erlan skrev:165-15?
erlan
nej de är lite bredare till saab 99 an 185/65/15

erlan skrev:165-15?
erlan
Var det på 4- eller 5-växlade lådor? Saabs fyrpetare och dubbelförgasare är en härlig kombo, men billig, nej...erlan skrev:jag tänkte skriva 175/70-15, jag trodde 185/65 bara satt på 900an
jag vill minnas att farsans -84 99a hade 165or.
men 185/65 är väl det man sätter på idag.
vet du om att just -84 så var en del 99or högre växlade i primärtransmisionen för att sänka varvet och jaga bränsleekonomi.
farsans var en av dom.
erlan
jo det här med bränsleekonomi..erlan skrev:jag tänkte skriva 175/70-15, jag trodde 185/65 bara satt på 900an
vet du om att just -84 så var en del 99or högre växlade i primärtransmisionen för att sänka varvet och jaga bränsleekonomi.
farsans var en av dom.
erlan
Econometern minns jag, men inte E:et. Kompisen hade en lös econometer på instrumentbrädan i sin 99, minns ej om det var ett Saabtillbehör. Turbomätaren i nyare Saabar ska dessutom också egentligen vara en econometer, då de bägge mäter undertrycket i insugningsröret, har jag hört.Raketaren skrev:jo det här med bränsleekonomi..erlan skrev:jag tänkte skriva 175/70-15, jag trodde 185/65 bara satt på 900an
farsans var en av dom.
erlansaab hade en udda variant med en inbyggd econometer i varvräknaren...och dessutom en märkning på 5 växeln med ett grönt E...
![]()
en liten kul parantes bara..till dagens strävan efter mest ekonomi på bränsle och miljökrav..
Hynboholm skrev:Ja, ett fälgbyte behöver den!
Fint skick!
kul att du gillar skicket på den Jossan...Raketsport skrev:Riktigt fint skick på den. Roligt att läsa och få lära sig mer om Saab. Det är ett ämne som jag är helt okunnig på.