in dem i plastpåse innan de svalnat. Då bildas kondens på insidan av påsen och detta beror ju på att luften i bullarna var väldigt varm när man stoppade in dom i påsen och när de sedan svalnar så kondenseras vattnet ut just därför att luften inte kan hålla kvar det.

Relativ fuktighet är i princip ett mått på hur nära gränsen luften ligger för att vatten kondenceras ut.
+30 grader och relativ luftfuktighet på 100% har absolut luftfuktighet 30gram vatten per kubikmeter luft.
0 grader och relativ luftfuktighet på 100% har absolut luftfuktighet 5gram vatten per kubikmeter luft.
-35-40 grader och relativ luftfuktighet på 100% har absolut luftfuktighet på 0 gram per kubikmeter luft

Dimman som man kan se är ju inte luft utan just vatten i droppform och om det är kallt när det också är dimma så säger det något om hur det var innan det blev kallt. Vattnet måste komma någonstan ifrån.
Vid större temperaturväxlingar så bildas dimma. Alltså om det varit varmare på dagen och det snabbt blir kallare så kondenseras vattnet ut till dimma vid temperaturväxlingen förutsatt att luften hade hög relativ fuktighet innan det blev kallt.
Om det är -40 grader och det ska kunna bildas dimma så måste det allra oftast finnas en fuktkälla någon annanstans än i luften. Ett rörligt vattendrag t.ex. Där är lufttempen närmast det rörliga vattnet över 0 grader och då finns det möjlighet att kondencea vatten när luften stiger och kyls ner.

Ett exempel som är talande är vad som händer på bilrutan över natten :) och skapar en massa tråkigt arbete på morgonen.
När det har varit gråkallt rel.luft 80% och vädret slår om från +5 till -5 då blir det mycket tråkigt arbete därför att luften fäller ut vattnet och det fryser till is när det landar på bilrutan.
Däremot om det varit -15 flera dagar rel.luft 30% och stiger till -3 över natten så blir det lite eller ingen is på rutan därför att luften då kan absorbera upp vattnet.
marklundt

Inlägg av marklundt »

Svar på kontroll fråga.svar nej
marklundt

Inlägg av marklundt »

Har minus - 17 grader just nu här kl 12:10 i skellefteå
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

blyfot skrev: Om det är -40 grader och det ska kunna bildas dimma så måste det allra oftast finnas en fuktkälla någon annanstans än i luften. Ett rörligt vattendrag t.ex. Där är lufttempen närmast det rörliga vattnet över 0 grader och då finns det möjlighet att kondencea vatten när luften stiger och kyls ner.
Ja det är därför det är mer dimma över hav än över land. Fast moln med hög vattenhalt som flyttar sig kan även komma från lite varmare områden och tömma vatten.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

marklundt skrev:Ofarlig brännsle/luft blandning . Logik antar jag ? lika delar luft/brännsle
Nej det är inte lika delar. För bensin är den ideala bränsle/luftblandningen ca 1 del bensin och 14 delar luft räknat som dess massor. Då förbränns allt syre under förbränningen och det är också där lambdaregleringen är satt på bilar och det som kollas på besiktningen, att det är lamdavärde 1 (AFR 14:1) i avgaserna. Men en lite fetare blandning t.ex. 13:1 ger lite högre effekt och när motorn är lätt belastad kan den utan vidare klara 1:20.

Etanol har ett annat förhållande, jag minns inte värdet för ideal förbränning men det går åt mer bränsle. I storleksordningen etanol/luft 1:9 eller något åt det hållet.

E15 innehåller bara 15% etanol så det är ingen katastrof att köra i en motor beträffande bränsle/luft förhållande. När 15 procent att bränslet kräver 1:9 i.s.f. 1:14 som krävs för resterande 85% påverkat det totalen väldigt lite. Men optimerar man för trim så spelar det roll.
marklundt

Inlägg av marklundt »

Jag lät trottel nålen bli original för att dt50r skulle bli mera lätt startad om motorn blev sur,men.nu behövs ett nytt tändstift för att få i gång motorn,vurpan knäckte tändstiftet på motorn tydligen
marklundt

Inlägg av marklundt »

Hade inne 2:an,s växel när jag vurpade och knappt några varv på motorn
marklundt

Inlägg av marklundt »

marklundt skrev:Hade inne 2:an,s växel när jag vurpade och knappt några varv på motorn
När jag vurpade så frikopplades motorn av isen genom att kopplingen drogs in av den låga hastigheten
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det är lätt att förstå hur lite bränsle som krävs jämfört med luft om man gör en enkel räkneövning. Jag rundar av sifforma rejält så att det är lätt att förstå. Den totala utväxlingen mellan vevaxel och hjul är ca 12 till 1 på högsta växeln. Bakhjulet roterar ett varv när motorn har roterat 12 varv. Om man antar att ett varv på bakhjulet flyttar moppen en meter så har vevaxeln roterat 10000*12 på en (1) mil, 120000 varv. Det går år 2 dl bränsle per mil. Så bränsleförbrukningen är i runda tal 0,2/120000 = 0,0000016 liter per kolvslag. :shock: 1,6 miljondels liter per kolvslag alltså.

Luftmängden är för samma sträcka är 50 cc*120000. Det ger 0,05*120000= 6000 liter.

Så det är inte hälften/hälften bränsle/luft utan 0,05/0,0000016= ca 31000 gånger mer luft än bensin räknat i volym.

Jag har inte kollräknat men det verkar rimligare än 1:1.
Senast redigerad av Micke S den 06 jan 2017, 21:42, redigerad totalt 1 gång.
marklundt

Inlägg av marklundt »

Nu är det minus - 6,8 grader och mulet kl 16:30 i skellefteå.lite lös snö under bakhjulet var allt som behövdes för att jag skulle vurpa
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det är tråkigt att sjöfarten hävde i en massa salt i världshaven bara för att kunna tjäna pengar året runt. Om det hade fått vara sötvatten som det var från början så hade man kunnat starta körningen på förmiddagen och fått en gratis alkoholfri drink i Sky Bar på Happy Hours i Trump Tower. Sedan styra kosan hem via Island och ta ett dopp i Blå Lagunen där innan man gav fullt och var hemma ett par timmar senare. Med Zundapp KS125 motor :mrgreen:
Trump_International_Hotel_and_Tower_(Chicago)_-_DSC09402.JPG
Blue-Lagoon01_GI_1200px.jpg
Z17.jpg
Z17.jpg (103.1 KiB) Visad 2317 gånger
Skriv svar